به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۲۷۱۶۵۸
انتقاد افغانستان از سیاست دوپهلوی ایران در قبال طالبان

طالبان‌ مادر اصلی داعش است، یکی به نعل، یکی به میخ نتیجه ندارد

گروه بین‌الملل: به دنبال نورپردازی برج آزادی تهران به رنگ پرچم افغانستان در همدردی با قربانیان بمب‌گذاری در نزدیکی یک مدرسه دخترانه در کابل، مشاور رئیس‌ جمهوری افغانستان از سیاست دو پهلوی ایران با گروه طالبان انتقاد کرد.
طالبان‌ مادر اصلی داعش است، یکی به نعل، یکی به میخ نتیجه ندارد
انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده نزدیک مدرسه «سیدالشهدا» دشت برچی در منطقه کوه چهل دختران کابل، ۸۵ کشته و بیش از ۱۵۰ تن زخمی بر جا گذاشت. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گروه طالبان را عامل این حمله اعلام کرده است. اما در ادامه واکنش‌ها به این حادثه مرگبار در افغانستان، شاه‌حسین مرتضوی، مشاور مشاور رئیس‌ جمهوری افغانستان، با تقدیر از اقدام نمادین ایران در همدردی با مردم افغانستان، از آن چه «سیاست‌های دوپهلوی» ایران در قبال گروه طالبان نامیده، انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «موافقت‌نامه دوحه با طالبان، حمایت‌های پاکستان و سیاست‌های دو پهلوی ایران، به طالبان فرصت برای مانور سیاسی در افغانستان داده است. با مردم صادق باشیم! سیاست یکی به نعل، یکی به میخ نتیجه ندارد.» مشاور اشرف غنی با اشاره به اینکه «ایران بر این باور است که با همکاری با طالبان می‌تواند در برابر داعش مقابله کند»، اضافه کرد که این در حالی است که «مادر اصلی داعش طالبان‌اند. حتا در رویداد اخیر ایران نامی از طالبان نمی‌برد.»
این مقام افغان در ادامه از این انتقاد کرده است که «ملا اختر منصور رهبران طالبان هنگام خارج شدن از ایران کشته شد. ملا برادر و مقامات دیگر طالبان در تهران با فرش سرخ استقبال» می‌شوند. ۲۰ اردیبهشت نیز اظهارنظر یک نماینده مجلس افغانستان مبنی بر «دخالت پشت‌ پرده» جمهوری اسلامی ایران در بمب‌گذاری روز ۱۸ ادیبهشت در برابر مدرسه دخترانه کابل به متشنج شدن فضای نشست عمومی مجلس نمایندگان افغانستان انجامید. به گزارش برخی رسانه‌های افغانستان، شاهپور حسن‌زوی، نماینده ولایت لوگر، در نشست علنی مجلس نمایندگان ادعا کرد که جمهوری اسلامی در انفجارهای اخیر دست داشته و «جاسوسان ایران در مجلس نمایندگان افغانستان حضور دارند و از اقدامات ایران دفاع می‌کنند».
زمستان سال گذشته و پس از سفر هئیتی از طالبان به ایران و دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی و افزایش انتقادها نسبت به این سفر و مذاکرات، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که دعوت دولت حسن روحانی از گروه طالبان «با اطلاع و درخواست» دولت افغانستان بوده است. دیدار مقام‌های ایران با اعضای گروه طالبان در حالی انجام شد که وزیر خارجه ایران ۲۹ آذر سال ۹۹ در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع‌نیوز افغانستان گفته بود: «بر اساس قوانین هنوز ایران طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده است.» به تازگی نیز محمدجواد ظریف بار دیگر از مذاکرات ایران با این گروه و سفر هئیت آنها به تهران دفاع کرده است.
به گفته وی، گفت‌وگوهای ایران با رهبران طالبان، به خاطر «منافع ملی» و «متقاعد کردن» آنها به ضرورت استقرار «صلح فراگیر» در این کشور است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزوده ایران تلاش کرده طالبان را متقاعد کند که «باید بخشی از این صلح باشند و نباید این صلح را کنترل کنند.» دولت ایران در طول سال‌های گذشته رویکرد متفاوتی در برابر طالبان در پیش گرفته و از همکاری با طالبان در «تامین امنیت مرزی» و «مبارزه با داعش» به عنوان دلایل همکاری خود با این گروه نام برده است. این در حالی است که آمریکا ایران را به «تسلیح‌» طالبان و پرداخت پول به این گروه برای کشتن سربازان آمریکایی متهم کرده است.
برچسب ها: طالبان‌ داعش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها