به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۷۱۵۹۷

خطر کمبود آب در خواف به دلیل گرمای هوا

خطر کمبود آب در خواف به دلیل گرمای هوا
گروه جامعه: فرماندار خواف از خطر جدی کمبود آب در این شهرستان در صورت عدم صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف توسط مردم هشدار داد.به گزارش ایلنا، حسین سنجرانی در این باره گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها و گرمای هوا امسال کمبود آب خطر جدی است، در سال آبی گذشته در سطح شهرستان خواف شاهد بارش ۲۶۰ میلی‌متر بوده‌ایم اما در سال آبی جاری بارش‌ها به ۷۴ میلی‌متر تنزل یافته است و با توجه اقلیم خشک و بیابانی شهرستان تداوم خشکسالی شرایط را برای تأمین آب بسیار دشوار و سخت می‌ کند. 

وی خطر کم آبی را با اولویت در بخش آب شرب، دامپروری و کشاورزی دانست و از برنامه ریزی معادن سنگان آهن این شهرستان جهت صرفه جویی در مصرف آب از طریق  فیلتراسیون و با چرخانی آب یاد کرد. وی تصریح کرد: از مردم شهرستان خواف تشکر می‌کنم و خواستار صرفه‌جویی و درست مصرف کردن آب هستیم و از هر کمکی به امور آب و فاضلاب شهرستان خواف جهت مدیریت کم‌آبی و عبور از بحران تابستان استقبال می‌کنیم. 

سنجرانی گفت: در روستاهای متعددی پروژه‌های آبرسانی تحقق‌ یافته است و مشکل آنان مرتفع شده؛ در روستاهای خواجه، وراب و گرازی ۷.۵ کیلومتر اجرای خط انتقال با اعتباری بالغ‌ بر ۲ میلیارد تومان انجام شده است و این امر با مشارکت جمعی در سایه فرمانداری صورت پذیرفته است.

فرماندار خواف افزود: در روستای رزداب نیز پس از سیلاب شدید با همت ۸۰۰ نفر از مردم و با مشارکت آبفای شهرستان ۶ کیلومتر خط انتقال اصلاح شد و مخزن بتنی ۵۰۰ مترمکعبی احداث شد، و همچنین در دو روستای هزارخوشه و خلط آباد که سالیانی بود با مشکل کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کردند با مشارکت بنیاد نیکوکاری ابراهیمی اصلاح خطوط انتقال به طول ۴.۶ کیلومتر به انجام رسیده و روستاییان از آب شرب سالم بهره‌مند شدند.
وی تأکید داشت: حل مشکلات بخش آبرسانی نیازمند اعتباری بالغ‌ بر ۱۰۷ میلیارد تومان است لیکن جهت رفع بخشی از نیازها از توان و ظرفیت خیرین استفاده کرده‌ایم و با تلاش و پیگیری‌های صورت‌ گرفته توانستیم مجوز سه حلقه چاه را در شهر مرزی خواف دریافت کنیم که دو چاه حفر شده و در شرف تجهیز است. 

سنجرانی هدر رفتن آب را در بخش روستایی ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: در شهرستان خواف قسمتی از علل کم‌آبی در تابستان و ایام پیک مصرف، وجود انشعابات غیرمجاز و همچنین فرسودگی شدید خطوط انتقال و شبکه توزیع است که نیازمند تخصیص اعتبار و همت و تلاش مسئولان امر جهت اصلاح و جلوگیری از هدر رفت است تا مشکلات مرتفع شود.

وی از مردم و  مدیریت امور آب و فاضلاب شهرستان خواف تشکر کرد و بیان داشت: تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان خواف باید با آبفا همکاری کنند و مشترکین نیز با استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب  و همچنین افزایش بهره وری  از کم آبی و قطعی آب در تابستان سال جاری پیش گیری کنند. 

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف نیز در این‌ باره اظهار کرد: ۸۳ روستا تحت پوشش این امور است که با تلاش همکاران، مسئولان و خیرین توانستیم در یک سال اخیر مشکل کم‌آبی ۴۰ روستا را برطرف کنیم و در برنامه آتی این امور، رفع مشکلات سایر روستاییان نیز برنامه‌ریزی شده است.

سید حسن رضائیان افزود: روستای نهور شهرستان خواف چندین سال است با تانکر آبرسانی می‌شود که با اجرای ۱۷ کیلومتر خط انتقال، سه باب ایستگاه پمپاژ و مخازن مربوطه با اعتباری بالغ‌ بر ۱.۵ میلیارد تومان در روزهای آتی به پیمانکار جهت اجرا واگذار خواهد شد.

وی افزود: کمک بنیاد نیکوکاری ابراهیمی و فرمانداری موجب شده است در امسال آبرسانی ۱۰ روستا آغاز شود که تاکنون در ۳ روستا عملیات به پایان رسیده و از آب شرب سالم بهره‌مند شده‌اند.رضائیان اظهار داشت: شهرستان خواف وضعیت قرمز و بحرانی آب را دارد که در تابستان سال جاری انتظار می‌رود مردم آب را درست مصرف کنند چرا که با ده درصد صرفه‌جویی روستاها و شهر خواف کمبود آب نخواهند داشت.
برچسب ها: بحران آب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها