به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۲۷۲۳۳۶

تعیین و تغییر جنسیت جنین، راست یا دروغ؟

تعیین و تغییر جنسیت جنین، راست یا دروغ؟
گروه جامعه: این روزها در فضاهای مختلف تبلیغاتِ تعیین یا تغییر جنسیت جنین مشاهده می‌شود که علمی بودن این روش‌ها هنوز تأیید نشده است.در زمان‌های گذشته برخی از مادر‌ها و مادربزرگ‌ها بر این باور بودند که اگر فلان خوراکی را در یک بازه زمانی استفاده کنیم، فرزند ما پسر یا دختر می‌شود؛ با گذشت سالیان سال از این موضوع و پیشرفت علم درباره ناباروری زوجین، برخی از پزشکان توانستند برای مردم جامعه این موضوع را جا بیاندازند که شخصیت نوزاد و جنین با یک خوراکی نمی‌تواند تغییر کند، اما برخی از افراد جامعه بر این باورند که این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد، لذا همین رفتار و موضوعات باعث بروز برخی کلاهبرداری‌ها شده است.
 
تعیین و تغییر جنسیت جنین که برای دومین بار در جامعه باب شد، موضوع شیرین و لذت‌بخشی که هر فردی را می‌تواند وسوسه کند تا فرزند خود را به انتخاب خود داشته باشد، اما این موضوع برای دومین بار پس از سال‌ها تحلیل و بررسی توسط پزشکان رنگ‌وبوی واهمه و سودجویی را در جامعه پررنگ‌تر کرد، به طوری که می‌توان گفت برخی از متولیان کشور این موضوع را کاملاً مردود اعلام کردند.

این روز‌ها و برای سومین بار بازار داغ تعیین و تشخیص جنسیت جنین قبل از بارداری این بار در فضای مجازی پررنگ شده است، موضوعی که با تبلیغات خوش رنگ‌ولعاب و با انواع روش‌های خود در آوردنی باعث شده است برخی‌ها آن را باور کنند و به آن جامه عمل بپوشانند. پزشک نماهایی که با سودجو‌یی و کلاهبرداری از افراد جامعه حاضرند از هر حربه‌ای برای رسیدن به اهداف سودجویانه خود استفاده کنند و سلامتی اغلب مادرها و فرزندها را با دریافت هزینه‌های نجومی و چند صد میلیونی به خطر بیندازند.

این در حالی است که تبلیغات این تشخیص‌ها و تعیین‌ها با وجود تائیدنشدن این موضوع، کم رنگ نشده بلکه به تازگی بازار تغییر جنسیت جنین، آن هم در حین بارداری و در شکم مادر به میان آمده است، بازار پردرآمدی که برای خانواده‌هایی که تمایل به یک فرزند خاص دارند ایجاد شده است. کافی است با یک جستجوی ساده در سطح شهر این کلاهبرداران را پیدا کنید که همیشه برای برای هر دردی یک نسخه گران دارند.

احتمال تعیین جنسیت جنین با روش‌های مواد خوراکی کم است
آزاده حسینی متخصص زنان، زایمان و ناباروری درباره تعیین و تشخیص جنسیت جنین قبل از بارداری و با روش‌های خوراکی گفت: برخی از پزشکان مدعی هستند که می‌توانند جنسیت جنین را قبل از بارداری تعیین کنند یا تشخیص دهند؛ به نوعی که مثلاً یک خانواده که خواستار جنین پسر است می‌توانند با توصیه چندین پکیج  خوراکی و رعایت نکات موارد زناشویی فرزند دلخواهی خود را داشته باشند.

او درباره این موضوع که چند درصد از این روش‌ها می‌توانند جنسیت جنین را قبل از بارداری و با رعایت روش‌های مواد خوراکی و... شکل دهند، توضیح داد: تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با روش‌های مواد غذایی و سایر روش‌هایی که پایه علمی ندارند، ۵۰ تا ۷۰ درصد می‌توانند در بهبود روند فرزند دلخواه تاثیرگذار باشند که این عدد نیز از نظر اغلب پژوهشگاه‌های ناباروری کشور تائیدشده نیست.

رشد جنین‌های دختر و پسر با یکدیگر متفاوت است
پوپک افتخاری جنین‌شناس پژوهشگاه رویان  در این خصوص اظهار داشت: از گذشته تعیین‌کننده جنسیت جنین همیشه اسپرم پدر بوده است، یعنی اگر اسپرم با کروموزوم x وارد تخمک شود سرانجام آن جنین دختر و اگر با کروموزوم y وارد بدن مادر شود سرانجام آن جنین پسر می‌شود.او افزود: در برخی از موارد تنها اسپرم نیست که تعیین‌کننده جنسیت جنین است، بلکه انواع خواص فیزیولوژیکی و فیزیک شیمیایی می‌تواند مسیر تولید مثل را برای مادر و جنین هموار سازد، لذا نباید از این موضوع نیز غافل شد.افتخاری در ادامه گفت: رشد جنین‌های دختر و پسر با یکدیگر متفاوت است، به نوعی که می‌توان گفت سرعت رشد هر کدام به رشد لانه‌گزینی در رحم و شکم مادر بستگی دارد. بنابراین مواد خوراکی، دریافت انرژی رژیم غذایی و همچنین انجام اعمال زناشویی را به صورت کامل انجام دهند.

هیچ کدام از روش‌های بارداری و تعیین و تشخیص جنسیت جنین ۱۰۰ درصد نیست
جنین شناس پژوهشگاه رویان درباره روش تلقیح آزمایشگاهی جنین گفت: در روش تلقیحی در آزمایشگاه‌ها، کروموزوم‌ها بررسی می‌شوند و از آن‌ها برای انتقال به رحم مادر استفاده می‌شود، به طور کلی این روش نیز تا ۹۸ درصد می‌تواند جنسیت جنین را درست تشخیص دهد و تنها ۲ درصد خطای آزمایشگاهی وجود دارد.افتخاری در ادامه بیان داشت: تمامی روش‌های موجود برای بارداری و تعیین و تشخیص جنسیت جنین ۱۰۰ درصد و قطعی نیست.

او در ادامه درباره تغییر جنسیت جنین داخل رحم مادر گفت: به تازگی واژه‌ای به عنوان تغییر جنسیت جنین به گوش می‌رسد که نه‌تنها کذب بلکه تا امروز چنین تغییری در علم جنین شناسی وجود نداشته است. همچنین با توجه به دانش امروزی تغییر جنسیت جنین قبل از بارداری و در حین بارداری امکان ندارد و در برخی موارد تنها امید تعیین و تشخیص جنین را می‌توان بنا بر روش‌های خوراکی، آزمایشگاهی دانست.خانواده‌ها باید توجه داشته باشند روش‌های تعیین، تشخیص و تغییر جنسیت جنین فقط یک نوع احتمال است که مورد تائید هیچ یک از ارگان‌های بهداشتی کشور نیست و نه‌تنها یک هزینه اضافی محسوب می‌شود بلکه سلامتی افراد نیز مورد هدف قرار می‌گیرد، لذا از موهبتی که خداوند برای افرد مقدر کرده است خوب محافظت کنیم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: جنسیت جنین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها