کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مورد سر درد کودکان بیشتر بخوانید

21 ارديبهشت 1400 ساعت 17:20

گروه سلامت: سردرد یکی از عارضه‌های شایع در میان افراد است که کودکان هم می‌توانند از آن شکایت داشته باشند. سردردها می‌تواند بدون وجود مشکلی خاص ناشی از یک بیماری در کودک یا به دلیل وجود یک بیماری باشد. در این مطلب می‌توانید با انواع سردرد در کودکان، علل و راه‌های درمان آن در کودکان آشنا شوید.


علل بروز سردرد در کودک
تقریباً نیمی از کودکان تا سن هفت سالگی‌شان سردرد را تجربه می‌کنند. وجود درد در سر می‌تواند ناشی از بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی، درد دندان، عفونت سینوس‌ها، چشم‌ها، عفونت گوش یا گلو باشد. همچنین فرزند شما ممکن است به این دلیل که استرس دارد یا خسته است یا بدنش دچار کم‌‌آبی شده، سردرد بگیرد یا ممکن است به سرش ضربه‌ای خورده و ورم کرده باشد.
در موارد بسیار نادر، درد ضربان‌دار در سر کودک ممکن است نشانه‌‌ای از تومور مغزی یا مننژیت باشد، اما در نظر داشته باشید که هر دوی این بیماری‌ها علاوه بر سردرد علائم دیگری نیز ایجاد می‌کند، پس فقط داشتن سردرد برای وجود این موارد کافی نیست.
معتبرترین مرکز درمان کودکان را دز سایت زنجیره امید مشاهده کنید.

انواع سردرد در کودک
سردردها باعث گریه کردن، بی‌قراری یا بدخوابی بچه‌ها می‌شود. انواع اصلی سردردها در بچه‌‌های کوچک عبارتند از:
سردرد تنشی: این نوعِ رایج سردرد، با یک درد خفیف و نه شدید در یک یا هر دو طرف سر شناخته می‌شود. گاهی اوقات مثل این است که نواری تنگ یا فشارآور دور سر باشد. علائم اغلب ناشی از استرس، نگرانی یا افسردگی هستند، اما ممکن است به وضعیت بد قرارگیری بدن یا همان پاسچر نیز مرتبط باشد. سردردهای تنشی معمولاً در مدرسه یا خانه تحت شرایط تنش‌زا شروع می‌شود و زمانی که کودک به بازی می‌پردازد یا آرام می‌گیرد، ناپدید خواهد شد.

میگرن: این سردردها معمولاً زمینهٔ ارثی دارد و در کودکان بیشتر بین پنج تا هشت سالگی ظاهر می‌شود، هرچند در هر سنی می‌تواند بروز کند. تقریباً ۵ درصد از کودکان ۱۰ ساله حداقل یک بار حمله‌ٔ میگرن داشته‌‌اند، هرچند بیشتر آنها پیش از رسیدن به دوران بلوغ از این مشکل خلاصی می‌یابند. سردردهای میگرنی معمولاً یک‌طرفه یعنی در یک طرف سر و ضربان‌دار است و اغلب با فعالیت جسمی زیاد بدتر می‌شود. اگر کودک شما میگرن دارد ممکن است تغییرات خلقی، رنگ‌پریدگی پوست، خستگی، سرگیجه، تاری دید، ویار غذایی یا از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، اسهال یا تب داشته باشد. همچنین بعضی از بچه‌‌ها قبل از شروع درد، هاله‌‌هایی می‌بینند که اغلب به شکل خطوط مواج، نورهای چشمک‌‌زن، نقاط کور یا دید تونلی توصیف می‌‌شوند و بعضی به نور زیاد حساس هستند.

مننژیت: سردرد اغلب شکایت اصلی کودک مبتلا به مننژیت است و زمانی بروز می‌کند که التهاب غشاهای پوشش‌دهنده‌‌ٔ مایع مغزی و نخاعی بر مغز فشار وارد می‌کند و گردش مایع نخاعی را کاهش می‌دهد. مننژیت می‌تواند باعث بروز تب بالا، استفراغ مکرر، از دست دادن اشتها، گیجی، خواب‌آلودگی، حساسیت به نور و گاهی اوقات راش پوستی یا خشکی شدید گردن شود. در وضعیت لمیده، کودک خردسال شما قادر نخواهد بود سر خود را به سمت قفسه‌ٔ سینه‌‌اش خم کند، زیرا این کار باعث ایجاد دردهایی تقریباً غیرقابل تحمل در سر یا گردنش خواهد شد. اگر فرزند شما این علائم را دارد، با شماره اورژانس تماس بگیرید یا بلافاصله به مرکز اورژانس بروید.
 
تومور مغزی: فوق‌العاده بعید است که سردرد کودک شما ناشی از تومور باشد. تومور فقط در یک مورد از هر ۴۰ هزار سردرد کودکان، عامل اصلی است. با این حال، اگر فرزندتان از سردرد رنج می‌برد، به ویژه اگر به نظر می‌رسد که شدت سردردها در حال افزایش است، اگر سردردها او را از خواب بیدار می‌کند یا اگر در اوایل صبح رخ می‌دهند، با پزشک کودک خود صحبت کنید تا از نبود این مشکل اطمینان حاصل کنید.
 
سردردهای اولیه
 به گزارش سایت شهر تهران ، سردردهای تنشی و سردردهای میگرنی دو نوع سردرد اولیه هستند. سردردهای تنشی بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود و به طور معمول چند دقیقه طول می‌کشد. حدود 20٪ نوجوانان این نوع سردرد را تجربه می‌کنند. این نوع سردردها می‌توانند باعث ایجاد درد در اطراف شقیقه‌ها و دو طرف سر شوند. حساسیت پوست سر نیز یکی از علائم رایج است. سر دردهای میگرنی در 10٪ از بزرگسالان رخ می‌دهد. این درد را می‌توان تپنده یا نبض‌دار توصیف کرد و معمولاً در یک طرف یا قسمتی از سر بروز می‌کند. برخی از کودکان ممکن است درد در هر دو شقیقه را تجربه کنند، اما به ندرت درد در پشت سر احساس می‌شود.
 سردرد میگرنی شدیدتر از سر درد تنشی است و می‌تواند ساعتها، و گاهی روزها ادامه داشته باشد. حالت تهوع و استفراغ از دیگر علائم میگرن است.
سر دردهای ثانویه
 
بیماری زمینه‌ای یا شرایط ایجاد کننده سردرد در کودکان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
 
    اختلال در تیزی بینایی تا حد زیادی شایعترین علت سردرد در کودکان است.
    ضربه خفیف به سر یا گردن
    مشکلات مربوط به سینوس‌ها، چشم‌ها، دندان‌ها، گوش یا سایر قسمت‌های صورت
    عفونت‌هایی مانند مننژیت، سینوزیت و غیره
 
سردرد گاهی اوقات می‌تواند یکی از علائم تومورها باشد که به صورت سر دردهای صبح زود و با استفراغ بروز می‌کند. از این رو باید بلافاصله به کلیه سر دردها رسیدگی شود.
سردردهای خوشه‌ای
 
سردردهای خوشه‌ای معمولاً کودکان بالای 10 سال را درگیر می‌کند. این سردردها بصورت دوره‌ای در یک طرف سر و معمولاً در پشت چشم رخ می‌دهد و بیش از یک هفته یا ماه ادامه دارد. چشم مبتلا ممکن است قرمز شود، دچار آبریزش شود و مردمک چشم گشاد شود. تورم پلک، آبریزش بینی یا احتقان و تورم پیشانی از دیگر علائم آن است.
سایر دلایل سر درد
بسیاری از کودکان پس از قرار گرفتن در معرض علت، سردرد می‌گیرند. با اجتناب یا شناختن عوامل محرک، می‌توانید به جلوگیری از سردرد کمک کنید. شایعترین عوامل ایجاد کننده سردرد در کودکان شامل تغییرات هورمونی، غذاهای خاص، استرس، اضطراب و کمبود خواب است.
هورمون‌ها و سردردها
سردردهای ناشی از تغییرات هورمونی بیشتر در دختران جوان یا نوجوانی که در دوران بلوغ هستند رخ می‌دهد. این سردردها ممکن است دوره‌ای باشند، تقریباً در همان زمان در چرخه قاعدگی دختران رخ می‌دهد.
غذاهایی که باعث سردرد می‌شوند
 
برخی از افزودنی‌های غذایی (به ویژه در غذاهای فرآوری شده)  عامل اصلی سردرد هستند. این مواد افزودنی ممکن است شامل موارد زیر باشند:
    مونوسدیم گلوتامات (MSG)
    کافئین
    تیرامین
    نیترات‌ها
    نیتریت‌ها
    سولفیت‌ها
هر کودک ممکن است به غذاهای مختلف حساس باشد، بنابراین باید به آنچه کودک قبل از شروع سردرد می‌خورد توجه کنید.

سردردهای استرسی
درست مثل بزرگسالان، استرس می‌تواند در کودکان باعث ایجاد سر درد شود. کودکان ممکن است برای مدرسه رفتن یا ورزشهایی که باعث ایجاد فشار می‌شوند، احساس استرس داشته باشند. استرس می‌تواند بچه‌ها را از مراقبت از بدن خود باز دارد و منجر به سردرد شود.
اضطراب و سردرد
کودکانی که اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند بیشتر از سایر کودکان دچار سردرد می‌شوند. این شرایط با رفتار درمانی شناختی و داروها قابل درمان است.
لوازم یدکی ام وی ام ممد یدک را در این سایت مشاهده کنید.

سردرد ناشی از کمبود خواب
کمبود خواب بسیاری از جنبه‌های سلامت کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حتی باعث سردرد می‌شود. همچنین ممکن است گاهی اوقات سردردها کودکان را از خواب بیدار ‌کند و باعث کمبود خواب شود. اگر سردرد باعث قطع خواب می‌شود با پزشک کودک خود مشورت کنید.
 


کد مطلب: 271470

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271470/مورد-سر-درد-کودکان-بیشتر-بخوانید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir