کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چین صدها امام جماعت مسلمان را زندانی کرد

24 ارديبهشت 1400 ساعت 9:10


گروه بین الملل: براساس تحقیقات جدید یک گروه حقوق بشر اویغور، چین از سال ۲۰۱۴ دست کم ۶۳۰ امام جماعت و شخصیت مذهبی مسلمان را در راستای سیاست‌های سرکوب در استان سین کیانگ، زندانی کرده است.
دراین تحقیق که توسط پروژه حقوق بشر اویغور گردآوری شده، گفته شده که ۱۸ روحانی هم در زمان بازداشت یا اندکی پس از آن جان خود را از دست دادند.بسیاری از این افراد با اتهامات گسترده‌ای مانند "تبلیغ افراطی گری"، "تجمع با هدف برهم زدن نظم اجتماعی" و "تحریک به تجزیه طلبی" روبرو بودند.این در حالی است که براساس شهادت نزدیکان این افراد، آن چه که این روحانیون انجام داده بودند مواردی مانند وعظ، تجمع برای عبادت و یا صرفا انجام وظایف به عنوان یک امام جماعت بوده است.
در مجموع این گروه حقوق بشری با استفاده از اسناد دادگاه، شهادت خانواده‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها از پایگاههای اطلاعات خصوصی و عمومی، سرنوشت ۱۰۴۶ روحانی مسلمان که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها اویغور بودند را ردیابی کرد.در حالی که گزارش‌ها از بازداشت ۱۰۴۶ روحانی حکایت دارد، اما به دلیل کنترل شدید چین بر جریان اطلاع رسانی در منطقه، در بسیاری از موارد مدارک موثقی در دسترس نیست.در میان ۶۳۰ مورد، به نظر می رسد که حداقل ۳۰۴ روحانی زندانی شدند.
د رمواردی که اسناد دادگاه یا شهادت در مورد مدت مجازات زندان زندانیان در دسترس بود، مجازات‌ها نشان دهنده خشن بودن سیستم قضایی در سین کیانگ است. در ۹۶ درصد موارد زندانیان به دست کم ۵ سال ، در ۲۶ درصد به ۲۰ سال و یا بیشتر از جمله در ۱۴ مورد به حبس ابد محکوم شدند.برآورد شده که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در چین در اردوگاه‌های "بازآموزی" استان سین‌کیانگ بر خلاف میلشان نگهداری می‌شوند.
چین اتهام نقض حقوق اویغورها را رد می‌کند و می‌گوید هدف اردوگاه‌هایش بازپروری، آموزش و مبارزه با افراط‌گرایی است.اویغورها که در استان سین کیانگ چین ساکن هستند، مسلمان و از تبار ترک هستند. آنها حدود ۴۵ درصد جمعیت سین‌کیانگ را تشکیل می‌دهند.سین‌کیانگ رسما یک منطقه خودگردان است، مانند تبت در جنوب چین.

 


کد مطلب: 271790

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271790/چین-صدها-امام-جماعت-مسلمان-زندانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir