به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۲۷۱۳۲۶

چگونه قابلیت های سوئیچ را از طریق نام آن بفهمیم؟

گروه فناوری:
چگونه قابلیت های سوئیچ را از طریق نام آن بفهمیم؟
 خرید سوئیچ شبکه یکی از  اقدامات اصلی یک دیتا سنتر به شمار می رود. سوییچ سیسکو از جمله سوئیچ های پر طرفدار در کل جهان هستند که در مدل های مختلفی متناسب با نیاز، به بازار عرضه شده اند.
اما چگونه می توان از میان این همه تنوع، سوییچ شبکه مورد نیاز خود را یافت؟ لازم به ذکر است شناخت کلیه این تجهیزات برای کارشناسان IT دشوار و حتی غیر ممکن می باشد. پس راه حل درست چیست؟
خوشبختانه کمپانی سیسکو جهت نامگذاری این تجهیزات از یک روش خاصی استفاده می کند. مدل های مختلف سوئیچ سیسکو از حروف و اعداد مخلتفی تشکیل شده که هر کدام معنای خاص خود را دارند که ویژگی های آن سوئیچ را تعریف می کند. این مقاله تنها بخشی از نامگذاری سوئیچ های سیسکو را را شامل می شود .
حال با برخی از این حروف و اعداد آشنا خواهیم شد:
برای مثال سوئیچ زیر را در نظر بگیرید که هر عدد نشان داده شده ممکن است از اعداد و حروف مختلفی تشکیل شده باشد.



1ـ WS: این حروف که در ابتدای اکثر سوئیچ های سیسکو آمده است به معنای مدل سوئیچ بردی است که از رمزگذاری 40 بیتی پروتکل IPSEC  پشتیبانی می کند.
2ـ حرف C:  به معنی Chassis یا شاسی می باشد.
3ـ عدد 2 در سوئیچ های 2960 نشان دهنده لایه دو بودن سوئیچ و عدد 3 در سوئیچ های 3750 نشان دهنده لایه سه بودن آنها می باشد. در نتیجه عدد اول نشان دهنده لایه فعالیت سوئیچ می باشد.
4ـ ممکن است بعد از اعداد یک سری حروف قرار گیرد:
ـ که اگر هیچی نباشد نشان دهنده مدل اولیه سوئیچ های سیسکو با پورت های 100 مگابیت Downlink و یک گیگابیت Uplink می باشد.
ـ Plus که این سری هم دارای پورت های 100 مگابیتی می باشند اما ظرفیت رم و فلش در آنها افزایش یافته است.
ـ سری G که پورت های Downlink و Uplink به یک گیگابیت تغییر یافته است.
ـ سری S علاوه بر پورت های یک گیگابیتی Downlink، دارای قابلیت Stack تا چهار دستگاه را نیز دارا می باشند.
ـ سری X دارای پورت های یک گیگابیتی Downlink بوده اما از قابلیت Stack تا هشت دستگاه را پشتیبانی می کنند.
ـ سری CX: این سری از سوئیچ ها، بیشتر برای سوئیچ های 8 پورت استفاده می شود و به صورت Compact قرار داده شده اند.

5ـ قسمت بعدی تعداد پورت را در سوئیچ ها نشان می دهد که از اعداد 8/12/24 و 48 تشکیل می شود.
6ـ حروفی که در این قسمت قرار می گیرند نشان دهنده نوع پورت های سوئیچ است. برای مثال P نشان دهنده پورت های POE، T نشان دهنده اترنت، S نشان دهنده اسلات های SFP ، L نشان دهنده هشت پورت POE ، P نشان دهنده POE می باشد.
7ـ حرف بعدی نوع پورت های Uplink را نشان می دهد که می تواند یکی از حروف) Q پورت Uplink گیگابیت اترنت، (T  (پورت Uplink گیگابیت اترنت) ، C (پورت Combo Uplink گیگابیت اترنت) و) S اسلات ماژول( SFP  و D (اسلات ماژول SFP و SFP+) باشد.
8ـ این قسمت نشان دهنده نوع لایسنس موجود بر روی دستگاه می باشد که می توانید LL یا یا S (نسخه IOS موجود بر روی دستگاه  LANLite است) ، L (نسخه IOS موجود بر روی دستگاه LANBase است )  و I (نسخه IOS موجود بر روی دستگاه( IPLite  می باشد .
به پایان این مقاله رسیدیم همانطور که در مطالب بالا هم گفته شد این مقاله تنها بخشی از نامگذاری سوئیچ های سیسکو را را شامل می شود و جهت مطالعه کامل آن حتما به مقاله نامگذاری سوئیچ های سیسکو مراجعه نمایید. همچنین در این مقاله ویدئو آموزشی در این رابطه وجود دارد که با مشاهده آن می توانید به راحتی کلیه قابلیت های یک سوئیچ را از طریق اسامی آنها متوجه شوید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها