کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استقلال - پرسپولیس؛ دربی عاشقانِ مساوی

روزنامه همشهری , 24 ارديبهشت 1400 ساعت 9:14


گروه ورزشی: یحیی ۴ بار و مجیدی ۲ بار در داربی سرمربی بوده‌اند؛ تمام آن بازی‌ها مساوی شده است.
 «داربی شماره ۹۵ تهران رأس ساعت ۱۹:۳۰ امروز در ورزشگاه آزادی تهران آغاز خواهد شد. سوای تمام مسائل حاشیه‌های این مسابقه و حرف‌وحدیث‌هایی که مطابق معمول پیش از این مسابقه جریان دارد، مقایسه ۲ تیم در برخی ‌آیتم‌های فنی نیز خالی از لطف نیست. اگر چه تجربه نشان داده در این مسابقه، شرایط روحی روانی ۲تیم و اتفاقات حاشیه‌ای حین بازی تأثیرگذارتر از مسائل فنی است.

یحیی-فرهاد؛ شیفتگان مساوی
سرمربیان جوان ۲ تیم در داربی‌های گذشته نشان داده‌اند عاشق نتیجه مساوی‌اند یا اگر عاشق نیستند هم تاکنون توان گرفتن نتیجه‌ای جز این را نداشته‌اند. یحیی در ۴ داربی سرمربی پرسپولیس بوده و هر ۴ بار در تقابل با امیر قلعه‌نویی، محمود فکری و فرهاد مجیدی (۲بار) به نتیجه مساوی رسیده است. مجیدی هم ۲ بار به‌ عنوان سرمربی در داربی حاضر بوده و هر ۲ بار به مساوی قناعت کرده است.

ارسلان حاضر؛ عبدی غایب
در جمع بازیکنانی که جمعه شانس بازی در داربی را دارند، ارسلان مطهری با ۳گل در داربی‌های گذشته گلزن‌ترین است. مهدی قائدی (۲گل)، دانشگر، وریا و فرشید اسماعیلی دیگر استقلالی‌هایی هستند که سابقه گلزنی در داربی را دارند. در پرسپولیس هم عالیشاه، سیدجلال، نوراللهی، وحید امیری و مهدی عبدی در داربی گل زده‌اند که اگر تک‌گل داربی ۹۱ را به پای عبدی بنویسیم، او هم از ۲ گله‌های داربی است. هر چند عبدی این بار شانس چندانی برای حضور در بازی ندارد.

بهترین‌ها در جدول بازیکنان
بر اساس آمارهای متریکا، مهدی قائدی و سیامک نعمتی بهترین بازیکنان ۲ تیم در لیگ جاری بوده‌اند. نعمتی با میانگین امتیاز ۲۷/۷ چهارمین بازیکن برتر فصل بوده و قائدی هم با امتیاز ۲۱/۷ یازدهمین بازیکن برتر فصل جاری و بهترین بازیکن استقلال است.

ترابی، قائدی؛ ستاره کیست؟
همه منتظرند از بین قائدی و مهدی ترابی یک نفر سرنوشت داربی را مشخص کند. قائدی که بهترین بازیکن آبی‌هاست در ۲۰ بازی ۴ گل زده، ۵ پاس گل داده و ۲ بار هم پنالتی گرفته است. داربی ۹۳ با گل او شروع شد و داربی ۹۴ با گل او به پایان رسید. داربی ۹۵ هم منتظر درخشش این ستاره خواهد بود. مهدی ترابی فقط ۴ بازی در لیگ داشته، یک گل زده، یک پاس گل داده و یک پنالتی گرفته است. میانگین نمرات او از متریکا ۶۹/۷ بوده که از میانگین تمامی بازیکنان لیگ بالاتر است و فقط به‌ خاطر این که تعداد بازی‌هایش به حد نصاب نرسیده، در جدول بازیکن‌ها صدرنشین نیست.

شوت‌ها مساوی است؛ پرسپولیس کمی مساوی‌تر
میانگین شوت به دروازه ۲تیم کاملا مساوی است. هر ۲ تیم به‌ طور میانگین در هر بازی ۱۲ شوت زده‌اند اما شوت‌های پرسپولیس دقیق‌تر بوده‌اند. قرمزها در هر بازی ۸/۴ شوت در چارچوب زده‌اند و آبی‌ها ۸/۳ شوت. نرخ تبدیل شوت به گل در پرسپولیس ۱/۱۱ و در استقلال ۲/۹ بوده است.

دیوار قرمز محکم‌تر است
در بخش دفاعی هم پرسپولیسی‌ها موفق‌تر از حریف عمل کرده‌اند. تیم یحیی در هر بازی ۸/۷ بار به حریفان فرصت شوتزنی داده (رتبه دوم در لیگ) که ۸/۲ از این شوت‌ها در چارچوب بوده‌اند (رتبه سوم در لیگ). اما استقلال در هر بازی با ۷/۸ شوت مواجه شده (رتبه ششم در لیگ) که ۹/۲ از این شوت‌ها در چارچوب دروازه بوده‌اند (رتبه پنجم در لیگ).

پاس‌ها مساوی؛ استقلال مساوی‌تر
آمار مالکیت توپ در هر ۲ تیم تقریبا مساوی است؛ ۸/۵۵ برای پرسپولیس و ۳/۵۵ برای استقلال که بهترین آمارهای لیگ جاری هستند. در تعداد پاس هم سرخابی‌ها برترین تیم‌های لیگ‌اند و استقلال با آمار ۵۱۸ به ۵۰۷ برتری نسبی بر پرسپولیس دارد. دقت پاس ۲ تیم هم تقریبا مساوی است (۷/۸۱ به ۶/۸۱). پس منتظر باشیم که ۲تیم آماری بسیار نزدیک در چرخاندن توپ داشته باشند.

پرسپولیس اخیر؛ استقلال اخیر
فرم اخیر قرمزها بهتر از آبی‌پوشان بوده است. پرسپولیس در ۶بازی اخیر به ۳برد و ۳تساوی رسیده و ۶بازی اخیر استقلال در لیگ با ۲برد، ۲تساوی و ۲باخت به پایان رسیده است.

استعداد کام‌بک‌زدن
پرسپولیس در این فصل ۳بار گل اول بازی را خورده و هر ۳بار بازی را با تساوی به پایان رسانده است. استقلال ۶بار گل اول را خورده که یک برد، ۲تساوی و ۳باخت، حاصل کار استقلال در این بازی‌ها بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد قرمزها آمادگی بهتری برای کام‌بک‌زدن دارند و آبی‌ها درصورت خوردن گل اول به مشکل می‌خورند. در بازی رفت پرسپولیس گل اول را خورد اما به بازی برگشت و نهایتا گل تساوی را هم در دقیقه۹۴ دریافت کرد.
داور داربی؛ محمدرضا اکبریان
پرسپولیس و استقلال نودوپنجمین داربی پایتخت را با قضاوت محمدرضا اکبریان برگزار خواهند کرد. بازی رفت را رضا کرمانشاهی قضاوت کرد و برای بازی برگشت چند داور از جمله محمدحسین زاهدی‌فر، اشکان خورشیدی و اکبریان در فهرست گزینه‌ها قرار داشتند که نهایتا داور ۴۳ساله کرجی انتخاب شد. این داور در لیگ بیستم ۶بار قضاوت داشته و آخرین‌ بار در هفته نوزدهم بازی نفت مسجدسلیمان و نساجی مازندران را به‌ عنوان داور وسط قضاوت کرده است. اکبریان در دومین هفته از لیگ امسال مصاف پرسپولیس مقابل صنعت‌نفت آبادان را قضاوت کرده و برای استقلال هم، جدال این تیم در مقابل گل‌گهر را سوت زده و جالب اینجاست که هر دو قضاوت با برد سرخابی‌ها همراه شد.»

ترکیب احتمالی پرسپولیس و استقلال در دربی
شنیده می‌شود فرهاد مجیدی سرمربی استقلال تهران برای نزدیک تر کردن تیمش به صدر جدول و سپاهان و پرسپولیس تصمیم گرفته است با ترکیبی هجومی و ریسکی برابر رقیب سنتی بازی کند. گویا قرار است فرهاد مجیدی تیمش را با سیستم ۱-۳-۲-۴ ارنج کند.

در این دیدار سنتی و حساس رشید مظاهری دروازه‌بان اصلی آبی‌ها خواهد بود. سیاوش یزدانی و محمد دانشگر در مرکز خط دفاع بازی می‌کنند و در طرفین خود وریا غفوری و محمد نادری را به ترتیب به عنوان مدافع راست و چپ خواهند دید. مسعود ریگی و مهدی‌مهدی‌پور دو هافبک دفاعی استقلال در بازی مقابل پرسپولیس هستند. هافبک تهاجمی استقلال در این دیدار فرشید اسماعیلی است که شاید فرهاد مجیدی را دچار تردید کرده باشد. اسماعیلی انتخاب اول است اما ممکن است از لحاظ بدنی مهیای این بازی نباشد. آن‌گاه داریوش شجاعیان جانشین فرشید اسماعیلی در ترکیب اصلی خواهد شد. مهدی قایدی و ارسلان مطهری دو وینگر چپ و راست استقلال محسوب می‌شوند که شیخ دیاباته را به عنوان مهاجم نوک در پیشانی خط حمله خواهند دید.

از اردوی پرسپولیسی‌ها خبر می‌رسد مصدومان به بازی رسیده اند و خیال یحیی گل محمدی را برای ترکیب ایده آل راحت کرده اند. سرمربی پرسپویلس تصمیم گرفته است با دو مهاجم کلاسیک برابر آبی‌پوشان تهرانی بازی کند.

حامد لک دروازه‌بان اصلی پرسپولیس در این دیدار است که سید جلال حسینی، محمد حسین کنعانی زادگان، سیامک نعمتی و وحید امیری را جلوی خود به عنوان ترکیب ۴ نفره خط دفاع خواهد دید. بنابرشنیده ها احمد نورالهی و کمال کامیابی‌نیا دو هافبک میانی پرسپولیس هستند که مهدی ترابی و احسان پهلوان را در جناح چپ و راست بالای دست خود دارند. اما خط حمله قرمزها قرار است با ترکیب عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو شکل بگیرد. گویا امید عالیشاه به صورت صددرصد مهیای بازی با استقلال نشده و برهمین اساس عیسی آل‌کثیر در خط حمله به میدان خواهد رفت.


کد مطلب: 271795

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271795/استقلال-پرسپولیس-دربی-عاشقان-مساوی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir