به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۲۷۱۹۰۲

چگونه استرس بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد؟

چگونه استرس بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد؟
گروه علمی:استرس تاثیرات سوء فراوانی بر سلامت افراد دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند افزایش وزن باشد. خواه بر اثر مشاجره با همسر و خواه در محل کار و یا هر جای دیگر، همه ما بار‌ها دچار استرس شده‌ایم که اگر شدت آن افزایش یابد، می‌تواند عادات غذایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
 
دکتر سوزان آلبرز می‌گوید: یک رابطه مشخص بین استرس و اشتهای ما وجود دارد، اما این ارتباط برای همه یکسان نیست. استرس باعث می‌شود برخی از افراد نشانه‌های گرسنگی خود را نادیده بگیرند و از صرف غذا برای طولانی مدت خودداری کنند این در حالی است که در برخی دیگر استرس ممکن است سبب پرخوری شود.
دکتر آلبرز می‌گوید: بعضی از افراد وقتی احساس استرس دارند، پرخوری می‌کنند و افراد دیگر اشتهای خود را از دست می‌دهند. کسانی که غذا نمی‌خورند آنقدر روی استرس خود متمرکز شده‌اند که نشانه‌های گرسنگی خود را نمی‌بینند یا به آن‌ها بی‌توجه هستند.

به گفته آلبرز، مغز ما زمانی که احساس استرس می‌کنیم نشانه‌هایی را به بدن ما ارسال می‌کند. این بخشی از پاسخ ماست که به ما کمک می‌کند تا با تهدید‌های قابل درک در محیط خود مقابله کنیم. وقتی احساس استرس می‌کنید، بدن شما کورتیزول را که به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود، ترشح می‌کند. کورتیزول می‌تواند تمایل شما را به صرف غذا‌های شیرین، شور و چرب افزایش دهد، زیرا مغز شما فکر می‌کند برای مقابله با هر تهدیدی که باعث ایجاد استرس می‌شود به سوخت نیاز دارد.

استرس چگونه بر متابولیسم شما تاثیر می‌گذارد؟
مطالعات نشان می‌دهد که استرس تنها بر عادات غذایی شما تاثیر نمی‌گذارد بلکه می‌تواند متابولیسم شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در مطالعه‌ای با همین مضمون، شرکت کنندگانی که طی ۲۴ ساعت گذشته یک یا چند عامل استرس زا را گزارش کردند، مانند مشاجره با همسر، اختلاف نظر با دوستان، مشکل با فرزندان یا فشار‌های ناشی از کار، طی ۷ ساعت پس از صرف یک وعده غذایی پرچرب، ۱۰۴ کالری کمتر از سایر افراد سوزاندند.محققان می‌گویند تجربه یک یا چند واقعه استرس زا یک روز قبل از صرف تنها یک وعده غذایی پرچرب، می‌تواند باعث کاهش سرعت متابولیسم بدن شود به طوری که زنان به طور بالقوه می‌توانند در طول یک سال ۱۱ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

چگونه با پرخوری ناشی از  استرس مقابله کنیم؟
دکتر آلبرز می‌گوید، نیاز‌های روزمره کار و زندگی در خانه و حتی حضور مداوم دستگاه‌های الکترونیکی، افراد را بیشتر در معرض خطر پرخوری ناشی از استرس قرار می‌دهد. بهترین راه برای مقابله با استرس یا غذا خوردن هیجانی، آگاهی از آنچه باعث استرس می‌شود و آمادگی برای مبارزه با آن است.

به گفته دکتر آلبرز اگر فردی مستعد پرخوری هیجانی هستید، عوامل محرک خود را بشناسید و بدانید چه چیزی باعث استرس شما می‌شود و آماده مواجهه درست با آن باشید. بخشی از آمادگی این است که خود را به تنقلات سالم مسلح کنید، سپس اگر احساس نیاز به میان وعده داشتید، با حداقل مصرف، خود را سیر کنید.او می‌افراید: کمک به تنظیم قند خون در طول روز بدن شما را پایدار و احساساتتان را بسیار بهتر حفظ می‌کند، همچنین بهتر است وسایلی را در فضای کار خود داشته باشید که در کاهش استرس موثر هستند یا هر چند وقت یک بار پنج دقیقه استراحت کرده چشم‌هایتان را ببندید و نفس‌های عمیق بکشید. ورزش منظم و خواب کافی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر از پس چالش‌ها برآئید.
برچسب ها: استرس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها