به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۲۷۱۴۷۹

بادبادکی که از ادهای مریخی برق تولیدمی کند

بادبادکی که از ادهای مریخی برق تولیدمی کند
گروه علمی: محققان هلندی طرحی برای تامین برق در مریخ ارائه کرده اند که از بادبادکی به مساحت ۵۳۰ فوت مربع برای تولید برق از بادهای این سیاره استفاده می کند. با توجه به آنکه ناسا تصمیم دارد تا ۲۰۳۰ میلادی فضانوردان را به مریخ بفرستد، ایده اقامت طولانی آنها روی سیاره سرخ به واقعیت نزدیک تر می‌شود. به همین دلیل محققان روی روش‌های نوآورانه برای تأمین انرژی چنین اقامتگاه‌هایی هستند.
 
در همین راستا پژوهشگران دانشگاه فناوری دلفت در هلند پیشنهاد کرده‌اند با استفاده از بادبادک‌هایی عظیم و سبک بادهای مریخی را مهار و به انرژی مورد نیاز برای فضانوردان ساکن در آنجا تبدیل کرد.بادبادک به وسیله یک کابل به دوکی متصل است. همزمان با بیشتر شدن ارتفاع بادبادک، کابل از دور قرقره باز می‌شود، دوک را می‌چرخاند و به این ترتیب برق تولید می‌شود.

بادبادک‌های مشابهی برای تولید برق از انرژی بادی روی زمین توسعه یافته‌اند. اما طرح پیشنهادی جدید بزرگ‌تر است به طوری که مساحت سطح آن به ۵۳۰ فوت مربع می‌رسد.توربین‌های بادی و باتری‌ها سنگین هستند و به همین دلیل حمل ونقل آنها همراه موشک به مریخ کار سختی است. از سوی دیگر سرعت بادهای مریخی بیشتر از زمین و به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ مایل بر ساعت است.

محققان دراین باره نوشته‌اند: بادبادک به یک کابلی که دور یک دوک پیچیده شده، متصل خواهد بود. یک سیستم رباتیک بادبادک را رها می‌کند تا به ارتفاع بالاتری برود و در مرحله بعد چرخش دوک به تولید انرژی منجر می‌شود.
البته بخشی از این انرژی صرف بازگرداندن و ارسال دوباره بادبادک می‌شود. همچنین برای برطرف کردن نوسان تولید انرژی و ایجاد توازن در تغییرات فصلی، از سلول‌های خورشیدی به مساحت ۷۵۰ فوت مکعب و یک باتری لیتیوم یونی استفاده می‌شود. این محققان ادعا می‌کنند این سیستم می‌تواند سالانه ۱۲۷ مگاوات ساعت برق تولید کند که معادل ۷۵ بشکه نفت است.
برچسب ها: تحقیقات علمی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها