به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۲۷۲۶۰۹

افراددچار آپنه تنفسی خواب چه مشکلاتی دارند

افراددچار آپنه تنفسی خواب چه مشکلاتی دارند
گروه علمی: بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان داد که عمده بیماران دچار آپنه تنفسی خواب علاوه بر شکایات شایعی مثل خروپف، پرخوابی یا کم خوابی، مشکلات دیگری مثل فشارخون بالا، سردرد صبحگاهی و اختلالات خلقی و اضطرابی نیز دارند.به گزارش ایسنا، آپنه انسدادی یا وقفه تنفسی در خواب شیوع بالایی دارد و این اختلال به دلیل تاثیر بر کیفیت خواب مبتلایان و نیز افت مکرر اکسیژن شریانی می‌تواند منجر به پیامدهای ناگواری شود.
 
از جمله این پیامدها می‌توان به سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی، علائم و نشانه‌های روانپزشکی مثل افسردگی و اضطراب، افزایش خطاهای روزانه و نیز تصادفات رانندگی اشاره کرد.این بیماران ممکن است با طیف متنوعی از علائم و نشانه‌های بالینی مانند خروپف، سردردهای صبحگاهی، کاهش تمرکز و بدخوابی شبانه به کلینیک‌های خواب، برای آزمون تشخیصی ارجاع شوند. بر این اساس ثبت منظم داده‌های بالینی و فرابالینی بیماران مبتلا در تشخیص به موقع و کنترل این اختلالات نسبتا شایع اهمیت فراوانی دارد. نخستین گام جمع‌آوری منظم و مداوم اطلاعات از جنبه‌های مختلف است.

در یک مطالعه ساختار خواب مبتلایان به آپنه انسدادی و سایر یافته‌های به دست آمده از مطالعات پلی سومنوگرافی (بررسی‌های زمان خواب) این بیماران ثبت شد. اختلالات خواب همراه دیگر علائم مثل حرکات دوره‌ای اندام در خواب با شیوع بالایی مشاهده و ثبت شد.

پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد کردند که برای بررسی سیر مشکلات طبی این بیماران در طول زمان، مطالعات کوهورت انجام شود. همچنین در خصوص شیوع این بیماری و اقدام برای تشخیص و درمان آپنه تنفسی در خواب، به مردم و سیاست‌گذاران بهداشتی اطلاع‌رسانی انجام گیرد.

این پروژه تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است، با عنوان «طراحی واجرای رجیستری منطقه‌ای بیماری آپنه انسدادی خواب» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و فریبرز رضایی طلب، مهنار امینی، هادی اسدپور، لحیا افشاری صالح، خلیل کیمیافر و علی طلایی در انجام آن مشارکت داشتند.
برچسب ها: آپنه تنفسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها