کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا نتوانست نفس مشاغل خانگی را بگیرد

25 ارديبهشت 1400 ساعت 10:37


گروه جامعه: یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در حوزه تولید پوشاک زنانه در شهرستان دلیجان گفت: با وجود تبعات منفی شیوع بیماری کرونا ویروس اما بانوان خانه دار در ایام کرونا در خانه ماندند و کسب و کارهای خانگی با تولید انواع محصولات همچنان پررونق ماند.مژگان دستجردی اظهار کرد: به عنوان سرپرست خانوار تصمیم گرفتم برای نان آوری و کسب روزی حلال وارد فضای کسب‌وکار شوم، اما به دلیل اینکه فرزند کوچکی داشتم کار کردن در شرکت یا خارج از منزل دشوار بود، بنابراین تصمیم گرفتم برای اینکه هم در کنار کودک خود باشم هم برای معیشت و زندگی روزمره خود درآمدی کسب کنم به مشاغل خانگی روی آورم.
 

وی ادامه داد: در ابتدای کارم بافتنی می بافتم و خیاطی جزئی می‌کردم، اما درآمد حاصل از آن کفاف زندگی ام را نمی‌داد، تا اینکه تصمیم گرفتم با عده‌ای از بانوان به کار تولید پوشاک زنانه روی آورم و با شرکت در دوره‌های آموزشی، نحوه تولید پوشاک زنانه را فراگرفته و با تامین هزینه برای خرید چرخ خیاطی کارگاهی را در یک پارکینگ اجاره ای دایر کردیم.

دستجردی با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر در این کار تولیدی افزود: با برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی هم اکنون برای ۲۰ نفر بانوی خانه دار فرصت شغلی فعالیت در حوزه تولید پوشاک زنانه در منازل فراهم شده است.وی بیان کرد: در حال حاضر سالانه ۲۰ هزار جین لباس زنانه در قالب طرح ﻣﻠﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ مشاغل خانگی توسط این تعداد بانوی شاغل تولید می شود و به بازار تهران ارسال و عرضه می‌شود. در نظر داریم با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید میزان تولید را تا دو برابر افزایش دهیم.

وی با ابراز رضایت از درآمد حاصله متاثر از فعالیت در مشاغل خانگی اظهار کرد: با وجود اینکه شیوع کرونا ویروس تا حدودی بازار مصرف را تحت‌الشعاع درگیری مردم با این بیماری قرار داد، اما در مجموع درآمد حاصله از فعالیت، به نسبت زحمتی که دارد قابل قبول و مکفی است.

دستجردی به همکاری خود با طرح ﻣﻠﻲ توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: شناسایی افراد علاقمند به فعالیت در حوزه مشاغل خانگی و ثبت آنها در سامانه اعلامی از سوی جهاددانشگاهی و دریافت کدرهگیری از جمله اقداماتی بوده است که تاکنون صورت گرفته و هم اکنون علاقمندان زیادی در حوزه تولید پوشاک، قالیبافی، میناکاری، صنایع دستی و ... شناسایی و سازماندهی شده‌اند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت مجازی را از دیگر فعالیت‌های ﻭﺯاﺭﺕ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻛﺎﺭ و. ﺭﻓﺎﻩ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و  جهاددانشگاهی اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ در حوزه مشاغل خانگی برشمرد و ﺑﻴﺎﻥ کرد: ﺑﺮﺧﻲ اﺯ اﻓﺮاﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮔﺬﺭاﻧﺪﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎﺭ و ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

وی ﻃﺮﺡ ﻣﻠﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺎﺭﻓﺮﻣﺎﻳﻲ ﻭﺯاﺭﺕ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻛﺎﺭ و ﺭﻓﺎﻩ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺗﺴﻬﻴل ﮔﺮﻱ  جهادادنشگاهی را گامی جهت توسعه کسب و کارهای خانگی دانست و افزود: حمایت و پشتیبانی از اجرای این طرح علاوه بر توسعه کسب و کار خانگی موجب خواهد شد تا اﻋﻀﺎ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ نیز در اوقات بیکاری و روزهای تعطیل به کمک بانوان آمده و در افزایش میزان تولید و کسب درآمد بیشتر سهیم باشند.

این پیشران طرح ﻣﻠﻲ توسعه مشاغل خانگی در دلیجان به کمبود تجهیزات و زیرساخت‌های آموزش مشاغل خانگی به عنوان اصلی‌ترین مشکل و مانع پیش رو اشاره کرد و افزود: علاقمندان زیادی برای مشارکت در این طرح متقاضی هستند، اما به دلیل هزینه بالای خرید چرخ خیاطی و تجهیزات آموزشی امکان اشتغال آنها فراهم نمی‌شود که به نظر می‌رسد با اعطای تسهیلات حمایتی می‌توان در تامین تجهیزات و زیرساخت‌های اشتغال افراد علاقمند و جویای کار آنان را پشتیبانی و مشکلات را مانع‌زدایی کرد.

وی بیان کرد: در تامین برخی زیرساخت‌های مورد نیاز برای آموزش‌های تخصصی تولید پوشاک نیز با مشکل مواجه هستیم و می‌توان با اقدامات حمایتی این زیرساخت‌ها را فراهم کرد و موجب رونق کسب و کارهای خانگی در قالب طرح ﻣﻠﻲ توسعه مشاغل خانگی شد.

وی نحوه فروش و عرضه محصولات تولیدی به بازار را به صورت سنتی بیان کرد و افزود: اتصال به اینترنت و فروش محصولات از طریق فضای مجازی اقدام خوبی است ﻛﻪ ﺑﺎﺯاﺭ ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎﻱ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺑﺮاﻱ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺎ اﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ و ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻫﺎﻱ ﻻﺯﻡ  از سوی جهاددانشگاهی اﻧﺠﺎﻡ شده است و در صورت عملیاتی و اجرایی شدن این طرح، بازارهای فروش جدیدتری ایجاد خواهد شد.

دستجردی تصریح کرد: فروش اینترنتی برای افرادی که به تازگی وارد فعالیت در مشاغل خانگی شدند به مراتب بهتر و تسهیل کننده تر است چرا که افراد با سابقه بالای فعالیت، بازار مصرف بهتری نسبت به فعالان جدید در این حرفه دارند و بعضا نیازی به فروش اینترنتی ندارند.

او کمبود فضای فیزیکی برای برگزاری دوره‌های آموزشی را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: مبلغ پرداختی بابت اجاره فضای فیزیکی بسیار بالاست و بعضا خارج از توان اقتصادی افراد است. واگذاری فضاهای مازاد مراکز آموزشی به صورت رایگان برای برگزاری دوره‌های آموزشی موجب تشویق و ترغیب افراد بسیاری برای طی دوره‌های آموزشی و اشتغال در کسب و کارهای خانگی خواهد شد.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیلگری جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیل‌گر واگذار شده است تا این نهاد با اتصال تولیدکنندگان به بازار با شناسایی و توانمندسازی(آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی به پایدارسازی مشاغل خانگی بپردازد.


کد مطلب: 272001

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/272001/کرونا-نتوانست-نفس-مشاغل-خانگی-بگیرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir