کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال دائمی شدن واکسیناسیون کرونا در جهان

25 ارديبهشت 1400 ساعت 13:49


گروه علمی: دانشگاه آکسفورد در مطالعه‌ای به برخی شبهات و تردیدها درباره دریافت واکسن کرونا پاسخ داد. محققان دانشگاه آکسفورد، با تامین بودجه انستیتوی ملی بهداشت (NIHR) مرکز تحقیقات زیست پزشکی آکسفورد (BRC) و آکسفورد سلامت BRC، پاسخ‌های یک گروه نماینده به تعداد ۱۸ هزار و ۸۸۵ بزرگسال انگلیسی را به انواع واکسن کووید-۱۹ آزمایش کردند.
 

نظرسنجی، نگرش و روایت‌های آکسفورد از واکسیناسیون (OCEANS III) به ویژه در مورد افرادی که در دریافت واکسن کرونا مردد هستند، این واقعیت را برجسته می‌کند که حتی در صورت جوانی شما نمی‌توانید مطمئن باشید که به طور جدی بیمار نخواهید شد یا طولانی مدت درگیر مشکلات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شوید.

پروفسور دانیل فریمن، سرپرست این تحقیق در گروه روانپزشکی دانشگاه آکسفورد می‌گوید: بیشتر پیام‌های رسمی مربوط به واکسیناسیون کووید-۱۹ از ایده مسئولیت جمعی ناشی می‌شود، این برای همه ما سودمند است. این پیامی است که قطعا طنین انداز است. اما برای اقلیت قابل توجهی از افراد که در مورد واکسیناسیون تردید دارند، ممکن است رویکرد دیگری لازم باشد. مطالعه ما نشان می‌دهد بهترین روش در حال حاضر ممکن است قرار دادن منافع شخصی در مرکز توجه و کمپین‌های رسانه‌ای باشد.

او می‌افزاید: ممکن است دو چیز در اینجا اتفاق بیفتد: نخست اینکه شما به ایمنی واکسن‌ها اعتماد ندارید، از این رو نگران خواهید بود که آیا واکسیناسیون ناهنجاری برای شما ایجاد خواهد کرد؟ که در این شرایط روند تصمیم گیری تحت تاثیر نگرانی‌های شخصی قرار دارد، بنابراین بهترین راه برای مقابله با این نگرانی‌ها، عکس این موضوع عمل کردن است. دوم، ما می‌دانیم افرادی که در دریافت واکسن مردد هستند بیشتر احساس می‌کنند که به حاشیه رانده می‌شوند. افرادی که احساس می‌کنند جامعه به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد.

در مطالعه OCEANS III، از شرکت کنندگان به طور تصادفی خواسته شد یکی از ده متن را بخوانند که هر یک از آن‌ها اطلاعات مختلفی در مورد واکسن‌ها ارائه می‌دادند. برخی از متون بر مزایای کل جامعه تاکید داشتند. برخی دیگر نگران سرعت توسعه و آزمایش نبودند و برخی دیگر بر پیامد‌های افراد متمرکز شدند. شرکت کنندگان پس از خواندن متن اختصاص یافته خود، ارزیابی آمادگی برای واکسیناسیون کووید-۱۹ را به پایان رساندند.

از زمان شروع برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ در انگلیس در دسامبر سال ۲۰۲۰، به نظر می‌رسد میزان پذیرش در جمعیت به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در ماه دسامبر نیمی از افراد شرکت کننده در OCEANS-II گفتند که واکسن را در اسرع وقت دریافت می‌کنند، با این وجود تقریبا از هر ده نفر یک نفر در مورد دریافت واکسن به شدت مردد بود.

پروفسور فریمن ادامه می‌دهد: تاثیر برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ به مشارکت گسترده بستگی دارد: تعداد افراد واکسینه شده، خطر کمتری برای همه ما دارد؛ همچنین باید بخاطر داشته باشیم که کووید-۱۹ در انواع مختلف آن بعید است از بین برود. به احتمال زیاد واکسیناسیون جامعه به طور منظم و مداوم ضروری است. این چالش ارتباطی پر مخاطب برای سال‌های طولانی با ما خواهد بود.

پروفسور اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد در دانشگاه آکسفورد نیز می‌گوید: این کارآزمایی اهمیت تاکید بر سود شخصی واکسیناسیون هنگام بحث در مورد شایستگی واکسن کووید-۱۹ برای بهبود را مشخص می‌کند، اما ما همچنین باید اهمیت واکسینه شدن را برای محافظت از خانواده‌ها و همکارانمان از ابتلا به ویروس از جانب ما، تاثیر آن‌ها و سیستم‌های بهداشتی در هنگام بیماری با ویروس کرونا و تاخیر در پایان همه گیری، با عواقب سنگین بر اقتصاد و جامعه که ناشی از امتناع از دریافت واکسن خواهد بود، دریابیم.

پروفسور هلن مک شین، استاد واکسینولوژی در دانشگاه آکسفورد هم تاکید کرد: هرگز زمان مهمتری برای درک دلایل اصلی تزلزل واکسن و سپس استفاده از این دانش برای رفع مستقیم آن نبوده است. ما در حال حاضر یک واکسن کرونای بسیار موثر داریم، اما یک جنبه روانشناختی مهم نیز در استقرار موفقیت آمیز آن‌ها وجود دارد. این آزمایش گسترده نشان می‌دهد برخی پیام‌ها ممکن است در دریافت واکسن تفاوت ایجاد کند. به عنوان مدیر مرکز تحقیقات پزشکی NIHR آکسفورد، خوشحالم که می‌بینم نتایج این همکاری بین دو مرکز تحقیقات زیست پزشکی آکسفورد مثمر ثمر بوده است.


کد مطلب: 272101

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/272101/احتمال-دائمی-شدن-واکسیناسیون-کرونا-جهان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir