به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۲۷۱۴۷۸

بیش از ۹میلیون جوان درسن ازدواج ومجرد هستند

بیش از ۹میلیون جوان درسن ازدواج ومجرد هستند
گروه جامعه: کارشناس جمعیت گفت: متأسفانه جمعیت جوان کشور طی سالهای گذشته کاهش یافته و این رقم از ۲۳ میلیون در سال ۹۰ به ۱۷ میلیون در سال ۹۹ رسیده است.علی اکبر معصوم پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز ملی جمعیت با ارائه آخرین آمارهای رسمی کشور در این زمینه گفت: براساس آمارهای سال ۹۹ در حال حاضر بالغ بر ۸۴ میلیون نفر جمعیت در کشور داریم و مجموعاً ۲۶ میلیون خانواده با تعداد افراد ۳.۱ نفر در کشور وجود دارد که این رقم نسبت به سال ۹۵، ۰.۱ کاهش داشته است.

وی افزود: در نرخ رشد جمعیت نیز سال ۹۹، بین ۷.۰۱ تا ۷.۰۶ درصد بودیم و این رقم کمتر از یک درصد شده است. حتی نرخ باروری ما یعنی متوسط تعداد فرزندان تا سال ۹۸، ۱.۷۵ درصد بوده که این رقم برای زنان ایرانی کشور ۱.۷۴ درصد بوده است. به علاوه ۲۳ استان کشور نیز نرخ باروری کمتر از سطح جانشینی دارند.معصوم تصریح کرد: آمار زنان در سن باروری نشان می دهد که تا سال ۱۴۰۸ رشد زنان در این سن متوقف شده و سپس با کاهش آمار زنان بارور مواجه خواهیم شد.

این کارشناس جمعیت با اشاره به آمار جوانان کشور نیز بیان کرد: جمعیت جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال کشور در سال ۹۰ برابر ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، سال ۹۵، ۲۰ میلیون و ۵۱ هزار نفر و سال ۹۹، ۱۷ میلیون و ۸۱۷ نفر بوده که این امر حاکی از کاهش شدید جمعیت جوان کشور است.وی در خصوص آمار جمعیت سالمندان عنوان کرد: سالمندان بالای ۶۰ سال نیز در سال ۹۵، هفت میلیون و ۴۱۴ هزار نفر و در سال ۹۹ هشت میلیون و ۵۴۲ هزار نفر بوده اند. در واقع در سال ۹۹، ۱۰.۲ درصد جمعیت کشور را سالمندان کشور تشکیل داده و رشد جمعیت این گروه ۳.۶۹ درصد است.

معصوم با اشاره به آمار موالید کشور بیان کرد: در سال ۹۷، یک میلیون و ۳۶۷ هزار موالید داشتیم که این رقم در سال ۹۸ با کاهش روبرو شده و به رقم یک میلیون و ۱۹۷ هزار نفر رسیده است. براساس تحلیل های کارشناسی در سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار موالید نخواهیم داشت.کارشناس جمعیت گفت: البته در حال حاضر اختلالی از سوی برخی دستگاه ها در ارائه آمارهای جمعیتی ایجاد شده و همین امر منجر به تأخیر سازمان ثبت احوال برای انتشار آمارهای جمعیتی کشور شده است.

وی با اشاره به عوامل موثر در تأخیر در فرزندآوری تأکید کرد: در حال حاضر ۴۵ درصد ولادت های کشور از مادران بالای ۳۰ سال است. به علاوه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج و مجرد در کشور داریم و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور نیز تا ۵۰ سالگی ازدواج نکرده و مجرد قطعی محسوب می شوند. این تأخیر در ازدواج و بالارفتن سن فرزندآوری منجر به محدود شدن باروری و کاهش جمعیت شده است.

معصوم ادامه داد: کاهش آمار موالید براساس برآوردها و اجماع کارشناسان نباید با این شیب حرکت می کرد چرا که در سال ۹۵ برآورد کردیم که باروری با شیب ملایم کاهش یابد اما آمارها نشان می دهد که این مولفه با شدت رو به کاهش است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها