به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ساعت ۱۹:۵۲
ایده چینی‌ها برای جنگ جهانی سوم؛

اهداف چین در توسعه سلاح‌ بیولوژیکی؛ کرونا اولین موردش بود

محمدحسین باقی
براساس سندی که محققان آمریکایی به آن دست یافته‌اند، دانشمندان چینی در ۶ سال گذشته خود را برای جنگ جهانی سوم با سلاح‌های بیولوژیکی  از جمله ویروس کرونا آماده کرده‌اند. این بمب خبری که وزارت خارجه آمریکا هم به آن دسترسی یافته، اصرار دارد که این سلاح‌ها در حقیقت «سلاح اصلی برای پیروزی» در چنین نبردهایی خواهند بود. این پرونده از سوی دانشمندان ارتش آزادیبخش خلق گزارش شده است و دستکاری بیماری‌ها برای ساخت سلاح «به روشی که قبلا هرگز دیده نشده» را بررسی کرده است. نویسندگان این سند اصرار دارند که جنگ جهانی سوم «بیولوژیکی» خواهد بود، برخلاف دو جنگ دیگر که به ترتیب شیمیایی و هسته‌ای توصیف شدند و سلاح‌های بیولوژیکی «سلاح اصلی پیروزی» در جنگ جهانی سوم خواهد بود.
دانشمندان می‌گویند چنین حملاتی نباید در وسط روز روشن انجام شود زیرا نور شدید خورشید می‌تواند به عوامل بیماری‌زا آسیب برساند و باران یا برف می‌تواند بر ذرات «آئروسل» [ذرات گرد و گاز که در هوا معلق است] تاثیر بگذارد. این تحقیق همچنین خاطرنشان می‌کند که چنین حمله‌ای منجر به افزایش تعداد بیمارانی می‌شود که به درمان در بیمارستان احتیاج دارند و این «می‌تواند باعث فروپاشی سیستم پزشکی دشمن شود. تحلیلگران می‌گویند این سند 18 نویسنده داشته که در آزمایشگاه‌های «پرخطر» کار می‌کردند. درست طی همین هفته بود که ژائر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل، به شدت از چین انتقاد و این کشور را متهم کرد که با خلق کووید به‌دنبال ایجاد یک جنگ شیمیایی-میکروبی است. رئیس سازمان بهداشت جهانی هم در ماه مارس گفت که همه نظریه‌های مربوط به منشأ بیماری کووید-19 پس از خواندن «گزارش WHO-China» همچنان باز است؛ دانشمندانی که در حال آزمایش روی بیماری‌های خفاش در آزمایشگاه به شدت امنیتی و مراقبت شده در ووهان بودند همراه با مقام‌های نظامی برجسته در پروژه‌ای عظیم برای بررسی ویروس‌های حیوانی درگیر بودند با وجود اینکه آنها چنین پیوندهایی را منکر هستند.اسناد به دست آمده نشان می‌دهد که یک طرح سراسری، به کارگردانی یک ارگان برجسته دولتی، 9 سال پیش برای شناسایی ویروس‌های جدید و کشف «ماده تا‌ریک»  آغاز شده است. به نظر می‌رسد این واقعیت که چنین پروژه کشف ویروسی‌ هم از سوی دانشمندان غیرنظامی و هم نظامی هدایت می‌شود، ادعاهای محرمانه ایالات‌متحده مبنی‌بر همکاری بین موسسه ویروس شناسی ووهان و نیروهای مسلح میلیونی این کشور را تایید می‌کند.
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین نگرانی‌هایی را در مورد آزمایش‌های پرمخاطره «افزایش عملکرد» برای دستکاری ویروس‌های کرونا در آزمایشگاه ووهان ابراز و نشان داد که محققان با علائم کووید هفته‌ها قبل از شیوع گسترده این بیماری در این شهر، بیمار می‌شوند. اسناد به دست آمده جزئیات یک پروژه بزرگ به نام «کشف عوامل بیماری زای حیوانی که حامل آن حیوانات غیراهلی و وحشی هستند» را نشان می‌دهد که هدف آن یافتن ارگانیسم‌هایی است که می‌توانند انسان را آلوده و اطلاعاتی از روند تکاملشان به دست آورد. این پروژه در سال 2012 کلید خورد و تامین مالی آن بر عهده «بنیاد ملی علوم طبیعی چین» بوده است. هدایت این پروژه از سوی «شو جیانگو» بود که در کنفرانسی در سال 2019، بلوف‌زنان گفت که «شبکه عظیم پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی در حال شکل‌گیری است.» این استاد دانشگاه همچنین در رأس اولین گروه متخصص بررسی ظهور کووید در ووهان بود. وی، به‌رغم شواهدی از بیمارستان‌ها، ابتدا انتقال به انسان را انکار کرد اما سپس در نیمه ژانویه تاکید کرد که «این اپیدمی محدود است و اگر موارد جدیدی در هفته آینده وجود نداشته باشد، پایان می‌یابد.» یک به‌روزرسانی در سال 2018 گفت که تیم‌های علمی چهار عامل بیماری‌زای جدید و 10 باکتری جدید یافته‌اند درحالی‌که «بیش از 1640 ویروس جدید با استفاده از فناوری متاژنومیکس کشف شده است.»
این موسسه فقط چند هفته قبل از فوران موارد کووید در ووهان، پایگاه داده‌ای خود از نمونه‌های ویروسی را در سپتامبر 2019 آفلاین کرد. در سال‌های اخیر، پس از آنکه رئیس‌جمهور «شی‌جین پینگ» گفت که این یکی از عناصر اصلی در حرکت ملت برای برتری جهانی است، ارتش چین سرعت استخدام دانشمندان را افزایش داد. لیانچائو هان، مخالفی که قبلا برای دولت چین کار می‌کرد، گفت: مشارکت و دخالت کائو این شبهات را ایجاد کرده که محققان نظامی که متخصص ویروس‌های کرونا هستند نیز ممکن است در «عملیات دفاع زیستی» نقش داشته باشند.             * منبع: دنیای اقتصاد