به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۲۷۱۲۸۵

گرانی ۴۰درصدی شیر و لبنیات در راه است

گرانی ۴۰درصدی شیر و لبنیات در راه است
گروه اقتصادی: کمبود و گرانی علوفه و سایر نهاده‌های تولید، موجب درخواست دامداران برای افزایش نرخ مصوب شیر خام از 4هزار و 500تومان به 6هزار و 500تومان در نشست دوشنبه هفته آینده ستاد تنظیم بازار شد
با افزایش احتمالی 2هزار تومانی نرخ هر کیلوگرم شیر خام در نشست دوشنبه هفته آینده ستاد تنظیم بازار(حدود 40درصد)، صنایع لبنی نیز با استناد به سهم 65درصدی این‌ماده اولیه در هزینه تمام‌شده تولید لبنیات، افزایش 40درصدی دستمزد و 25درصدی مواد بسته‌بندی از ابتدای امسال، درخواست افزایش 35 تا 40درصدی قیمت شیر و لبنیات مشمول قیمت‌گذاری درستاد تنظیم بازار را دارند.

افزایش حقوق و دستمزد و سایر نهاده‌های تولید شیر خام و سیر صعودی نرخ تورم‌ موجب شده تا گاوداران با استناد به کمبود و گرانی علوفه، دستمزد و... از ابتدای امسال، درخواست افزایش 2هزار تومانی نرخ هر کیلوگرم شیر خام با چربی 3.2درصد و بارمیکروبی کمتر از هزار(حدود 40درصد) را به وزارت جهادکشاورزی ارائه کنند؛ درخواستی که از حدود 2‌ماه پیش به وزارت جهادکشاورزی ارائه و مقرر شده است تا این وزارتخانه با آنالیز قیمت تمام‌شده تولید شیر خام، میزان افزایش نر خ مصوب این محصول را استخراج کرده و برای بررسی و تصمیم‌گیری نهایی در نشست دوشنبه هفته آینده ستاد تنظیم بازار ارائه کند.

روی دیگر سکه افزایش قیمت شیر خام، گرانی شیر و لبنیات است؛ موضوعی که طی چند سال اخیر موجب کاهش شدید سهم لبنیات در سبد مصرفی خانوارها شده و با گرانی 40درصدی لبنیات مشمول قیمت‌گذاری در آبان‌ماه سال گذشته، اکنون این محصولات پروتئینی جایی در سفره بسیاری از خانوارهای کم‌درآمد ندارد.
دامداران با استناد به گرانی بیش از 100درصدی قیمت هر کیلوگرم علوفه به‌خصوص یونجه و جو و افزایش جهانی نرخ سایر نهاده‌های وارداتی مانند کنجاله سویا درخواست افزایش نرخ هر کیلوگرم شیر خام با مشخصات کیفی اعلام‌شده از 4هزار و 500تومان سال گذشته به 6هزار و 500تومان را ارائه کرده و تأکید می‌کنند که با احتساب هزینه حمل نرخ شیرخام که اکنون برای صنایع لبنی حدود 4هزار و 750تومان است، قیمت شیر خام برای این صنایع به 6هزار و 750تومان افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت شیر خام تا دوشنبه هفته آینده
رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران با بیان اینکه میزان برداشت علوفه در سطح هکتار موجب رشد شدید تقاضای علوفه مانند یونجه و افزایش بیش از 100درصدی قیمت آن در بازار شده است، گفت: قیمت هر کیلوگرم یونجه خشک از 2هزار و 500تومان در سال گذشته به 5هزار و 700تومان رسیده و علاوه بر آن قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی که دولت برای واردات آن ارز ترجیحی می‌دهد نیز به‌دلیل خشکسالی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌نحوی که نرخ هر تن ذرت از 220یورو به 280یورو افزایش یافته و این امر موجب رشد هزینه و قیمت تمام‌شده شیر و گوشت در بازار داخلی شده است.

احمد مقدسی، افزود: با توجه به کندی تصمیم‌گیری در مورد اصلاح قیمت تمام‌شده شیر خام و تامین نهاده‌ها، چشم‌انداز تیره‌ای پیش روی دامداران است و درحالی‌که دستمزد از ابتدای امسال حدود 40درصد افزایش یافته است، دامداران 2‌ماه است که با رشد هزینه تمام‌شده تولید و تثبیت و کاهش قیمت گوشت و شیر مواجه هستند.
مقدسی‌ افزود: به‌دلیل رشد هزینه تمام‌شده تولید شیر خام، گاوداران از حدود 2‌ماه پیش درخواستی را به وزارت جهادکشاورزی و ستاد تنظیم بازار برای افزایش حدود 2هزار تومانی نرخ خرید هر کیلوگرم شیر‌خام ارائه کردند. او‌ افزود: نرخ هر کیلوگرم شیر خام در سال گذشته 4هزار و 500تومان تعیین شد که با احتساب هزینه حمل این نرخ به 4هزار و 700تومان افزایش یافت و اکنون به‌دلیل افزایش هزینه تمام‌شده تولید، دامداران درخواست افزایش قیمت هر کیلوگرم شیرخام با مشخصات مصوب به 6هزار و 500تومان و با کرایه حمل 6هزار و 700تومان را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده‌اند.

مقدسی‌ افزود: مقرر است با نهایی‌شدن این نرخ در وزارت جهاد کشاورزی، اصلاح قیمت شیر خام در نشست دوشنبه هفته آینده ستاد تنظیم بازار بررسی و نهایی شود. او افزود: تأخیر در اصلاح نرخ خرید شیر خام موجب سرازیر‌شدن دام‌ سنگین (گاوهای مولد و شیر‌ده) به کشتارگاه‌ها می‌شود اما متأسفانه مسئولان برای اصلاح نرخ شیر‌خام متناسب با هزینه تمام‌شده تولید، امروز و فردا می‌کنند و با تداوم این شرایط دامدار چاره‌ای برای کشتار دام سنگین مولد ندارد. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران‌ افزود: اکنون 60درصد شیر خام تولیدی کشور توسط گاوداران و دام سنگین تولید می‌شود.

اجرا‌نشدن نرخ مصوب فروش شیر توسط دامداران
سخنگوی انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه دامداران از آذرماه سال گذشته نرخ مصوب 4هزار و 500تومانی شیر خام را رعایت نکرده و هر کیلوگرم شیر‌خام با بار میکروبی و درصد چربی مصوب را درب گاوداری بیش از 5هزار تومان به صنایع لبنی می‌فروشند، گفت: بررسی قیمت فروش شیر‌خام 10تا 15گاوداری بزرگ که تامین‌کننده شیر خام مورد نیاز کارخانه‌های بزرگ لبنی هستند و در بورس و سامانه کدال منتشر می‌شود نیز بیانگر رعایت‌نشدن نرخ مصوب شیر خام توسط گاوداران است.

محمد‌رضا‌ بنی‌طبا با اشاره به اینکه گاوداران از ابتدای آذر‌ماه سال گذشته حتی یک روز هم شیر خام را به نرخ 4هزار و 500تومان به صنایع لبنی ندادند، افزود: به‌نظر می‌رسد درصورتی که نرخ مصوب شیر خام با کرایه حمل به 6هزار و 700تومان افزایش یابد نیز گاوداران این محصول را کمتر از 7هزار تومان به صنایع لبنی نمی‌فروشند.
این در حالی است که با تعیین نرخ مصوب قبلی 100درصد نهاده‌های دامی به قیمت مصوب به‌دست گاوداران رسیده و حتی برخی دامدارهای کوچک که وجود ندارند، سهمیه نهاده دریافت می‌کنند. او‌ افزود: اتفاق دیگر آن است که با گرمای هوا شیر‌دهی گاوها کاهش می‌یابد و گاوداران نمی‌خواهند شیر را به نرخ مصوب عرضه کنند و تلاش دارند با تحریک بازار و افزایش قیمت شیر خشک، میزان تولید آن را افزایش دهند.

از سوی دیگر با سیر نزولی نرخ ارز فشار می‌آورند تا عوارض صادرات شیر خشک که قبلا پس از کش‌و‌قوس 16هزار تومان تعیین‌شده را به 10هزار تومان کاهش دهند، این در حالی است که بخشی از شیر خشک تولیدی مربوط به خرداد‌ماه سال گذشته است و از شیر خامی تهیه شده که قبلا با نرخ مصوب 2900تومان عرضه شده و وقتی عوارض صادرات شیر خشک کاهش یابد، مابه‌التفاوت نرخ ارز، تقاضا برای خرید شیر و خشک‌کردن آن را افزایش می‌دهد.

بنی‌طبا‌ افزود: درجلسه 28آبان‌ماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب شیر خام 4هزارو 150تومان و نرخ چربی نیز تعیین و بر مبنای آن میزان افزایش قیمت لبنیات مشمول قیمت‌گذاری به صنایع لبنی ابلاغ شد اما درابتدای آذر‌ماه سال گذشته در مصوبه نهایی ستاد تنظیم بازار همه اعداد و ارقام تعیین شده درست بود اما نرخ مصوب شیر خام با حدود 350تومان افزایش 4هزار و 500تومان تعیین و اعلام شد که این افزایش نرخ برای محصولات لبنی لحاظ نشد و صنایع لبنی در خوش‌بینانه‌ترین حالت به‌دلیل این اختلاف قیمت حدود 6درصد ضرر کردند.

افزایش 35 تا 40درصدی احتمالی قیمت لبنیات
سخنگوی انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه به گواهی آمار بورس، کارخانه‌های لبنی از زمستان سال گذشته در ضرر هستند اما گاوداران به‌دلیل تعداد زیاد و پراکندگی در سطح کشور برای افزایش قیمت‌ها فشار می‌آورند، گفت: اگر نرخ هر کیلوگرم شیر‌خام 6هزار و 300 تا 6هزار و 500تومان مصوب شود(افزایش نزدیک به 40درصدی) با محاسبه 3 ضریب اصلی نهاده تولید در صنایع لبنی طی سال‌جاری شامل نرخ شیر خام(رشد 40درصدی)، افزایش 40درصدی دستمزد و افزایش 25درصدی قیمت مواد بسته‌بندی، قیمت شیر و لبنیات نیز باید حدود 35 تا 40درصد افزایش یابد.
بنی‌طبا‌ افزود: در ابتدای امسال نظر صنایع لبنی آن بود که فعلا به‌دلیل افزایش حقوق و دستمزد و... قیمت لبنیات حدود 10درصد افزایش یابد اما با توجه به اینکه ضریب تأثیر شیر‌‌خام در تولید شیر و لبنیات 65درصد است، درصورت افزایش حدود 40درصدی نرخ شیر خام، باید قیمت محصولات لبنی نیز متناسب با نهاده‌های تولید اصلاح شود.

او با بیان اینکه تا‌کنون صنایع لبنی در نشست‌های تعیین نرخ شیر‌خام حضور نداشته‌اند، افزود: از آنجا که وزارت جهادکشاورزی مسئول تولید و تامین شیر‌خام است، نرخ شیر‌خام در ابتدا در جلسات با گاوداران بررسی می‌شود و سپس این موضوع از طریق وزارت صمت به صنایع لبنی منتقل می‌شود. این در حالی است که وزارت جهادکشاورزی می‌خواهد با تحریک قیمت‌ها، پیش‌‌بینی رشد تولید 12میلیون تنی شیر‌خام را محقق کند، این در حالی است که حتی آمارهای مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که ‌فقط در فصل پرشیری تولید شیر‌خام در کشور حداکثر 2میلیون تن بوده که با مبنا قرار دادن این آمار نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت مجموع تولید سالانه شیر خام در کشور حداکثر 8 تا 9میلیون تن خواهد بود.
مرجع : روزنامه همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها