کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گردش200میلیاردی کالای قاچاق درلوازم خانگی

تسنیم , 21 ارديبهشت 1400 ساعت 12:44


گروه اقتصادی: بعد از یک ماه تعطیلی این هفته بازار کالاهایی که مشمول محدودیت نبودند فعالیت خود را آغاز کرده اند با این وجود هنوز فروشندگان از رکود بازار گله مند بوده و معتقدند با وجود اینکه ما کسب و کاری نداشته ایم باید در زمان مقرر مالیاتهای خود را پرداخت نماییم که این موضوع اصلاً عادلانه نیست.

نکته قابل توجه اینکه در شرایط رکود بازار کالاها با افزایش قیمت از جانب تولیدکنندگان روبرو شده اند به نحوی که در بازار لوازم خانگی کاهش قدرت خرید مردم عاملی شده تا کمتر به سراغ خرید کالای جدید بروند با این حال تولیدکنندگان افزایش هزینه های تولید را بهانه کرده و خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند البته فاز جدید افزایش قیمت ها در لوازم خانگی هفته گذشته توسط یک شرکت داخلی آغاز و به مرور به سایر شرکتها نیز تسری پیدا کرده است برهمین اساس تعدادی از شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی داخلی تصمیم به افزایش 5تا10 درصدی قیمت محصولات خود را دارند.

نکته قابل تامل اینجاست در شرایطی که تولیدکنندگان مدعی کاهش وابستگی به واردات و خودکفایی در تولید هستند چرا با وجود روند کاهشی نرخ ارز همچنان هزینه های تولید آنها بالا و خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند این موضوع حتی با اعتراض رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز روبرو شده است.پازوکی در همین رابطه با اعلام اینکه فروش لوازم خانگی در راکدترین حالت خود به سر می برد اما انجمن لوازم خانگی مدام قیمتها را افزایش می دهد، گفت: وقتی 70 درصد مواد اولیه در داخل کشور تولید می شود و قیمت دلار  نیز روند کاهشی دارد چرا باید افزایش قیمت ها اعمال شود یخچالی که سال 96 یک و نیم میلیون تومان بود امروز به 30 میلیون تومان رسیده درحالیکه حقوق کارگران به میزان کمی افزایش پیدا کرده است.

 گردش 200 میلیاردی کالای قاچاق در امین حضور 
علاوه براین نکته مهم اینجاست روند افزایشی قیمت لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان در حالی انجام می شود که بازار امین حضور پر از کالاهای قاچاق بوده و فروشندگان غیررسمی به راحتی نسبت به فروش آنها اقدام می کنند. اما چرا کالای قاچاقی که باچندین واسطه وارد کشور شده است درنهایت قیمتی پایین تر از محصولات تولیدی در داخل کشور را دارد! به عنوان نمونه لباسشویی قاچاق ال جی در بازار 7 میلیون و 700 هزار تومان قیمت گذاری شده درحالی که یک لباسشویی ایرانی با همان امکانات 11 میلیون تومان به فروش می رسد.

به اعتقاد کسبه گردش مالی کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی به 200 میلیارد تومان می رسد اما جالب اینجاست مسئولان نظارتی مدام از افزایش نظارت خود بر بازار صحبت می کنند اما این نظارت فقط محدود به کسبه رسمی شده و آن دسته از افرادی که کالای قاچاق به فروش می رسانند شامل این نظارت نمی شوند.
همچنین در فصل گرما که مصرف کولر افزایش بیشتری پیدا کرده است یک کولر قاچاق 7 تا 7.5 میلیون تومان قیمت خورده اما یک برند ایرانی کمتر از 9 میلیون تومان نیست. در بخش تلویزیون نیز یک تلویزیون ایرانی تا 13 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شده اما همان محصول حتی با کیفیت بالاتر را در کالاهای قاچاق می توان 11 میلیون تومان خریداری کرد.

گله مردم از بلاتکلیفی بازار لوازم خانگی و افزایش قیمت محصولات ایرانی درحالی مدام افزایش پیدا می کند که تولیدکنندگان مدام تامین سخت مواد اولیه را بهانه کرده و در صدد تغییربیشتر قیمت محصولات خود هستند.
امروز نرخ دلار حدود 20 هزار تومان است اما این روند کاهشی هیچ تاثیری بر قیمت کالاهای داخلی نداشته و آنها مدام ترجیح به افزایش قیمت دارند. در این شرایط مسلم است که رکود بازار تشدید شده و مردم تمایلی به خرید نداشته باشند.کسبه لوازم خانگی در این رابطه می گویند با هر بار افزایش قیمت ما فقیرتر می شویم چرا که مردم ترجیح می دهند کالا با قیمتهای بالا نخرند و این کسبه است که باید مالیات اجاره و بدهی های بانکی خود را در زمان مقرر پرداخت کند.


کد مطلب: 271388

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271388/گردش200میلیاردی-کالای-قاچاق-درلوازم-خانگی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir