کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۸ ورزش قدیمی جهان با قدمتی هزاران ساله

21 ارديبهشت 1400 ساعت 13:37


گروه ورزشی: بیشتر ورزش‌های ابتدایی بشر از فعالیت‌ها و تجهیزات مورد استفاده برای بقای انسان‌ها شکل گرفته بودند. آغاز اکثر ورزش‌هایی که امروز در آن‌ها شرکت می‌کنیم، ده‌ها هزار سال پیش در طی تمدن‌های اولیه جهان بوده است.بسیاری از این فعالیت‌ها به طور همزمان در مناطق مختلف جهان توسعه یافته اند که این امر ردیابی خاستگاه برخی از این ورزش‌ها را دشوار می‌کند. تمام این ورزش‌های باستانی، به نوعی امروزه نیز در سراسر جهان انجام می‌شوند.در این مطلب ۸ ورزش قدیمی جهان را معرفی می‌کنیم:

۸. ژیمناستیک
سال ابداع: ۵۰۰ سال قبل از میلاد
کشور مبدا: یونان باستان
ژیمناستیک توسط یونانیان باستان حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد به عنوان روشی برای آماده سازی مردان برای جنگ ابداع شد. در دوره یونان هلنیستی (حدود ۳۲۳ قبل از میلاد تا ۳۱ قبل از میلاد)، این ورزش بین شهروندان محبوب شد و سرانجام در زمره رشته‌های المپیک قرار گرفت.پس از حمله رومی‌ها به یونان، ارتش روم ژیمناستیک را برای اهداف آموزشی در پیش گرفت. هنگامی که در سال ۳۹۳ میلادی، المپیک غیرقانونی و ممنوع اعلام شد، علاقه به ژیمناستیک کاهش یافت و این ورزش تقریباً از بین رفت.اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ میلادی زمانی که ۲ پزشک آلمانی به نام‌های یوهان فریدریش گوتس موتس و فریدریش لودویگ یان تمریناتی مانند پارالل، میله افقی (بارفیکس) و خرک را برای جوانان در نظر گرفتند، علاقه به ژیمناستیک دوباره احیا شد.

۷. توپ بازی مزوی آمریکایی (Mesoamerican)
سال اختراع: حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد
کشور مبدا: مزوی آمریکای باستان (منطقه‌ای شامل مکزیک مرکزی امروزی و بلیز، گواتمالا، السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه و کاستاریکا)
توپ بازی مزوی آمریکایی، که در واقع نام رسمی ندارد، ورزشی محبوب در سراسر منطقه مزوی آمریکای باستان بود و توسط تمام تمدن‌های اصلی این منطقه از جمله اولمک‌ها، آزتک‌ها و مایا‌ها انجام می‌شد. این بازی به احتمال زیاد توسط تمدن اولمک و زمانی بین سال‌های ۲۵۰۰ تا ۱۰۰ قبل از میلاد ابداع شده است.این بازی علاوه بر این که یک ورزش بود، قسمت مهمی از اساطیر و دین مزوی آمریکایی بود. با گذشت زمان، مدل‌های مختلف این بازی توسعه یافت و نسخه مدرن تری از این بازی، به نام اولما، هنوز توسط مردم بومی منطقه بازی می‌شود.

۶. تسوچو یا کوجو
سال ابداع: حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد
کشور مبدا: چین
تسوچو یک بازی توپی از چین باستان است که تقریباً حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد پدیدار شد. در این بازی بازیکنان باید توپ را از یک حفره تعبیه شده بر روی تور کوچکی که در ارتفاع قرار داشت، عبور می‌دادند. تسوچو از سوی فیفا به عنوان اولین شکل فوتبال شناخته می‌شود.طبق گفته فیفا، تسوچو برای اولین بار به عنوان تمرینی در یک کتابچه نظامی که قدمت آن به قرن دوم و سوم قبل از میلاد برمی گردد، ذکر شده است.در زمان سلسله هان (۲۰۶ ق.م تا ۲۲۰ میلادی)، تسوچو در میان اعضای دربار‌ها و طبقات بالای سلطنتی محبوب شد و ظاهراً امپراتور هان وو دی نیز از این ورزش لذت می‌برد. کاهش محبوبیت تسوچو در طول سلسله مینگ (۱۳۶۸ - ۱۶۴۴) شروع شد.

۵. بوکس
سال ابداع: ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد
کشور مبدا: بین النهرین جنوبی باستان (توسط تمدن سومری) - عراق امروزی
ریشه بوکس را می‌توان در بین النهرین باستان از تمدن سومر جستجو کرد. اولین تصویر شناخته شده بوکس مربوط به نقش برجسته سومری از اوایل هزاره سوم یا دوم قبل از میلاد است. این تصویر ۲ مرد بدون دستکش را نشان می‌دهد که دستانشان را خم کرده و مشت هایشان را به هم چسبانده اند.فرهنگ‌های باستانی دیگر بدون دستکش مشت زنی می‌کردند و به نظر می‌رسد مینوی‌ها اولین تمدنی بودند که از دستکش بوکس استفاده کردند. بوکس اولین بار سال ۶۸۸ قبل از میلاد به المپیک راه یافت و بوکسور‌ها برای محافظت از خود بند‌های چرمی دور دست خود می‌بستند.بوکس مدرن از مسابقات جایزه دار (حرفه ای) قرن ۱۶ تا ۱۸ در بریتانیا تکامل یافت.

۴. شنا
سال ابداع: حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد
کشور مبدا: ناشناخته - قدیمی‌ترین تصاویر از صحرای لیبی/ به عنوان یک ورزش رقابتی، انگلیس
انسان‌ها هزاران سال است که شنا می‌کنند و یکی از اولین تصاویر این فعالیت را می‌توان در "غار شناگران" در فلات گیلف کبیر در صحرای لیبی یافت. (ممکن است این حرکات ارتباطی با شنا نداشته باشند). اگر چه مردم از دوران ماقبل تاریخ شنا می‌کردند، اما شنا تا دهه ۱۸۰۰ به یک ورزش رقابتی تبدیل نشد.انگلستان اولین کشوری است که شنا را به عنوان ورزش تفریحی و رقابتی به رسمیت شناخته است و انجمن ملی شنای انگلیس مسابقات اولیه را برگزار کرد که بلافاصله محبوب مردم شد. شنا اولین بار در سال ۱۸۹۶ به عنوان ورزش مردان به المپیک راه یافت.

۳. تیراندازی با کمان
سال ابداع: حدود ۲۰۰۰۰ سال قبل از میلاد
کشور مبدا: ناشناخته - قدیمی‌ترین شواهد موجود در آفریقا
شواهد نشان می‌دهد که تیر و کمان در اواخر دوران پارینه سنگی (حدود ۲۰۰۰۰ سال قبل از میلاد) ابداع شده است، که این امر تیراندازی با کمان را به بخش مهمی از تاریخ اولیه بشر تبدیل می‌کند که برای شکار استفاده می‌شد و در سراسر اساطیر فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. مصریان باستان یکی از اولین تمدن‌هایی بودند که به طور منظم از تیر و کمان برای شکار و جنگ استفاده می‌کردند.علاوه بر مصری‌ها، تمدن‌های باستانی دیگر مانند پارس‌ها، اشکانیان، هندی‌ها، چینی‌ها و ژاپنی‌ها تعداد زیادی کماندار در ارتش‌های خود داشتند. تیراندازی با کمان اولین حضور خود در المپیک را در سال ۱۹۰۰ تجربه کرد و در سال‌های بعدی ۱۹۰۴، ۱۹۰۸ و ۱۹۲۰ به نمایش در آمد و سال ۱۹۷۲ دوباره به جمع رشته‌های المپیکی پیوست. این ورزش در حال حاضر بخشی از المپیک است.

۲. کشتی
سال ابداع: دوران پارینه سنگی ۱۵۳۰۰ سال پیش از میلاد
کشور مبدا: ناشناخته - قدیمی‌ترین تصاویر از فرانسه
کشتی یکی دیگر از ورزش‌های باستانی است که به سختی می‌توان ریشه آن را کشف کرد؛ زیرا در سراسر هنر چندین تمدن اولیه به تصویر کشیده شده است. کشتی به همراه "دو" برای اولین بار توسط افرادی که بیش از ۱۵۳۰۰ سال پیش در نزدیکی غار‌های لاسکو در فرانسه زندگی می‌کردند، به تصویر کشیده شد. برخی از اولین تصاویر کشتی به عنوان یک ورزش را می‌توان به سومری‌ها که حدود ۵۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کردند، نسبت داد.مصریان باستان نیز کشتی می‌گرفتند و چندین صحنه کشتی که در مقبره‌های "بنی حسن" یافت می‌شود، این را نشان می‌دهد. مورخان بر این باورند که کشتی حداقل از سال ۷۰۴ قبل از میلاد مسیح به عنوان یک ورزش المپیک مطرح شده است.

۱. دویدن (دو)
سال ابداع: دوران پارینه سنگی حدود ۱۵۳۰۰ سال پیش از میلاد
کشور مبدا: ناشناخته - قدیمی‌ترین تصاویر از فرانسه
اعتقاد بر این است که دویدن قدیمی‌ترین ورزش جهان است؛ زیرا به تجهیزات احتیاج ندارد. اگر چه نمی‌توان دقیقا تعیین کرد که دویدن چه زمانی به عنوان یک ورزش مطرح شد، اما اعتقاد بر این است که دویدن حدوداً ۴ و نیم میلیون سال پیش تکامل یافته است. یکی از اولین تصاویر دویدن در غار‌های لاسکو در فرانسه یافت می‌شود که مربوط به دوران پارینه سنگی (حدود ۱۵۳۰۰ سال پیش) است.اولین رویداد ورزشی در اولین المپیک سال ۷۷۶ قبل از میلاد مسابقه دو بود. اگر چه اغلب از این تاریخ به عنوان شروع دویدن به عنوان یک ورزش ذکر می‌شود، اما یکی از اولین مسابقات ثبت شده دویدن (دو) سال ۱۸۲۹ قبل از میلاد در ایرلند برگزار شد.
 


کد مطلب: 271414

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271414/۸-ورزش-قدیمی-جهان-قدمتی-هزاران-ساله

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir