به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۲۷۱۸۷۷

نقش توانبخشی ریوی در بهبود بیماران کرونایی

نقش توانبخشی ریوی در بهبود بیماران کرونایی
گروه جامعه: یک فیزیوتراپیست، بر نقش توانبخشی ریوی و فیزیوتراپی تنفسی در بهبود بیماران کرونایی تاکید کرد و گفت: فیزیوتراپی تنفسی و قلبی عروقی، بیشترین اثر را در بهبود کامل بیماری کرونا دارد.مجید روانبخش  افزود: فیزیوتراپیست ها از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری در کشور، مشغول ارائه خدمات درمانی در بیماران مبتلا به کرونا بوده اند.

وی اظهار داشت: بعد از اینکه پاندمی کرونا در جهان شایع شد تعداد بسیاری از مردم دنیا تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته اند و بیش از سه میلیون نفر توسط این ویروس از بین رفته و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان درگیر این بیماری و عواقب و تبعات آن هستند.روانبخش ادامه داد: پس از این پاندمی خطرناک و کشنده توجه تمامی رشته‌های علوم پزشکی در سراسر دنیا معطوف به درمان این بیماری و کمک به جامعه بشری شده است تا بتوان از پس ویروس مهلک برآییم و حیات و ایمنی بشر را مجدداً و سریعاً برقرار کنیم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان افزود: یکی از رشته‌هایی که در پاندمی کرونا از همان روزهای اول و در خط مقدم مقابله با کرونا درگیر بوده و به نوعی مستقیماً در درمان بیماری و کاهش عوارض این بیماری فعالیت می‌کنند فیزیوتراپیست ها در کل دنیا بودند، چرا که تقریباً همه بیماران کرونایی در هر سطحی از درگیری و حتی افراد سالم قبل از درگیری و ابتلاء و همینطور همه کسانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته اند، به توانبخشی تنفسی و فیزیوتراپی ریوی نیاز دارند.

وی با اشاره به اهمیت خدمات فیزیوتراپی برای بیماران کرونایی، ادامه داد: از همان روزهای اول شیوع بیماری در کشور، سعی کردیم با ترجمه دستورالعمل‌های جهانی مقابله با کرونا و در نهایت تدوین و انتشار نسخه بومی این دستورالعمل‌های درمانی برای بیماران کووید ۱۹، بتوانیم به یک چهارچوب و راهکار خوب و یکسانی در سراسر کشور برسیم تا همه همکاران ما در سراسر کشور بتوانند در بخش‌های مختلف درمان بیماران کووید ۱۹ نقش مهم و بسزایی ایفا کنند.

روانبخش تاکید کرد: خوشبختانه انجمن فیزیوتراپی ایران موفق شد در همان روزهای اول دستورالعمل‌های زودهنگام و کاربردی را با کمک همکاران فیزیوتراپیست شاغل در فیلدهای قلبی، عروقی و ریوی تدوین و ارائه دهد و همچنین مقالات متعدد و کاربردی زیادی توسط اساتید دانشگاه‌های کشور در زمینه فیزیوتراپی تنفسی در کرونا چاپ شده و سمینارها متعدد و سمپوزیوم‌های بسیاری در این زمینه برگزار کرده است.

وی افزود: به طور خلاصه فیزیوتراپی تنفسی و قلبی عروقی، بیشترین اثر را در بهبود کامل بیماری کرونا دارند و این اثر فقط معطوف به بیماران نمی‌شود و امروز ما خوب می‌دانیم حتی افراد سالم هم که هنوز درگیر بیماری کرونا نشده اند باید در معرض برنامه‌های توانبخشی و تمرینات تنفسی و فیزیوتراپی ریوی قرار گیرند. ریه‌ها و سایر سیستم‌های حمایتی و پایه بدن این افراد می‌توانند به مقدار زیادی تقویت شوند که اگر در آینده افراد گرفتار کرونا شدند، بتوانند بخوبی بر عوارض و تبعات بیماری غلبه کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: می‌توانم بگویم همه افراد در تمام سنین و هر دو جنس و گروه‌های جمعیتی خاص اعم از بیماران دچار بیماری زمینه‌ای، بیماران سیستمیک مختلف و افراد سالمند و کودکان نیازمند توانبخشی ریوی و فیزیوتراپی تنفسی هستند.

وی افزود: به جز بهبود عملکرد بافت ارتجاعی و هواداری بهتر ریه‌ها، تقویت سیستم عضلانی، تقویت عضله قلب، بهبود عملکرد سیستم عروقی، تحرک پذیری و برقراری دامنه‌های طبیعی حرکت مفاصل و تمریناتی که منجر به حفظ ارگونومی طبیعی و ساختار سالم بدنی هستند که ما فیزیوتراپیست ها می‌توانیم برای بیماران برنامه ریزی و به خوبی اجرا کنیم.

روانبخش ادامه داد: بیماران را از نظر اصلاح الگوی بدنی و ساختار بدنی شامل موارد مهمی نظیر رفع قوز پشتی و انحناهای ستون فقرات و کاهش تحرک قفسه سینه بررسی می‌کنیم و در صورتی که نیاز به مداخله و درمان و اصلاح عملکرد این سیستم‌ها بود، مورد توجه قرار می‌گیرند و درمان‌های فیزیوتراپی برای آنها انجام می‌شود.
وی افزود: یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت در بیماران بعد از ابتلاء به کرونا اعم از بیمارانی که در بخش‌های ویژه و در حالت بحرانی بستری هستند تا بیماران در فازهای مختلف و خفیف‌تر و یا حتی در افرادی که با علائم خفیف مواجه هستند و یا در نهایت حتی افراد سالم همگی می‌توانند و باید در برنامه‌های جامع توانبخشی ریوی و فیزیوتراپی تنفسی شرکت فعال داشته باشند.

روانبخش گفت: طبعاً هرچقدر «آی سی یو» ها و بخش‌های ویژه از خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی بهره ببرند، بیماران بیشتری بهبود پیدا می‌کنند که این موضوع در دنیا ثابت شده است و همچنین فیزیوتراپیست ها در تمام بخش‌های درمانی بیماران کووید ۱۹ مشغول کاهش تبعات بیماری و کمک به بهبود بیماران هستند.

وی افزود: به هموطنان توصیه می‌کنم اگر هنوز گرفتار کرونا نشده اید نیز این فرصت را مغتنم بشمارید و هر چه زودتر توانبخشی تنفسی و فیزیوتراپی ریوی و قلبی، عروقی را زیر نظر یک فیزیوتراپیست پروانه دار و دارای مجوزهای قانونی لازم شروع کنید و تمرینات لازم را به خوبی یاد بگیرید و به طور منظم و پیشرونده به آنها عمل کنید.

روانبخش ادامه داد: این تمرینات کمک می‌کند بدن قوی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم و شاخص‌های متعددی که ممکن است در ابتلای به کووید ۱۹ ما را از پا بیاندازند را قبل از ابتلاء تقویت کنیم.

وی گفت: بیماری کرونا گریز ناپذیر است و شاید بزودی روزی برسد که همه جهان به آن مبتلا شده باشند ولی متأسفانه خیزهای جهشی زیادی که این بیماری از خود نشان داده است و تغییرات ژنتیکی این ویروس به همراه گونه‌های متعدد جهش یافته زنگ خطری برای بشریت محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد هر چه بیشتر به تمرینات و تقویت سیستم‌های قلبی عروقی و ریوی بپردازیم، شانس بقای بیشتری خواهیم داشت.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها