به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۲۷۱۲۴۷

مهم‌ترین علائم افسردگی چیست؟

مهم‌ترین علائم افسردگی چیست؟
گروه جامعه: افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که به همین دلیل تحت عنوان سرماخوردگی ذهن نیز شناخته می‌شود. عوامل زیادی در محیط فرد می‌توانند شروع افسردگی را تحریک کنند و یا منجر به تشدید آن شوند. همه افراد در تمامی سنین در معرض خطر این عوامل تحریک کننده قرار دارند و گاهی اجتناب از آن امری غیر ممکن است. در این شرایط لازم است که با شناخت این عوامل و علائمی که نشان دهنده افسردگی هستند از ابتلا به اختلالات افسردگی پیشگیری کنیم. ضمن اینکه اگر بطور صمیمی با یک مشاور متخصص درد و ‌دل کنید و عوامل تحریک کننده خود را بگویید، مشاور می‌تواند با توجه به شرایط خودتان راهکارهای عملی برای درمان افسردگی ارائه دهد.

عوامل تحریک کننده افسردگی؛ چند عامل اصلی
شرایط مختلفی می‌تواند در ایجاد خلق افسرده و شروع دوره‌های افسردگی دخیل باشند. به این نکته توجه کنید که اصولاً شرایط شما قابل مقایسه با هیچ فرد دیگری نیست. خوبی روانشناس متخصص این است که مثل یک دوست صمیمی با شما وارد گفتگو می‌شود تا راهکاری مناسب روحیه و شرایط شما پیدا کند. در اینجا چند مورد از اصلی‌ترین عوامل تحریک افسردگی را توضیح می‌دهیم.

1- ایجاد تغییرات اساسی در زندگی
سازگاری با هر تغییری در زندگی کار آسانی نیست. برای مثال شرایطی مثل از دست دادن شغل یا بازنشستگی فرد را مجبور می کند تا به شیوه‌ای زندگی کند که به آن عادت ندارد. ناتوانی در سازگاری در ابتدا می‌تواند منجر به اختلال سازگاری شده و در نهایت به اختلال افسردگی بیانجامد. از جمله مهمترین تغییر در زندگی افراد می‌توان به تولد فرزندان اشاره کرد. جالب است بدانید افسردگی پس از زایمان تنها به زنان اختصاص ندارد بلکه مردان را نیز درگیر خود می‌کند. جدا از تغییرات هورمونی که پس از زایمان زنان را نسبت افسردگی آسیب پذیر می کند، کنار آمدن با شرایط، مسئولیت ها و وظایف جدید در بروز این اختلال نقش بسیار مهمی دارد.

زن و مردی که تا قبل از به دنیا آمدن فرزند در مرکز توجه یکدیگر قرار داشتند اما اکنون دائما باید توجه خود را به کودک معطوف کنند برای سازگاری با شرایط جدید به انعطاف‌پذیری ذهنی و دریافت حمایت عاطفی از جانب دیگران نیاز دارند تا بتوانند از بروز افسردگی پیشگیری کنند. در صورت بروز هرگونه علائم افسردگی پس از تولد فرزند حتما باید به یک مشاور روانشناس برای دریافت خدمات روان‌درمانی مراجعه کنید چرا که افسردگی به میزان زیادی بر رابطه شما با فرزندتان تاثیر می‌گذارد و ممکن است باعث افسردگی او نیز شود.

2- عوامل مربوط به روابط عاطفی
در بسیاری از موارد افسردگی فرد در پی عوامل مربوط به روابط عاطفی مثل طلاق یا به هم خوردن رابطه و مشکلات خانوادگی آغاز می‌شود. در حقیقت از آنجا که روابط عاطفی نزدیک، هیجانات بسیاری را در ما رقم می‌زنند ایجاد مشکل در آن‌ها می‌تواند طوفان بزرگی را در سطح روان ایجاد کند. بسیاری از افراد پس از طلاق یا به هم زدن رابطه عاطفی خود و تجربه شکست عشقی خلق بسیار پایینی را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است افکار خودکشی نیز به سراغ آن‌ها بیاید. در این موارد مداخلات روانشناسی و روان پزشکی ضرورت بسیاری دارد. جدا از جلسات روان درمانی فرد ممکن است نیاز به درمان‌های دارویی با داروهای ضدافسردگی نیز نیاز پیدا کند.

3- مرگِ نزدیکان و آشنایان 
کنار آمدن با مرگ عزیزان یکی از دشوارترین امتحانات این زندگی است. اگر نتوانیم از پس این امتحان بربیاییم احتمال دارد که حالات مربوط به سوگ و عزاداری برای مدت‌های طولانی در ما باقی بماند و منجر به افسردگی شود. داشتن علائمی از غم و اندوه شدید تا 6 ماه پس از مرگ عزیزان می‌توان طبیعی باشد اما اگر برای مدت طولانی‌تری حالات سوگ را تجربه کردید و یا خلق افسرده تا حد زیادی عملکرد روزانه شما را مختل کرد حتماً لازم است که برای درمان افسردگی به مشاوره روانشناسی مراجعه کنید.

4- تجربه استرس مزمن
امروزه اکثر افراد جامعه تحت تأثیر انواع استرس‌های مالی، شغلی، خانوادگی و ... قرار دارند. این استرس‌ها اگر برای طولانی مدت در زندگی حضور داشته باشند و درست مدیریت نشوند می‌توانند منجر به انواع اختلالات اضطرابی، افسردگی و علائم جسمانی ناخوشایند شوند. به طور مثال ممکن است شما بعد از تعطیلات طولانی مدت مجبور به رفتن به سر کار و یا دانشگاه شوید. این شرایط می‌تواند به یکباره استرس‌های زیادی را برای شما به وجود آورد. در این راستا می‌توانید با یادگیری راهکارهای مدیریت استرس از طریق کتاب‌های خودیاری، کارگاه‌های آموزشی و جلسات مشاوره فردی در پیشگیری از این مشکلات نقش بسزایی داشته باشید.

5- اعتیاد به مصرف مواد، دارو یا الکل
درگیری در هر نوع اعتیاد می‌تواند فرد را به ورطه افسردگی بکشاند. از دست دادن روابط خانوادگی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی که در اثر اعتیاد به وجود می‌آیند در پیدایش افسردگی بی‌تأثیر نیستند. هم‌چنین افسردگی پس از ترک اعتیاد و همچنین ترک سیگار نیز بسیار شایع است. در واقع بسیاری از افراد بعد از ترک اعتیاد و سیگار به افسردگی مبتلا می‌شوند. این افسردگی می‌تواند موقعیت بسیار پرخطری باشد که فرد را به مصرف دوباره مواد سوق دهد. در دوران ترک حتماً لازم است که تحت نظر یک متخصص روانشناس قرار داشته باشید.

مهم‌ترین علائم افسردگی چیست؟
فرد همواره خلق و خوی افسرده دارد و نسبت به فعالیت‌های لذت بخش بی علاقه است. همچنین با مشکلات خواب و کابوس‌های شبانه دست و پنجه نرم می‌کند و افکار خودکشی و احساس گناه دارد.

کلام آخر
عوامل محیطی گوناگونی در تحریک و تشدید افسردگی نقش دارند و همه افراد در سنین مختلف ممکن است آن را تجربه کنند. افسردگی از جمله شایع‌ترین اختلالات روانی است که می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را در معرض خطر قرار دهد و تاثیرات خود را بر جنبه‌های مختلف زندگی از جمله شغل، تحصیل و روابط بین فردی بگذارد. به همین خاطر لازم است که با شناسایی عوامل تحریک کننده افسردگی در راستای پیشگیری از آن گام برداریم. بهره بردن از مشاوره افسردگی به شما کمک می‌کند تا علت و عوامل تشدید کننده افسردگی را در خود پیدا کرده و با شناسایی علائم و انتخاب بهترین راهکارهای درمانی بتوانید روند عادی زندگی خود را دنبال کنید.
برچسب ها: افسردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها