کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران به غنی سازی ۶۳ درصدی رسید

22 ارديبهشت 1400 ساعت 15:15


گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  اعلام کرد که "نوسانات" در مرکز تاسیسات اتمی نطنز به حدی رسیده که نشان از غنی‌سازی تا ۶۳ درصدی اورانیوم دارد. این یعنی بالاتر از آنچه که در جریان مذاکرات ۱+۴ با ایران اعلام شده بود؛ یعنی غنی سازی ۶۰ درصدی.
بر اساس این گزارش، ایران یک قدم بزرگ به طرف ساخت سلاح اتمی برداشته است. ماه گذشته پس از انفجار و خرابکاری در تاسیسات نطنز که ایران آن را به اسرائیل نسبت داد، ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۲۰درصد رساند.
این "قدم بزرگ" در حالی برداشته شده که ایران در حال مذاکره با کشورهای چهار به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به منظور بازگشت به برجام است. بر اساس این توافق ایران تنها مجاز است تا ۳/۶۷ درصد غنی سازی اورانیوم انجام دهد. سطح مورد نیاز غنی سازی اورانیوکم برای ساخت سلاح اتمی ۹۰ درصد است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که برای کشورهای عضو تهیه کرده، گفته که ایران مدعی است که نوسانات سطح غنی سازی تنها آزمایشی است.
در این گزارش آمده است: «بررسی نمونه‌هایی که در تاریخ ۲۲ آوریل گرفته شدند نشان می‌دهند که غنی سازی تا سطح ۶۳ درصد انجام شده که با نوسانات سطح غنی سازی (مورد ادعای ایران) سازگار است.»آژانس توضیحی درباره علت این نوسانات نداده است.
گزارش ماه گذشته آژانس تصریح کرده بود که ایران از یک آبشار سانتریفوژ پیشرفته IR6 برای تولید گاز UF6 با غنای تا ۶۰ درصد استفاده کرده است. بخشی از اورانیوم غنی شده در این فرایند نیز در ماشین‌های IR4 برای رسیدن به سطح غنی سازی ۲۰ درصدی استفاده شده است.
گزارش آژانس می‌گوید ایران بخشی از مواد استخراج شده در ماشین‌های IR4 را در ۲۷ سانتریفوژ IR5 و ۳۰ سانتریفوژ IR6 تزریق کرده تا میزان خلوص اورانیوم را به ۵ درصد برساند.


 


کد مطلب: 271662

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271662/ایران-غنی-سازی-۶۳-درصدی-رسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir