به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب : ۲۷۱۲۷۱
ثبت‌نام داوطلبان بدون ارائه مدارک مذکور در مصوبه این شورا فاقد اعتبار می‌باشد!

این بار، شورای نگهبان، دستور رییس‌جمهور را رد کرد!

این بار، شورای نگهبان، دستور رییس‌جمهور را رد کرد!
گروه سیاسی:  شورای نگهبان درباره اظهارنظرهای صورت گرفته درخصوص مصوبه اخیر این شورا که در اجرای بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات به تصویب رسیده است، بیانیه‌ای صادر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:
باسمه تعالی
با توجه به اظهارنظرهای صورت گرفته درخصوص مصوبه اخیر شورای نگهبان نسبت به تعیین شرایط و مدارک لازم جهت ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری به اطلاع می‌رساند. شورای نگهبان در چارچوب اصول قانون اساسی و در اجرای بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» مبنی بر «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان» به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن داوطلبان ریاست جمهوری را برای ثبت‌نام تعیین و اعلام نموده است.
این مصوبه براساس صلاحیت‌های قانونی این نهاد به تصویب رسیده و لازم‌الاجرا است همچنان که مصوبات سایر نهادها در حدود صلاحیت‌های قانونی آن‌ها معتبر و لازم‌الاجرا می‌باشد. با توجه به مسئولیت و صلاحیت شورای نگهبان براساس تصریح بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات، رعایت مفاد سیاست‌های مذکور از سوی مسئولان و مدیران کشور به ویژه ریاست محترم جمهوری و وزارت کشور ضروری است. شورای نگهبان ضمن تأکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبه فوق اعلام می‌دارد ثبت‌نام داوطلبان بدون ارائه مدارک مذکور در مصوبه این شورا فاقد اعتبار می‌باشد.

نامه شورای نگهبان، تحدید قانون اساسی است
سخنگوی دولت تاکید کرد هرگونه تغییر در شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نیازمند تغییر در قانون انتخابات است.
علی ربیعی درباره مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط نامزدهای ریاست جمهوری گفت: این موضوع در جلسه یکشنبه هیات دولت ،‌مطرح و به طور مبسوط پیرامون آن بحث‌های حقوقی و اجرایی انجام شد. سخنگوی دولت با بیان این‌که به نظر اعضای دولت،‌این نامه شورای نگهبان، تحدید قانون اساسی است، ادامه داد: همچنین از نظر ابلاغ قانون نیز، روال مشخص‌شده در قانون اساسی،‌طی نشده است و هرگونه تغییر روند دراین خصوص‌، نیازمند تغییر قوانین انتخابات است. وی افرود: اعضای جلسه معتقد بودند که وزارت کشور باید مطابق قوانین موجود،‌از جمله قانون انتخابات ریاست جمهوری و مقررا مربوط نسبت به وظایف اجرایی خود،‌ در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند. رئیس‌جمهور بنابر وظیفه قانونی خود، مواضع تشریحی را به وزارت کشور ابلاغ کرد.

نظر یک تحلیلگر مسائل سیاسی
عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی درواکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: شورای نگهبان از کجا اختیار دارد که برای دولت دستور لازم‌الاجرا بودن مصوبه را صادر می‌کند؟ وی در این باره نوشت: فارغ از قانونی بودن یا نبودن این مصوبه که بطور قطع غیر قانونی است، مشکل جدید این است که آقای کدخدایی از کجا اختیار دارند که برای دولت دستور لازم‌الاجرا بودن آن را صادر می‌کند؟ این هم تخطی دیگری از حدود اختیارات.
برچسب ها: شورای نگهبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها