کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا کویید -19 می‌تواند منجر به سکته شود؟

21 ارديبهشت 1400 ساعت 18:07


گروه علمی: تحقیقات نشان می‌دهد بین کویید -19 و سکته مغزی ارتباط وجود دارد. چندین گزارش در رسانه‌ها در مورد ارتباط بالقوه سکته مغزی باکویید -19 به ویژه در افراد جوان گزارش شده است.در این مقاله درباره شواهد موجودی که تاکنون بررسی شده و مشاوره و اطلاعاتی در مورد اینکه اگر فردی علائم کویید-19 یا سکته مغزی را داشته باشد چه باید کرد آورده شده است.

آیا کویید -19 می‌تواند منجر به سکته شود؟
به نظر می‌رسد تا کنون تحقیقات نشان داده‌اند که کویید -19 ممکن است خطر ابتلا به عروق ترومبوتیک یا ترومبوز را افزایش دهد. ترومبوز هنگامی ایجاد می‌شود که لخته خون رگ خونی، مانند شریان یا ورید را مسدود کند. مسدود کردن جریان خون می‌تواند چندین عارضه جدی ایجاد کند، از جمله:
*حمله قلبی: وقتی لخته خون مانع جریان یافتن خون در قلب می‌شود.
*سکته مغزی: هنگامی‌که لخته خون مانع جریان یافتن خون به مغز می‌شود.
*حمله ایسکمیک گذرا (سکته موقتی): وقتی لخته خون به طور موقت جریان خون در مغز را مسدود می‌کند.
*ایسکمی اندام حیاتی: هنگامی‌که لخته، خون‌رسانی به اندام را مسدود می‌کند.
*آمبولی ریوی: وقتی لخته خون، مانع جریان یافتن خون در ریه‌ها می‌شود.
مطالعات نشان داده است افرادی که دارای SARS-CoV-2، ویروسی که باعث ایجاد کویید -19 می‌شود هستند، به عنوان یک واکنش التهابی به ویروس دچار لخته شدن خون غیرطبیعی می‌شوند.
این امر خطر تشکیل لخته‌های خون را افزایش می‌دهد. اگر لخته خون باعث انسداد شریان مغز شود، منجر به سکته می‌شود. با ادامه تحقیقات، متخصصان درمورد اینکه کدام یک از افراد مبتلا به کویید-19 بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند، اطلاعاتی به دست آوردند. طبق انجمن سکته مغزی، این موارد عبارتند از:
*افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای سلامتی که بر قلب و عروق خونی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، مانند فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی
*افرادی که علائم شدید کویید-19دارند
*افراد با نژاد آسیایی

طبق مقاله‌ای در سال 2020، افراد مبتلا به کویید -19،7.6 بیشتر از افراد مبتلا به آنفلوانزا دچار سکته می‌شوند. مقاله معتبر دیگری در سال 2020 می‌نویسد که در مناطق با تمرکز بالای افراد مبتلا به کویید-19، بیمارستان‌ها و تیم‌های مراقبت‌های بهداشتی، از بروز پایدار یا افزایش سکته مغزی خبر می‌دهند که به نظر می‌رسد علت خاصی هم ندارد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که موارد شدید کویید-19 دارند در مقایسه با افرادی که علائم خفیف‌تری دارند، بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند. در یک مطالعه معتبر در سال 2020 در ووهان چین، محققان دریافتند که تقریباً 6٪ از افراد مبتلا به عفونت‌های شدید دارای عوارض عصبی، از جمله سکته مغزی هستند که در مقایسه با افراد مبتلا به عفونت‌های غیر شدید که کمتر از 1% هستند، قابل تامل است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که سکته مغزی در افراد جوان مبتلا به کویید -19 تأثیر بیشتری می‌گذارد.

سه مطالعه جداگانه از نیویورک، پاریس و PhiladelphiaTrusted Source نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کویید -19 که دچار سکته مغزی شده‌اند، به طور قابل‌توجهی 15 سال کمتر از افرادی که مبتلا به کویید - 19 شده‌اند اما دچار سکته مغزی نشده‌اند، زندگی می‌کنند.بااین‌حال، انجمن سکته مغزی خاطرنشان می‌کند که افراد مسن مبتلا به کویید -19 هنوز هم بسیار بیشتر از افراد جوان مبتلا به کویید -19 در معرض سکته مغزی هستند.

علائم سکته مغزی که باید مراقب آن‌ها باشیم چه هستند؟
طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، علائم زیر نشانه‌های اصلی سکته مغزی هستند که همه آن‌ها به طور ناگهانی بروز می‌کنند:
*بی‌حسی یا ضعف در صورت، بازو یا پا‌ها، به ویژه در یک طرف بدن
*گیجی، دشواری در گفتار یا درک گفتار
*مشکل در دیدن در یک یا هر دو چشم، سرگیجه، ازدست‌دادن تعادل یا هماهنگی
*سردرد شدید

A. S. T. می‌تواند به افرد مبتلا به سکته مغزی کمک کند تا درمان موردنیاز خود را در اسرع وقت انجام دهند. افرادی که به اشخاصی که ممکن است سکته کرده باشند کمک می‌کنند، باید این دستورالعمل‌ها را دنبال کنند:
F - صورت: از فرد بخواهید که لبخند بزند و بررسی کنید که آیا صورت وی به یک طرف افتاده است یا خیر.
A - بازو‌ها: از فرد بخواهید که هر دو بازو را بالا آورده و بررسی کنید که آیا یک بازو به سمت پایین کج می‌شود یا خیر.
S - گفتار: از شخص بخواهید یک عبارت ساده را تکرار کند و به لکنت زبان یا مشکلات گفتاری او گوش دهید.
T- زمان: با تماس فوری با خدمات اورژانس در وقت خود صرفه جویی کرده و سریع اقدام کنید.
اگر علائم پس از مدتی از بین رفت، مهم است که به دنبال توصیه‌های پزشکی برای رد سکته مغزی باشید.

علائم کویید -19
طبق گفته‌های CDC، علائم زیر ممکن است 2 تا 14 روز پس از قرارگرفتن در معرض کویید -19 ظاهر شود:
*تب یا لرز
*سرفه کردن
*تنگی نفس یا دشواری در تنفس
*خستگی
*درد عضله یا بدن
*سردرد
*از بین رفتن حس چشایی یا بویایی
*گلودرد
*گرفتگی یا آبریزش بینی
*حالت تهوع یا استفراغ
*اسهال
افرادی که مشکوک به عفونت کویید -19 هستند باید برای اطلاع از نتیجه آزمایش خود، با پزشک خود تماس بگیرند یا به وب‌سایت اداره بهداشت محلی زندگی خود مراجعه کنند. افرادی که پزشک ندارند باید با نزدیک‌ترین مرکز بهداشت جامعه شهر خود تماس بگیرند. افردی با علائم زیر باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشند:
*مشکلات تنفسی
*درد یا فشار در قفسه سینه که از بین نمی‌رود
*گیجی
*ناتوانی در بیدارشدن یا بیدار ماندن

پوست، لب یا انگشتان ناخن رنگ‌پریده، بسته به رنگ پوست خاکستری یا آبی رنگ
توجه داشته باشید که آژانس‌های بهداشتی و دانشمندان در سراسر جهان به طور مستمر در حال پیشرفت در بررسی علائم کویید -19 هستند. افراد باید خود را در جریان به‌روزرسانی‌ها قرار دهند.

کویید -19 چه گونه بر نجات‌یافتگان سکته مغزی تأثیر می‌گذارد؟
کارشناسان متذکر شده‌اند که تمام بازماندگان سکته مغزی و افرادی که دارای شرایط عصبی مانند زوال عقل هستند، در معرض بیماری جدی کویید-19 قرار دارند.
موارد زیر ممکن است خطر ابتلا آن‌ها را افزایش دهند:
*بستری شدن
*نیاز به مراقبت در ICU دارد
*لوله‌گذاری یا تهویه مکانیکی
*مرگ

بیماری همه‌گیر کویید -19 بر درمان پس از سکته مغزی چه تاثیری می‌گذارد؟
اثرات همه‌گیری ممکن است به این معنی باشد که برخی از افراد در بیمارستان براثر سکته مغزی، ممکن است زودتر از حد معمول مبتلا شوند. همچنین ممکن است در دسترسی حاد به مراقبت (در هنگام سکته مغزی) یا پس از ترک بیمارستان دچار مشکل شوند. این ممکن است خدماتی مانند منابع توان‌بخشی، مانند فیزیوتراپی و درمان توان‌بخشی عصبی را تحت تأثیر قرار دهد.

با این حال، افراد مبتلا به سکته مغزی هنوز باید با یک برنامه مراقبت دقیق از طریق تیم مراقبت‌های بهداشتی یا مرکز سکته مغزی، پشتیبانی و درمان مورد نیاز خود را دریافت کنند. برخی از درمان‌ها ممکن است لازم باشد در خانه اتفاق بیفتند، در حالی که قرار ملاقات‌ها ممکن است از طریق تماس تلفنی یا به‌صورت تصویری نیز انجام شوند. بازماندگان سکته مغزی در معرض خطر جدی کویید -19 هستند.

این بدان معناست که بازماندگان، و کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، باید احتیاط و مراقبت‌های بیشتری را در حفظ بهداشت و فاصله فیزیکی انجام دهند. شستن دست‌ها و تمیزکردن سطوح و جا‌هایی که دیگران لمس کرده‌اند مهم است. بازماندگان سکته مغزی ممکن است مایل به دریافت واکسن کویید -19 باشند.متخصصان بهداشت همچنین توصیه می‌کنند تا جای ممکن در خانه بمانید. بازماندگان سکته مغزی ممکن است نیاز داشته باشند که یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانشان کار‌های ضروری را در خارج از خانه برای آن‌ها انجام دهند، مانند خرید مواد غذایی یا رفتن به داروخانه. آن‌ها همچنین باید در صورت امکان در خانه کار کنند و از شرایطی که رعایت فاصله جسمی در آن دشوار است اجتناب کنند.

استفاده از ماسک به محافظت از شما و اطرافیان کمک می‌کند. بازماندگان سکته مغزی هنگام رفت‌وآمد در فضای باز باید از ماسک استفاده کنند و از نپوشیدن ماسک خودداری کنند. افرادی که سابقه سکته مغزی دارند باید به مصرف دارو‌های خود ادامه دهند و با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد اینکه چگونه می‌توانند با خیال راحت موارد پزشکی و چکاپ‌های منظم خود را ادامه دهند صحبت کنند.هرکسی که علائم سکته مغزی دارد باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد. بیمارستان‌ها پروتکل‌ها و رویه‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای محافظت از افراد ورودی در برابر کویید-19 تهیه کرده‌اند.

کویید-19 ممکن است خطر سکته را در گروه‌های خاصی افزایش دهد. وجود بیماری همه‌گیر ممکن است بدون در نظر گرفتن علت سکته مغزی، خطر عوارض و بیماری شدید را در بازماندگان سکته مغزی افزایش دهد. دانستن علائم کویید-19 و علائم سکته مغزی به افراد کمک می‌کند تا درمان موردنیاز خود را سریع‌تر انجام دهند. به دلیل ویروس کویید -19 افراد هرگز نباید دریافت مراقبت‌های پزشکی فوری را به تأخیر بیندازند.


کد مطلب: 271487

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271487/آیا-کویید-19-می-تواند-منجر-سکته-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir