کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از شکست‌خوردگان انتخابات قبلی تا رد صلاحیت شده‌ها در صف ورود به پاستور

طیف متنوع و طولانی ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری

26 ارديبهشت 1400 ساعت 10:25


گروه سیاسی: رییس ستاد انتخابات کشور از ثبت‌نام ۵۹۲ نفر داوطلب در انتخابات باید جمهوری خبر داد.
جمال عرف با بیان اینکه از این تعداد ۴۰ نفر خانم و ۵۵۲ نفر آقا بودند، اظهار کرد: ۲۷۲ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان لیسانس و کمتر و ۳۲۰ نفر از آنان فوق‌ لیسانس به بالا بودند.
رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: ۸۹ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۴۰ سال سن داشتند و افرادی که بین ۴۰ تا ۷۵ سال بودند هم ۴۹۵ نفر بوده و هشت نفر هم بالای ۷۵ سال سن داشتند.
عرف درباره مقایسه ثبت‌نام از داوطلبین سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با دوره قبل و ماقبل آن خاطرنشان کرد: در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۶۳۶ نفر ثبت‌نام کرده بودند این در حالی است که در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ۶۸۶ نفر آمده بودند که کاهش تعداد ثبت‌نام کنندگان به دلیل فضای عقلانیت ایجادشده است که کار طبق تأکیدات ماده ۳۵ انتخابات ریاست جمهوری که مستند به اصل ۱۱۵ قانون اساسی و مشخص کننده شرایط داوطلبین انتخابات است.
شورای نگهبان پیشتر با ابلاغ مصوبه‌ای تلاش کرد شرایط ثبت‌نام را تغییر دهد تا تعداد داوطلبان کاهش یابد. با دستور حسن روحانی برای نادیده گرفتن این مصوبه، که اغلب حقوقدانان آن را غیرقانونی می‌دانند، بساط ثبت‌نام داوطلبان مانند دوره‌های گذشته از رویدادهای غیرمعمول خالی نماند.
در میان ثبت‌نام‌کنندگان افراد پیر و جوانی حضور داشتند که بدون کوچکترین آشنایی با مسائل سیاسی در توهم حل تمام معضلات جامعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن بودند؛ یکی برنامه خود را منحل کردن وزارت خارجه عنوان کرد و دیگری خود را "ابرکاندیدا" خواند.
یکی از ثبت‌نام کنندگان یك نظامی سابق بود که چهار دوره رد صلاحیت شده و تهدید کرد که اگر این بار هم صلاحیتش تائید نشود با تانک جلوی ساختمان شورای نگهبان می‌رود.
ستاد انتخابات در آخرین روز مهلت ثبت‌نام داوطلبان، شاهد حضور پر تعداد شخصیت‌های شناخته‌تر بود. عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت محمد خاتمی به کنایه نوشت، باید مهلت ثبت‌نام را چند روز تمدید کنند تا نوبت نام‌نویسی به همه "شیفتگان خدمت" برسد.
یکی از این افراد سید ابراهیم رئیسی بود که اكنون رئیس قوه قضائیه است.رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم شرکت کرد و شکست خورد.  
نامزد شکست‌خورده سال ۹۶ تنها کسی است که بیش‌ترین تشکل‌های اصولگرایان در حمایت از او اتفاق‌نظر دارند. با این همه از این جناح افراد بسیار دیگری برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.
سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت یکی از این افراد است که سال ۹۲ هم بخت خود را برای رئیس جمهور شدن آزمود با کسب چهار میلیون رای ناکام ماند.دبیر این مجمع و فرمانده سابق سپاه پاسداران، هم روز شنبه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. محسن رضایی پیش از این سه بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شده بود و یک بار کناره‌گیری کرد و دو بار به سختی شکست خورد.
پیش از این افرادی مانند محمدحسین نامی و رستم قاسمی، دو شخصیت نظامی عضو دولت احمدی‌نژاد و حسین دهقان وزیر دفاع دولت اول روحانی در میان ثبت‌نام کنندگان بودند. سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا یکی دیگر از ثبت‌نام‌کنندگان با پیشینه نظامی است.
از میان نامزدانی که تا کنون ثبت‌نام کرده‌اند احتمال رد صلاحیت بسیاری از آنها از سوی شورای نگهبان کم نیست. روز پنج‌شنبه محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم ثبت نام کرد که در انتخابات سال ۹۶ رد صلاحیت شده است.
 محمود صادقی و علی مطهری از نمایندگان تهران در مجلس دهم بودند که مانند ده‌ها نماینده دیگر برای شرکت در انتخابات دوره یازدهم تائید صلاحیت نشدند؛این دو نفر حالا شانس خود را برای ریاست جمهوری امتحان می‌كنند.عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صداوسیما، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، محمد شریعتمداری، وزیر کار دولت دوازدهم و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از دیگر کسانی هستند که خود را برای تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری آماده می‌دانند.
طیف ثبت‌نام‌کنندگان، به جز افراد غیرمشهور، بسیار متنوع و طولانی است؛ از نمایندگان کنونی و سابق مجلس تا همکاران فعلی و پیشین دولت، از رئیس و اعضای شورای شهر تا فعالان سیاسی و دانشگاهی.علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی است که حضورش در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری تا روز آخر ثبت‌نام نامشخص بود اما سرانجام نام‌نویسی کرد.بسیاری از ناظران معتقدند لاریجانی که از حمایت بخشی از دولت، حزب کارگزاران سازندگی و شماری از گروه‌های اصلاح‌طلب برخوردار است می‌تواند جدی‌ترین رقیب رئیسی باشد.
علی لاریجانی پس از ثبت‌نام درباره حل معضلات اقتصادی گفت: «حوزه اقتصاد پادگان و دادگاه نیست که با زور مشکلات کشور را بتوان حل کرد.»
برخی معتقدند اشاره مشخص به "پادگان و دادگاه" کنایه به نامزدان با پیشینه نظامی و ابراهیم رئیسی است در حالی که خود لاریجانی سابقه سال‌ها همکاری و عضویت در سپاه را در کارنامه دارد.
سعید محمد یکی از ثبت‌نام‌کنندگان سپاهی در واکنش به این سخنان به لاریجانی تاخته که هویت خودش مدیون "پادگان و دادگاه" است و با اشاره به سابقه اعضای خاندان لاریجانی‌ها نوشت: «امروز آغازی بر پایان اشرافیت خانوادگی است.»
این طعنه و کنایه‌ها به نوعی می‌تواند آغاز زودهنگام مبارزات انتخاباتی تلقی شود، گرچه برای آغاز رسمی این مبارزات ثبت‌نام‌کنندگان باید منتظر بررسی صلاحیت‌شان در شورای نگهبان باشند.
کسانی که شورای نگهبان صلاحیت‌شان را تائید کند می‌توانند از هفتم خرداد به مدت ۲۰ روز تبلیغات انتخاباتی داشته باشند و ۲۸ خرداد روز انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری خواهد بود.
بر پایه آمار رسمی وزارت کشور در این دوره بیش از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار نفر دارای شرایط رای دادن هستند که نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آنها رای اولی به شمار می‌روند.

 


کد مطلب: 272249

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/272249/طیف-متنوع-طولانی-ثبت-نام-کنندگان-انتخابات-ریاست-جمهوری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir