به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۲۷۱۷۲۷
۱۲۰۰ فروند راکت از غزه به سوی اسرائیل شلیک شده است

تلاش برای پایان دادن به تنش خاورمیانه

تلاش برای پایان دادن به تنش خاورمیانه
گروه بین الملل: تشدید تنش در خاورمیانه و گسترش شدت رویارویی اسرائیل و فلسطینیان در نوار غزه باعث نگرانی دولت جو بایدن شده است.
در همین حال  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل به صورت تلفنی صحبت كرد.بلینکن در این تماس تلفنی بار دیگر بر حق اسرائیل در دفاع از کشور خود تاکید ورزیده است. وی گفت:  آمریکا از تلاش‌اسرائیل برای دفاع خود در برابر حملات موشکی حماس حمایت و پشتیبانی می‌کند.وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت‌وگو بار دیگر خواستار تنش‌زدایی در منطقه شد. بلینکن تاکید کرد که دولت بایدن خواستار زندگی همه شهروندان اسرائیلی و فلسطینی در امنیت و آرامش است.
او گفت برای حل مناقشه جدید بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، دولت بایدن بر آن است تا یک دیپلمات ارشد به منطقه اعزام کند. بلینکن از نتانیاهو خواست تا در جریان علمیات خود به موضوع اهمیت حفظ جان شهروندان غیرنظامی توجه کند. وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که برای دولت بایدن دسترسی مردم اسرائیل و فلسطینیان به آزادی، امنیت، رفاه و دموکراسی به یکسان حائز اهمیت است.
از سوی دیگر، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز خواستار تنش‌زدایی فوری بین اسرائیل و حماس شد. باید یادآور شد که رویارویی کنونی بین حماس و اسرائیل در نوار غزه از سال ۲۰۱۴ به این سو بی‌سابقه بوده است.حماس از شهید شدن شماری از فرماندهان ارشد خود خبر داد. این در حالی است که دولت نتانیاهو از تشدید حملات اسرائیل خبر داده است.گفته می‌شود که بسام عیسی، فرمانده حماس در جریان حملات هوایی اخیر اسرائیل شهید شده است. حماس همچنین از شهید شدن شمار دیگری از مسئولان نظامی خود خبر داد.
حملات سنگین اسرائیل و فلسطینیان علیه یکدیگر  در حالی سومین روز خود را پشت سر گذاشت که اسرائیل در عملیات موسوم به «محافظ دیوارها» با گسترش حملات هوایی به غزه، شماری دیگر از فرماندهان ارشد حماس را هدف قرار داد و ساختمان تلویزیون حماس را بمباران کرد.
در برابر، فلسطینی‌ها در عملیاتی که از طریق «اتاق مشترک مقاومت» و زیر نام «شمشیر قدس» طراحی و اجرا می‌شود، صدها راکت دیگر به سوی شهرهای مرکزی و جنوبی اسرائیل شلیک کرده و با هدف قرار دادن یک خودروی نظامیان اسرائیلی، یک سرباز این کشور را نیز کشتند.
ارتش اسرائیل اعلام کرده که شش تن از فرماندهان ارشد شبه‌نظامیان حماس را در حملات هوایی  قرارداده است؛ سازمان‌های فلسطینی این امر را تایید کرده و به اسرائیل هشدار دادند که بهای سنگینی برای آن خواهد پرداخت.«ابو عماد» برادر مروان عیسی، معاون محمد ضیف، فرمانده کل «گردان‌های عزالدین قسام»، که فرمانده «تیپ غزه» در حماس بود و همچنین پنج تن دیگر از سایر فرماندهان نزدیک به محمد ضیف شهید شده‌اند.
همچنین برج «الشروق» در مرکز غزه که شبکه تلویزیونی حماس به نام الاقصی از آن برنامه پخش می‌کند، هدف بمباران اسرائیل قرار گرفت و بخشی از آن فرو ریخت. دفاتر خبری شماری از رسانه‌های دیگر نیز در این برج بود.
از شامگاه دوشنبه تا شامگاه چهارشنبه، بیش از ۱۲۰۰ فروند راکت از غزه به سوی اسرائیل شلیک شده است؛ این تعداد هر ساعت افزایش می‌یابد. این حملات کار فرودگاه بن‌گوریون، حرکت بخشی از قطارها و روند عادی زندگی در مرکز و جنوب اسرائیل را مختل کرده است.شرکت‌های هوایی آمریکایی پرواز به و از اسرائیل را لغو کرده‌اند. ایرفرانس نیز تصمیم مشابهی گرفته است.
در مجموع حملات طرفین تا شامگاه چهارشنبه، چهار غیرنظامی و یک نظامی اسرائیلی و یک پرستار هندی در طرف اسرائیلی کشته و نزدیک یکصد تن زخمی شده‌اند. از چهار کشته غیرنظامی اسرائیلی، دو تن زن، و دو نفر دیگر، یک مرد عرب مسلمان و دختر هفت ساله او در شهر مرکزی «لود» بودند.
در غزه دستکم ۵۶ فلسطینی تا شامگاه چهارشنبه شهید و بیش از ۳۵۰ نفر زخمی شدند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت انتقالی، با برگزاری یک نشست اضطراری دیگر، به بررسی بحران پرداخت و تاکید کرده که کشورش آماده ورود به یک عملیات طولانی است.
حملات راکتی فلسطینیان به اسرائیل از یکسو و بمباران‌های پیگیر اسرائیلی علیه غزه از سوی دیگر، ششمین روز از بحرانی است که از پنجشنبه شب گذشته، و در آستانه آخرین جمعه ماه رمضان، در «حرم شریف» در شرق بیت‌المقدس و با درگیر شدن هزاران فلسطینی با نیروهای پلیس اسرائیلی در این اماکن اسلامی آغاز شد.
فلسطینیان به نشانه خشم از اصرار اسرائیل به تخلیه شماری از ساکنین فلسطینی محله «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس، در زمینه اختلاف مالکیت، آیین‌های اعتکاف جمعه پایانی ماه رمضان و سپس «شب قدر» را به بیان اعتراض علیه اسرائیل و درگیری‌های خشونت‌بار با نیروهای امنیتی این کشور مبدل کردند.
اما بحران به درگیری نظامی میان اسرائیل و غزه محدود نشده بلکه اسرائیل در پی وقوع حریق‌های متعدد در شماری از اماکن عمومی در شهر مرکزی «لود»، در این شهر وضعیت اضطراری برقرار کرده است.یعکوو شبتای، فرمانده کل پلیس اسرائیل، دفتر کار خود را به «لود» منتقل کرده تا شخصا بر رویدادهای این بخش نظارت کند. صدها تن از نیروهای گارد مرزی اسرائیل نیز در اقدامی کم‌سابقه از کرانه باختری فرا خوانده شده و در «لود» مستقر شدند.


 
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها