به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۲۷۱۴۵۵

جلوگیری از پیری با تقویت سلول‌های ایمنی

جلوگیری از پیری با تقویت سلول‌های ایمنی
گروه علمی: پیری سراغ همه‌ی ما می‌آید اما شاید بتوان از عوارض ناخوشایند آن جلوگیری کرد.به گزارش ایسنا، دانشمندان در تحقیقاتی جدید، نوعی ایمنی درمانی(ایمونوتراپی) ضد پیری یافته‌اند که سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کند تا سلول‌های از کار افتاده‌ را که در روند پیری نقش دارند بهتر پاکسازی کنند.یکی از عوامل اصلی بروز نشانه‌های فیزیکی پیری، سلول‌های پیر هستند این سلول‌ها دیگر تقسیم نمی‌شوند و از بین نیز نمی‌روند. زمانی که ما جوان هستیم سیستم ایمنی این سلول‌ها را تشخیص داده و نابود می‌کند اما به طور طبیعی با گذشت زمان این توانایی کاهش می‌یابد و این بدان معناست که سلول‌های پیری با گذر زمان در بدن جمع شده و باعث ایجاد عوارض ناشی از افزایش سن و بیماری‌های مربوط به آن می‌شوند.
 
بنابراین در این تحقیقات محققان دانشگاه "کالیفرنیا سن فرانسیسکو" به دنبال راهی برای تقویت سلول‌های ایمنی گشتند. آن‌ها قصد داشتند سلول‌های تی(T cells) را که مسئول از بین بردن سلول‌های پیر هستند دوباره به کار بیاندازند.محققان دریافتند این سلول‌ها را می‌توان با استفاده از آنتی‌ژن‌های محلول در چربی دوباره فعال کرد و در نتیجه سلول‌های پیری کاهش می‌یابند. به گفته‌ی محققان سلول‌های تی به دو دلیل کارآمد هستند، اول آن که گیرنده‌هایی که آن‌ها را فعال می‌کند روی سلول‌های دیگر وجود ندارد بنابراین این درمان می‌تواند تنها مختص به همین موضوع باشد و دیگر آن که آن‌ها پس از مدتی دوباره غیرفعال می‌شوند بنابراین از پیشرفت بی‌رویه درمان جلوگیری می‌شود.

محققان این درمان را روی موش‌هایی که دو عارضه‌ی مختلف موثر بر افزایش سلول‌های پیری داشتند آزمایش کردند. یک گروه از موش‌ها دچار چاقی و گروه دیگر دچار فیبروز ریه بودند. هردوی این گروه‌ها پس از درمان در مقایسه با گروه کنترل کاهش سلول‌های پیری را نشان دادند.آزمایش‌های بعدی بر روی سلول‌های انسانی نشان داد که سلول‌های تی می‌توانند سلول‌های پیری بدن ما را نیز از بین ببرند اما برای تایید این موضوع باید روی انسان‌ها نیز آزمایش انجام شود.یک شرکت اسپین-آف در حال کار روی این موضوع است و انتظار می‌رود آزمایش بالینی آن طی چندسال آینده انجام شود.تحقیقات اولیه امیدوار کننده بوده است و در برخی مطالعات سلامت موش‌ها و حتی طول عمر آن‌ها افزایش یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها