به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۲۷۱۲۳۲

فناوری جدیدی برای تصویربرداری ۳بعدی از مغز

فناوری جدیدی برای تصویربرداری ۳بعدی از مغز
گروه علمی: جزئیات موجود در فناوری جدید تصویربرداری سه بعدی و فوق‌العاده دقیق از مغز، ممکن است بتواند به شناسایی ناهنجاری‌هایی مانند ناهنجاری‌های ایجاد شده توسط انسداد مایعات نخاعی که شامل خون و مایع نخاعی در مغز است، کمک کند.یک روش تصویربرداری جدید ارائه شده است که فیلم‌های سه بعدی فوق‌العاده دقیق از مغز انسان ارائه می دهد. این روش دیدگاه‌های بی‌سابقه‌ای را در مورد حرکت ضربان‌دار مغز ارائه می‌دهد و به پزشکان ابزار جدیدی برای تشخیص ناهنجاری‌ها می‌دهد و محققان بینش جدیدی درباره اختلالات عصبی می‌یابند.

در سال ۲۰۱۶ یک روش تصویربرداری ابتکاری به نام تصویربرداری تشدید مغناطیسی تقویت شده(aMRI) معرفی شد. این روش به محققان و پزشکان این امکان را می‌داد تا حرکت ضربان‌دار مغز را در لحظه مشاهده کنند و واکنش‌های زیست‌شیمیایی بافت مغز را دریابند.

این روش در ابتدا فقط تصاویر دو بعدی را ارائه می داد، اما اکنون محققان این روش را برای ارائه تصاویر سه بعدی چشمگیر بهبود بخشیده‌اند. این برای اولین بار است که تصویری دقیق از حرکت مغز در سه بعد به پزشکان ارائه می‌شود."ایتامر ترم" دانشجوی دانشگاه "استنفورد" که روی این پروژه کار می‌کند، توضیح می‌دهد: این روش جدید، ضربان‌های ریتمیک میکروسکوپی مغز را در حین تپش قلب بزرگنمایی می‌کند تا امکان مشاهده حرکات پیستونی شکل مغز که کمتر از عرض موی انسان است، فراهم کند.

وی افزود: این نسخه جدید سه بعدی، بزرگنمایی بیشتری را فراهم می‌کند که به ما دید و دقت بهتری از حرکت مغز می‌دهد.این روش جدید وضوح مکانی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد و امکان تجسم حرکت مغز را در سطح جزئیات بی‌سابقه‌ای فراهم می‌کند تا هم به محققان و هم به پزشکان سود ببخشد.

"سامانتا هولدزورث" محقق نیوزیلندی که بر روی فناوری دو بعدی aMRI کار کرده است، توضیح می‌دهد: ما از aMRI سه بعدی استفاده می‌کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم بینش جدیدی در مورد تأثیر آسیب خفیف مغزی بر روی مغز پیدا کنیم یا خیر.همکاری میان محققان با استفاده از aMRI سه بعدی به همراه روش‌های مدل سازی مغز می‌تواند به این منجر شود که روشی غیرتهاجمی برای اندازه گیری فشار مغز ایجاد شود که در بعضی موارد ممکن است نیاز به جراحی مغز را برطرف کند.

"میریام اسکادنگ" محقق دیگری که به توسعه این فناوری جدید کمک کرده است، می‌گوید aMRI سه بعدی امکان ایجاد انواع کاملا جدیدی از مدل‌های حرکت مغز را فراهم می‌کند و به بینش جدیدی در مورد چگونگی هدایت مایعات به دور مغز و شناخت انواع اختلالات مغزی کمک می‌کند.وی افزود: این روش جدید و جذاب می‌تواند به ما کمک کند که ببینیم چه چیزی جریان مایعات را در مغز و اطراف آن هدایت می‌کند. این روش به ما اجازه می دهد مدل‌های جدیدی از نحوه کار مغز ایجاد کنیم که به ما در زمینه حفظ سلامتی مغز و احیای آن از بیماری یا اختلالات مختلف راهنمایی می‌دهد.
برچسب ها: فناوری مغز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها