به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۲۷۱۷۱۰

ارتباطی بین کلسترول خون با جنسیت وجود دارد؟

ارتباطی بین کلسترول خون با جنسیت وجود دارد؟
گروه علمی: دانشمندان به سوالات رایج درباره سطح کلسترول خون و رابطه آن با جنسیت، سن و وزن افراد پرداخته‌اند. تودی، افزایش سطح کلسترول خون یکی از عواملی است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. از این رو، متخصصان همواره تاکید دارند افراد باید نسبت به سطح کلسترول خون خود هوشیار بوده و رژیم غذایی سالم داشته باشند.
 
با این حال، سطح کلسترول خون ارتباط زیادی با سن، وزن و جنسیت دارد. در طول زمان، بدن یک فرد مستعد تولید کلسترول بیشتر است. این امر بدان معناست که تمامی افراد بالغ باید به طور مستمر سطح کلسترول خونشان را چک کنند. در شرایط ایده آل این امر باید هر ۴ تا ۶ سال یکبار رخ دهد.
کلسترول در سه مقوله زیر مورد سنجش قرار می‌گیرد:
۱- سطح کلی کلسترول خون
۲- ال دی ال (LDL) یا کلسترول بد خون
۳- اچ دی ال (HDL) یا کلسترول خوب خون
بزرگترین چالش برای انسان این است که میان این سطوح مختلف کلسترول تعادل ایجاد کند. با این حال، همواره باید سطح کلی کلسترول و کلسترول بد خون پایین نگه داشته شود. تحقیقات نشان داده است سطح بالای کلسترول خوب خون می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و سکته مغزی محافظت کند.

از آنجا که سطح کلسترول خون با افزایش سن بالا می‌رود، پزشکان توصیه می‌کنند افراد از ابتدا در زندگی خود توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند. سال‌ها بی توجهی و عدم مدیریت سطح کلسترول در نهایت کار را برای درمان آن سخت می‌کند.گرچه کودکان کمتر در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرند اما متخصصان تاکید دارند حتی کودکان نیز باید پیش از سن ۱۸ سالگی دستکم دو بار سطح کلسترول خونشان را اندازه گیری کنند.

از جنبه جنسیتی نیز مردان بیشتر از زنان در خطر افزایش سطح کلسترول خون قرار دارند. مردان با افزایش سن سطح کلسترول خونشان افزایش می‌یابد. با این حال، زنان به طور کامل در برابر کلسترول بالا ایمنی ندارند. به طور عمومی زنان پس از دوره یائسگی که دیگر شاهد قاعدگی ماهانه نیستند شاهد افزایش سطح کلسترول خون هستند. به طور تخصصی و ساده دوره یائسگی در زنان به دوره‌ای اطلاق می‌شود که یک زن به مدت یکسال هیچ خونریزی ماهانه‌ای را تجربه نکرده باشد.

در افراد بالغ سطح کلسترول خون باید کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد. به سطح کلسترول بین ۲۰۰ تا ۲۳۹ میلی‌گرم، کلسترول مرزی اطلاق می‌شود و سطح بیش از ۲۴۰ میلی گرم نشان دهنده کلسترول بالاست.
همچنین سطح کلسترول خوب (HDL) همواره باید بالا نگه داشته شود به طوری که سطح HDL کمتر از ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر نشان دهنده خطر بالا برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است. سطح کلسترول خوب ایده آل برای افراد ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده است افراد چاق به طور عمومی سطح بالاتری از کلسترول بد را نسبت به افراد لاغر دارند.بهترین توصیه برای داشتن سطح کلسترول خون مناسب داشتن یک سبک زندگی سالم، با تحرک بالا، و نیز رژیم غذایی مناسب است. افراد کم تحرک و چاق که از رژیم غذایی حاوی غذا‌های فرآوری شده و به ویژه گوشت قرمز استفاده می‌کنند، در خطر ابتلا به سطح بالای کلسترول خون قرار دارند.
برچسب ها: کلسترول خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها