به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۲۷۲۱۳۹

گرانی ارز و کرونا مسیر سفرها را عوض کرد

گرانی ارز و کرونا مسیر سفرها را عوض کرد
گروه اقتصادی: در حالی در سال گذشته تردد مسافرت های خارجی ۸۰ درصد کاهش داشته است که مسئولان گمرک ایران دلیل آن را محدودیت های مقطعی بسیار ناشی از بیماری کرونا، توقف مرزها و البته شرایط اقتصادی و نوسان نرخ ارز اعلام کرده اند. 
 
به گزارش ایسنا، تازه ترین آماری که گمرک ایران در رابطه با وضعیت سفرها و ترددهای خارجی در سال گذشته منتشر کرده است، نشان می دهد که ۴.۳ میلیون نفر مسافر وارد کشور شده یا به عبارتی مسافر ورودی بودند که این تعداد مسافر ورودی شامل بیش از ۳.۸ میلیون نفر ایرانی و بالغ بر ۵۱۲ هزار نفر خارجی است.همچنین بیش از ۴.۲ میلیون نفر به عنوان مسافر خارجی از کشور تردد داشته اند. 

 ۱۶ میلیون از مسافران ورودی کم شد
تردد مسافر نسبت به سال ۱۳۹۸ با کاهش ۷۹.۱ درصدی برای مسافران ورودی و  کاهش ۷۸.۸ درصدی در تردد مسافران خارجی روبرو بوده است.این کاهش ۸۰ درصدی در تردد مسافر کاهشی حدود۱۶.۴ میلیون نفر مسافر ورودی و کاهش ۱۵.۷ میلیون نفر در مسافران خروجی را شامل می شود.

 کاهش ۸۷ درصدی تردد از فرودگاه امام(ره) 
بر اساس این گزارش، تردد مسافرین از پر ترددترین فرودگاه کشور یعنی فرودگاه امام خمینی (ره) با کاهش قابل توجه ۸۷ درصدی در تردد مسافران ورودی و خروجی نسبت به سال ۱۳۹۸ مواجه بوده است؛ بطوریکه تعداد مسافران ورودی از گمرک امام خمینی(ره) حدود ۴۲۸ هزار مسافر و تعداد مسافران خروجی حدود ۴۵۴ هزار نفر بوده است. 

ریزش تند سفرهای ترکیه و تغییر مسیر سفرها 
اما عمده پروازهای خارجی به منظور گردشگری از فرودگاه امام (ره) به مقصد کشور ترکیه بوده که آن هم با کاهش قابل توجهی همراه است.تغییر مسیر پروازها و سفرهای خارجی در این گزارش قابل تامل است؛ به طوری که سفرهای گردشگری که عمدتا به مقصد کشورهای ترکیه و امارات صورت گرفته به سفرهای داخلی با مقاصد گردشگری مشابه گزینه های ترکیه و دوبی تغییر داشته است. 

 قشم و کیش همچنان پرتردد 
دو فرودگاه قشم و کیش بیشترین تردد مسافری را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند و عمده این سفرها در ایام پایانی سال و به ویژه فصل زمستان صورت گرفته است. فرودگاه قشم بیش از دو میلیون مسافر ورودی و حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر خروجی در سال گذشته ثبت کرده است. هر چند تعداد مسافران ورودی و خروجی این فرودگاه نسبت به سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۳۸ و ۳۹ درصد کاهش داشته اما نسبت به سایر فرودگاه ها پرمسافر بوده است.

در همین مدت فرودگاه کیش با ثبت ۱.۳ میلیون مسافر ورودی و ۱.۲ میلیون مسافر خروجی در رتبه دوم تردد مسافری در سال ۱۳۹۹ قرار دارد.تردد مسافران ورودی و خروجی از فرودگاه کیش نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ۲۸ درصدی در تعداد مسافران ورودی و کاهش ۲۸ درصدی در مسافران خروجی دارد. با این وجود دو مقصد تردد بیش از شش میلیونی مسافران ایرانی و خارجی فرودگاه امام خمینی (ره) را از آن خود کرده است. 

 کرونا یک طرف، گرانی ارز هم یک طرف 
طبق اعلام غنیون - معاون مدیر کل دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرک ایران - در رابطه با چرایی کاهش مسافرت ها و مسافران ورودی و خروجی در سال گذشته، محدودیت های مقطعی بسیار ناشی از بیماری کرونا و توقف چندین ماهه مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی در این موضوع موثر بوده است. به گفته وی، از سوی دیگر مسدود بودن مرزها، لغو انواع سفرها اعم از تفریحی، سیاحتی، زیارتی، مذهبی و کاری و از سویی عدم پذیرش مسافران ورودی توسط کشورهای مقصد یا شرایط سخت گیرانه ورود مسافر اعم از قرنطینه و همچنین شرایط مشابه در مسافران خارجی به دلیل مخاطرات ناشی از انتقال ویروس کرونا سفرها را تحت تاثیر قرار داده است. 

این مقام مسئول در گمرک ایران در رابطه با کاهش سفر به کشورهایی مانند ترکیه نیز نیز گفت که گذشته از شرایط حاکم بر کشورهای دنیا به دلیل بیماری کرونا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان و افزایش شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در مقابل پول ایران دلیل اصلی کاهش تردد مسافر به شمار می رود. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها