به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۲۷۱۷۴۰

ارتش سایبری در خدمت اعمال نفوذ چین در جهان

ارتش سایبری در خدمت اعمال نفوذ چین در جهان
گروه بین‌الملل: نتایج یک پژوهش مشترک بین خبرگزاری آسوشیتدپرس و موسسه اینترنتی آکسفورد، نشان می‌دهد مقام‌های چینی از رسانه‌های اجتماعی غربی برای اعمال نفوذ و تاثیر بر افکار عمومی جهانی استفاده می‌کنند. این پژوهش نشان می‌دهد دولت چین با به‌کارگیری حساب‌های جعلی برای انتشار پیام‌های خود، از طریق مقام‌های دولتی استفاده کرده است. بسیاری از این حساب‌ها اکنون یا تعلیق و یا مسدود شده‌اند.
به گزارش آسوشیتدپرس حزب کمونیست حاکم بر چین در مبارزات بلند پروازانه خود برای نفوذ در افکار جهانی جبهه جدیدی شکل داده و آن رسانه‌های اجتماعی غربی است. لیو شیائو مینگ که اخیرا از سمت سفیر چین در انگلستان کناره‌گیری کرد، یکی از موفق‌ترین سربازان پیاده نظام این حزب در میدان نبرد فضای مجازی بوده است. او در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ همزمان با تعداد زیادی از دیپلمات‌های چینی به توییتر و فیس‌بوک پیوست، که هر دو در چین ممنوع‌اند. از آن زمان، لیو به طور ماهرانه‌ای چهره عمومی خود در فضای مجازی را قوی کرد و به عنوان نمونه‌ای از دیدگاه دیپلماسی جدید در چین به نام «جنگنده با گرگ»، به زودی ۱۱۹هزار دنبال‌کننده (فالوئر) برای خود در رسانه‌های اجتماعی دست و پا کرد. لیو، که اکنون نماینده ویژه چین در امور کره شمالی است ، فوریه گذشته در توئیتی نوشت: دلیل وجود «جنگنده با گرگ» این است که «گرگ‌ها» در جهان وجود دارند و شما برای جنگیدن با آن‌ها به جنگجو نیاز دارید.
پست‌های او بین ماه‌های ژوئن تا فوریه در مورد محتوی ضد چین در غرب و حمله به مخالفانش  ۴۳ هزار بار بازنشر شده‌اند اما بسیاری از حمایت‌‌ها و محبوبیتی که لیو و همکارانش در توئیتر دریافت می‌کنند در واقع ساختگی و جعلی است. یک پژوهش هفت ماهه با همکاری آسوشیتدپرس و موسسه اینترنتی آکسفورد، نشان می‌دهد که رشد و نفوذ مقام‌های چینی در توئیتر به دلیل انبوهی از حساب‌های جعلی بوده است که ده‌ها هزار بار توئیت‌های دیپلمات‌های چینی و رسانه‌های دولتی چین را بازنشر کرده‌‌اند. ارتشی که تبلیغات وسیعی را به صورت پنهان به دست صدها میلیون نفر می‌رساند بدون اینکه مشخص شود که این محتوی در واقع با حمایت دولت چین در حال انتشار است. بیش از نیمی از ریتوئیت‌های لیو از ماه ژوئن تا ژانویه از حساب‌هایی بوده که توئیتر آن‌ها را به دلیل نقض قوانین توئیتر در مورد فریبکاری و اعمال نفوذ، تعلیق کرده است. در مجموع بیش از یک مورد از هر ده مورد ریتوئیت‌های ۱۸۹ دیپلمات چینی از حساب‌هایی بوده که تا اول ماه مارس تعلیق شده‌ بودند اما تعلیق‌های توییتر دستگاه تبلیغاتی چین را متوقف نکرد. یک دسته حساب‌های جعلی دیگر که بسیاری از آن‌ها با هویت‌هایی شبیه به شهروندان بریتانیایی ظاهر شده بودند، همچنان به ادامه حرکت ماشین تبلیغاتی دولت چین کمک می کردند. بیش از ۱۶ هزار توئیت و ریتوئیت تا پیش از اینکه توئیتر حساب‌های آنها را در پاسخ به پژوهش مشترک آسوشیتدپرس و آکسفورد مسدود کند منتشر شده است.
افسانه محبوبیت مقام‌های چین می‌تواند باعث تقویت موقعیت نمایندگان چین در جهان شود و نوعی سراب در مورد حمایت گسترده از آن‌ها ایجاد کند این مساله همچنین می‌تواند باعث تخریب الگوریتم‌های این پلتفرم شود که برای افزایش انتشار و توزیع پست‌های پربیننده طراحی شده‌اند‌، امری که باعث می‌شود کاربران واقعی بیشتری در معرض تبلیغات دولت چین قرار بگیرند. اگرچه ممکن است حساب‌های فردی جعلی به خودی خود تاثیرگذار نباشند، اما با گذشت زمان و با گسترش حجم آن‌ها، چنین شبکه‌هایی می‌توانند فضای اطلاع‌رسانی را تحریف کنند و به دسترسی و اعتبار تبلیغات چین، عمقی گسترده بدهند. توییتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی قبلا شبکه‌های نامعتبر طرفدار چین را شناسایی کرده بودند. اما تحقیقات آسوشیتدپرس و موسسه اینترنتی آکسفورد برای اولین بار نشان می‌دهد که تبلیغات جعلی در مقیاس گسترده باعث ایجاد ارتباط و تعامل بین حساب‌های رسمی دولت چین و رسانه‌های دولتی آن با مخاطبان رسانه‌های اجتماعی شده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد عطش پکن برای نفوذ در افکار عمومی، حتی به صورت مخفیانه، فراتر از مرزهای آن و فراتر از منافع اصلی استراتژیک چین، از جمله تایوان، هنگ کنگ و سین کیانگ می رود.
تغییر جهت چین به سمت شبکه‌های اجتماعی غربی در حالی صورت می‌گیرد که چین، جنگی برای نفوذ - چه در داخل و چه در خارج از کشور- در اینترنت آغاز کرده است. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، آن را «میدان اصلی جنگ» برای نفوذ در افکار عمومی خوانده است. چین نیز مانند سایر کشورها، به اهمیت و ارزش رسانه‌های اجتماعی برای پیام‌رسانی و گسترش قدرت خود پی برده است. اما دسترسی بی قید و بند به رسانه‌های اجتماعی غربی، به چین یک برتری یک‌جانبه برای حضور در جنگ جهانی به منظور نفوذ در افکار عمومی داده است. به دلیل این‌که توییتر و فیس‌بوک در چین مسدود شده‌اند، و پکن با ارائه پیام‌رسان‌های جایگزین داخلی مانند وی چت و ویبو، مکالمات را کنترل می‌کند، امکان دسترسی مردم چین به اطلاعات در این پلتفرم‌ها از بین رفته است. نفوذ چین در رسانه‌های اجتماعی غربی، بخشی از سیاست‌های زیرساختی چین برای نفوذ و تاثیرگذاری بسیار گسترده در جهان است که در نحوه ساخت فیلم‌های هالیوود، آنچه ناشران غربی منتشر می‌کنند و آنچه رسانه‌های چینی‌زبان خارج از کشور برای مهاجران چینی تولید می‌کنند، تاثیر گذاشته است. آن ماری بردی ، استاد دانشگاه کانتربری در نیوزیلند می‌گوید مردم حتی ممکن است متوجه نشوند که اطلاعاتی که به دستشان می‌رسد توسط بخشی از حزب کمونیست حاکم چین تنظیم شده است. آن ماری می‌گوید: «سیستم تبلیغاتی چین بسیار گسترده است و از رسانه‌های اجتماعی غربی استفاده می‌كند؛ این امر به تغییر درک و تصور ما از چین کمک کرده است؛ تصویری که ممکن است مثبت نباشد، اما این ناامیدی را در ما ایجاد می‌کند که می‌توان در مورد آنچه چین با دموکراسی‌های ما می‌کند هر کاری کرد.»
برچسب ها: ارتش سایبری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها