به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۲۷۲۱۶۹

خشکسالی؛ بحرانی خطرناک‌تر از کرونا!

خشکسالی؛ بحرانی خطرناک‌تر از کرونا!
گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: خطر خشکسالی در سطح کشور، خطری بالاتر از کروناست و باید از هم اکنون از سوی مسئولان چاره اندیشی شود.غلامحسین شافعی در نشست شورای ملی زعفران با حضور نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی و اعضاء این شورا که در محل پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی برگزار شد، با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی و سیاست‌گذاری‌های موثر در حوزه مدیریت منابع آبی کشور، افزود: به استناد آماری که تا پایان فروردین ۱۴۰۰ منتشر شده است، متوسط بارندگی در کشور نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است و در استان‌های مختلف این نوسان از ۴۲ تا ۹۰ درصد اُفت بارش بوده است. میزان کاهش بارش‌ها در استان خراسان رضوی ۵۸ درصد و در سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد اعلام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: افزون بر خشکسالی، اتفاق دیگری نیز بخش کشاورزی و مسئله امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار داده و آن، سرمای ناگهانی است که به مزارع و باغات آسیب رساند و در کنار خشکسالی، برای زیان به بخش کشاورزی مزید بر علت شد. از سوی دیگر، با کاهش بارش‌ها در فصول سرد پارسال، مراتع کشور تقریبا در معرض نابودی قرار گرفته‌اند و مسئله دام و دامداری و بخش قابل توجهی از امنیت غذایی کشور در معرض خطر قرار گرفته است.

شافعی با بیان اینکه هم اکنون شاهد بدترین خشکسالی ۴۰ سال اخیر هستیم، خاطر نشان کرد: محصولاتی همچون گندم، جو و... در برخی از نقاط کشور قابل برداشت نیستند و به لحاظ تامین حبوبات و همین طور از نظر غلات، با مشکلات جدی در بازار رو به رو خواهیم شد. نکته دیگر اینکه، کمبود باران، سطح آب سدهای ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده و دو مسئله از این موضوع نشات خواهد گرفت؛ نخست، کاهش آب شرب و زراعت در کنار آن و دیگری، تاثیرپذیری انرژی برق از کمبود آب در سدها و مشکلات ناشی از آن است.

از بین رفتن پوشش گیاهی و خشکسالی، خطرات آتش‌سوزی در جنگل‌ها را نیز به دنبال دارد
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران تصریح کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی و خشکسالی، خطرات آتش‌سوزی در جنگل‌ها را نیز به دنبال دارد و مجموع همه این اتفاقات، به ما یادآوری می‌کند که اگر تدبیری اساسی برای منابع آبی و ظرفیت‌های زیست محیطی صورت نپذیرد، امنیت غذایی کشور به دلیل خشکسالی مورد تهدید قرار خواهد گرفت. در این زمینه باید علاج واقعه قبل از وقوع صورت پذیرد و پیش از رسیدن به بن بست، سیاستگذاران به دنبال این باشند که با برنامه‌ریزی اصولی، خطرات و مشکلات را به حداقل کاهش دهند.

شافعی تصریح کرد: هم اکنون به برخی از روستاها با تانکر آبرسانی انجام می‌شود، طبیعتا اگر برای خشکسالی اندیشه‌ای صورت نگیرد، شمار روستاهای محروم از آب افزایش خواهد یافت و شاهد افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها خواهیم بود.

این وضعیت آبی بر تمامی محصولات از جمله زعفران تاثیر خواهد گذاشت و بخش خصوصی باید این خطر را به طور مداوم به مسئولان یادآوری کند تا  برای این موضوع چاره‌اندیشی نمایند. ما نیز در اتاق بازرگانی ایران راه حل‌هایی برای این موضوع پیش بینی کرده‌ایم که می‌توانیم به مسئولان ارائه دهیم.وی خاطرنشان کرد: خطر خشکسالی در سطح کشور، خطری بالاتر از کروناست و باید از هم اکنون از سوی مسئولان چاره اندیشی شود.
برچسب ها: بحران آب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها