به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۲۷۲۶۱۱

ستاره‌های پیر از آنچه تصور می‌کردیم سریع‌ترند

ستاره‌های پیر از آنچه تصور می‌کردیم سریع‌ترند
گروه علمی: سرعت چرخش ستاره‌های پیر باید کم شود اما مشاهدات جدید نشان می‌دهد که آن‌ها سرعتی مشابه همتایان جوان خود دارند.به گزارش ایسنا، ستاره‌شناسان تصور می‌کنند که فعل‌و انفعالات پیچیده در میدان مغناطیسی ستاره‌ها باعث بروز چنین اتفاقی می‌شود. همه‌ی ستاره‌ها می‌چرخند و همه‌ی آن‌ها دارای میدان مغناطیسی هستند. با افزایش سن طی روندی سرعت چرخش ستاره‌ها کم می‌شود. گاهی اوقات میدان مغناطیسی باعث خروج موادی از ستاره به سمت بیرون می‌شود. این اتفاق باعث ضعیف شدن حرکت زاویه‌ای ستاره و کاهش سرعت آن می‌شود.
 
برای بررسی این نظریه ستاره‌شناسان به لکه‌های روی ستاره‌ها پرداختند تا سرعت گردش این ستاره‌های دور از دسترس را بیابند. نتایج نشان می‌داد که سرعت چرخش ستاره‌ها از آنچه که تصور می‌شد بیشتر است اما این روش برای ستاره‌های قدیمی جوابگو نیست زیرا این ستاره‌ها لکه‌های کمتری دارند.

برای مطالعه‌ی ستاره‌هایی قدیمی‌تر از خورشید گروهی از ستاره‌شناسان دانشگاه بیرمنگام از روشی به نام اخترلرزه‌شناسی(Asteroseismology) استفاده کردند. نتایج مطالعات آن‌ها در مجله‌ی "Nature Astronomy" منتشر شده است.اخترلرزه‌شناسی شاخه‌ای از ستاره‌شناسی است که به کمک روش‌های دانش لرزه‌شناسی به بررسی لرزه‌های نور ستارگان از راه اندازه‌گیری دقیق نوسان نور آنها می‌پردازد. زمانی که ستاره‌ها می‌چرخند فرکانس ارتعاشات آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. مزیت اصلی این روش این است که با آن می‌توان سن همه‌ی ستاره‌ها را اندازه‌گیری کرد.

این گروه دریافتند که ستاره‌های پیرتر سریع‌تر از آن چه که تصور می‌شد می‌چرخند که این نشان می‌دهد شرایط از آن چه فکر می‌کردیم پیچیده‌تر است.دکتر الیور هال(Oliver Hall)، نویسنده‌ی اصلی مقاله می‌گوید: اگرچه ما مدتی است فهمیده‌ایم که سرعت چرخش ستاره‌های پیر از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم بیشتر است اما این داده‌های جدید این موضوع را اثبات می‌کند. مدل‌هایی که براساس ستاره‌های جوان داریم نشان می‌دهد که سرعت چرخش ستاره‌ها در طول زمان زندگی‌شان تغییر می‌کند اما داده‌های جدید نتایج متفاوتی نشان می‌دهند.

ستاره‌شناسان برای یافتن علت این موضوع باید مدل‌سازی‌های پیچیده‌تری انجام دهند. دکتر گای دیویس(Guy Davies)، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد که هنوز چیزهای زیادی باید در مورد آینده‌ی خورشید خودمان و سایر ستاره‌ها بفهمیم. این تحقیقات به ما کمک می‌کند بفهمیم آیا در آینده باید انتظار کاهش فعالیت‌های خورشیدی و شرایط نامناسب آب‌ و هوایی در فضا را داشته باشیم یا خیر. برای پاسخ به این سوالات نیاز به مدل‌های بهتری از چرخش خورشید داریم و این تحقیقات گام مهمی در جهت بهبود مدل‌ها و افزایش داده‌های مورد نیاز است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها