به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۷۱۹۰۵

دلایل کور شدن اشتها چیست؟

دلایل کور شدن اشتها چیست؟
گروه علمی: دانشمندان می‌گویند که طیف گسترده‌ای از مسائل می‌تواند باعث کاهش اشتها و عدم بروز احساس گرسنگی در افراد شود. احساس گرسنگی زمانی بروز می‌کند که سطح مواد غذایی دستگاه گوارش کاهش یافته و بدن نیازمند خوردن غذا باشدف در یک شرایط طبیعی، گرسنگی و اشتها به وسیله یک مکانیسم خاص تنظیم می‌شوند. با این حال، در شرایطی خاص بروز احساس گرسنگی و اشتها دچار اختلال می‌شود.
احساس گرسنگی به وسیله موارد ذیل بروز می‌کند:
۱- بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس
۲- کاهش سطح قند خون
۳- معده و روده خالی شود
۴- افزایش در هورمون‌های گرسنگی خون
در واقع هیپوتالاموس نقش حیاتی در مسئله گرسنگی و اشتها دارد. تجمع نورون‌ها در این بخش مغز با تحریک و تنظیم ترشح هورمون‌های مختلف، احساس گرسنگی و اشتها در فرد را ایجاد می‌کند.

احساس گرسنگی شبیه به ساییدگی یا خالی بودن معده و افزایش اشتها بروز می‌کند. در صورتی که فرد به اندازه کافی گرسنه باشد شاید صدای شکم خود را نیز بشنود. در برخی افراد احساس گرسنگی با مواردی همچون ضعف، سبکی سر، سردرگمی و تحریک پذیری و زودرنجی بروز می‌کند.

با این حال، دانشمندان می‌گویند ممکن است فرد علی رغم آنکه نیاز به خوردن غذا دارد، احساس گرسنگی در او بروز نکند. تحقیقات نشان داده است، مواردی همچون اضطراب و نگرانی، افسردگی، استرس، بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌هایی که حس بویایی و چشایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند (مانند آنفلوآنزا و کرونا و ...)، و حاملگی می‌تواند در بروز احساس گرسنگی اختلال ایجاد کند.همچنین برخی بیماری‌های مزمن و خاص می‌تواند باعث کاهش اشتهای فرد شود. از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- بیماری‌های کلیوی
۲- بیماری کبد
۳- نارسایی قلبی
۴- سرطان‌های خاص
از سوی دیگر، افراد باید توجه زیادی به دارو‌هایی که مصرف می‌کنند داشته باشند. یکی از عوارض جانبی مصرف برخی دارو‌ها کاهش اشتهاست. برای مثال مصرف آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضدفشار خون، ادرار آور و نیز آرام بخش می‌تواند باعث بروز بی اشتهایی در فرد شود.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد با افزایش سن احتمال کاهش اشتهای افراد افزایش می‌یابد. برآورد می‌شود ۱۵ تا ۳۰ درصد افراد کهنسال با افزایش سن شاهد کاهش اشتها باشند. دلایل زیادی برای کاهش اشتها با افزایش سن وجود دارد که مهمترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- کاهش سطح متابولیسم (سوخت و ساز بدن) و کاهش نیاز به انرژی
۲- کاهش پاسخ هورمونی
۳- کاهش حس بویایی و چشایی
۴- کاهش تولید بزاق
۵- مشکلات مرتبط با دندان
۶- بیماری‌های مزمن و حاد مختلف
در صورتی که دلیل کاهش اشتها به بیماری‌ها مربوط می‌شود، افراد باید در گام نخست بیماری خود را درمان کنند. با این حال، می‌توانید به طور عمومی با اقدامات ذیل اشتهای خود را تقویت کنید:
۱- وعده‌های غذایی خود را طعم دار و عطردار کنید.
۲- وعده‌های غذایی کوچک با کالری بالا مصرف کنید.
۳- غذا‌هایی که بیشتر دوست دارید را مصرف کنید.
۴- غذا‌هایی که غنی از مواد مغذی و پروتئین هستند مصرف کنید.
۵- تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید.
برچسب ها: احساس گرسنگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها