به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۷۱۸۱۶
برگشت سرمایه تنها در ۷ روز!

رشد ۳۰۰ درصدی قیمت هارد به‌دلیل رمزارز Chia

رشد ۳۰۰ درصدی قیمت هارد به‌دلیل رمزارز Chia
گروه اقتصادی: به گفته فعالان بازار کالا‌های آی تی، هارد‌های بالای یک ترابایت را باید با قیمت نجومی بخرید؛ البته اگر در بازار پیدا شود. تا دیروز کسی که از کمبود هارد در بازار خبردار نبود، فقط خواجه حافظ شیراز بود که او هم به لطف هجوم مردم برای استخراج چیا باخبر شده که هاردی برای ماین نیست! این خبری است که رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اعلام و از نبود این قطعات در بازار جهانی اظهار نگرانی کرد.

برگشت سرمایه تنها در ۷ روز!
با ظهور رمزارز چیا (Chia)، ماینر‌ها در سراسر جهان ازجمله ایران با عجله در حال جمع‌آوری تک‌تک هارددرایو‌ها و SSD‌های بازار هستند. برخلاف رمزارز‌ها دیگر، امکان استخراج چیا ازطریق پردازنده مرکزی یا کارت گرافیک یا مدار مجتمع ای‌سیک وجود ندارد. علاقه‌مندان به چیا باید فرایند ماینینگ این رمزارز را ازطریق حافظه ذخیره‌سازی انجام دهند و دقیقا همین‌جاست که هارد درایو‌ها و درایو‌های SSD وارد معادله می‌شوند.

به گفته یکی از فعالان بازار کالا‌های آی تی، رمزارز چیا رمزارزی است که براساس هزینه‌ای که می‌کنید، طی ۳ تا ۷ روز برگشت سرمایه دارد. این در حالی است که برگشت سرمایه از طریق یک دستگاه ماینر یک سال است.
هیچ‌یک از قطعات ذخیره‌سازی از دست ماینر‌ها در امان نیستندماینر‌ها هم‌اکنون در حال خرید انبوه هارد‌هایی هستند که ظرفیتشان به چهار تا ۱۸ ترابایت می‌رسد. افزایش ناگهانی خرید هارددرایو درنهایت باعث می‌شود تعدادشان در بازار کم و قیمتشان گران شود. در هنگ‌کنگ انتظار می‌رود قیمت هارد‌درایو و درایو SSD بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار هنگ‌کنگ (تقریبا ۲۶ تا ۷۷ دلار آمریکا) افزایش یابد. درایو‌های SSD عادی به‌دلیل داشتن سرعت خواندن و نوشتن ثابت اولین و بهترین گزینه برای ماینینگ چیا نیستند. البته با درنظرگرفتن این امر که پیش‌بینی می‌شود چیا سود سرشاری داشته باشد، قطعا هیچ‌یک از قطعات ذخیره‌سازی بازار از دست ماینر‌ها در امان نخواهند بود.

آینده تاریک هارد و SSD
فعالان بازار معتقدند با توجه به هجوم ماینر‌ها برای خرید هارد، وضعیت بازار روز به روز بدتر و قیمت آن افزایش بیشتری خواهد یافت. آنچه مسلم است در امارات، سنگاپور و هنگ کنگ یک عدد هارد هم پیدا نمی‌شود! قیمت هارد همچنان افزایش می‌یابد تا اینکه تولیدکننده به این نتیجه برسد که حجم تولید خود را بالا ببرد و شاید دوباره قیمت تعدیل شود.

کمبود شدید هارد در بازار به‌دلیل رمزارز چیا (Chia)
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: تقاضای هارد به ویژه هارد‌های مخصوص استخراج چیا ۱۰ تا ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده است.محمدرضا فرجی تهرانی ادامه داد: در پی تقاضای شدید هارد درایو و SSD در بازار ناخواسته قیمت آن به شدت افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که کمبود این کالا در جهان محسوس است.

هارد دیسک در جهان نایاب شد
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با تاکید بر اینکه در امارات، هنگ کنگ، سنگاپور و سایر کشور‌ها هارد به ویژه مدل Purple نایاب است، گفت: قیمت جهانی و دلاری این هارد به شدت افزایش پیدا کرده است. به تبع قیمت آن در ایران نیز دچار نوسان زیادی شده؛ ولی قیمت بقیه کالا‌های آی تی به خاطر ریزش قیمت ارز با همان نسبت افت شدید پیدا کرده است.

فرجی افزود: در شرایطی که هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال Purple یافت نمی‌شود ماینر‌ها از سایر هارد درایو‌ها و SSD استفاده می‌کنند. پیش از این سهم بازار هارد Purple ۵ درصد بود و به ناگهان درخواست آن ۵۰ برابر شد. قیمت آن تقریبا ۳۰۰ درصد افزایش یافت و ناخواسته روی قیمت دیگر هارد‌ها هم تاثیر گذاشت.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: رمز ارز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها