کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عراق: حیات خلوت هیچ کشوری نخواهیم بود

24 ارديبهشت 1400 ساعت 18:07

کروه بین‌الملل: در نخستین سالگرد تشکیل دولت جدید عراق و فرا رسیدن عید فطر، نخست‌وزیر عراق، طی سخنانی برای مردم آن کشور، اعلام کرد که کشور وی حیات خلوت هیچ‌کس نخواهد بود و زمینی برای بازی‌های ماجراجویانه دیگران نیست.


مصطفی الکاظمی با بیان عملکرد دولت خود طی یک سال گذشته اضافه کرد:«عراق سرزمین صلح و ثبات برای منطقه و جهان خواهد بود».
به نظر می‌رسد این گفته نخست وزیر عراق در اشاره به رویاروئی امریکا و ایران در خاک عراق است که هزینه‌های سنگینی برای آن کشور در پی داشته است. همچنین نخست وزیر عراق معتقد است که جنگ نیابتی دو کشور همسایه یعنی پادشاهی سعودی و ایران، زیان‌های فراوانی را متوجه عراق کرده اما با درایت مسؤولان عراقی و پادرمیانی بین همه این نزاعها، عراق موفق شده است از شدت رویاروئی این کشورها در خاک خود بکاهد و مرحله بحرانی را پشت سر بگذارد.
الکاظمی با برشمردن مشکلاتی که طی یک سال گذشته داشته، اظهار داشت که عراق در دوره نخست وزیری وی با آزمون‌های سختی چون فراگیر شدن بیماری کرونا، تحرکات داعش، قتل‌های سیاسی و هویتی و تبدیل شدن کشور به محل نزاع کشورهای دیگر مواجه بود، اما از همه این آزمون‌ها با تکیه بر سیاست «اولویت منافع عراق» به سلامتی گذشت. او افزود:«ما به همه گوشزد کردیم که در سیاست خارجی منافع عراق در رأس اولویت هاست و اجازه نمی‌دهیم کشور ما محل منازعه دیگر کشورها شود. ما به همه گفتیم که هیچ‌کس نمی‌تواند نقش منطقه‌ای عراق را کوچک بشمارد. هیچ‌کس نمی‌تواند در جایگاه عراق بنشیند و عراق چیزی جز آنچه لایقش هست و متناسب با حضور تاریخی آن،بر تن نمی‌کند. خوشبختانه همه این موضوع را فهمیدند و ما توانستیم روابط متوازن با اردن، مصر، سعودی، امارات و همه کشورهای خلیجی به علاوه ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، اتحادیه اروپا و امریکا برقرار کنیم».
نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی اکتبر آینده اشاره کرد و اعلام نمود: «مهمترین وظیفه وی برگزاری انتخاباتی سالم که همه شهروندان کشور را در برابر قانون مساوی قلمداد می‌کند و تقسیم‌بندی ملت براساس مذهب، دین یا هویت را مردود می‌شمارد.» او همچنین قاتلان فعالان مدنی جامعه عراق را مورد خطاب قرار داد و به آنها هشدار داد «همانطور که جانیان قبل از شما نتوانستند از چنگ قانون و عدالت بگریزند، شما نیز راه فراری از آن ندارید و در چنگ عدالت خواهید افتاد».


کد مطلب: 271943

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/271943/عراق-حیات-خلوت-هیچ-کشوری-نخواهیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir