به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۲۷۲۶۲۶
حملات هوایی شدید یکشنبه شب و بامداد دوشنبه به غزه

اسراییل: آماده‌ایم جنگ را برای همیشه ادامه دهیم

گروه بین‌الملل: نوار غزه یکشنبه شب و بامداد دوشنبه نیز صحنه جنگ،‌ تبادل آتش توپخانه و حملات سنگین هوایی اسرائیل بود که از یک هفته‌ پیش همزمان با ناآرامی‌های بیت‌ المقدس آغاز شده است.
اسراییل: آماده‌ایم جنگ را برای همیشه ادامه دهیم
به گزارش یورونیوز، در حالی که این در‌گیری‌ها تاکنون دست کم دویست کشته برجای گذاشته،‌ ارتش اسرائیل در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه ۱۷ مه، نوار غزه را با موج جدیدی از حملات سنگین هوایی هدف قرار داد.  حسام ابوهربید، یکی از فرماندهان ارشد گروه جهاد اسلامی در جریان حملات هوایی یکشنبه شب اسرائیل به غزه کشته شد. رسانه‌های عرب‌زبان و برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی با تایید این خبر اعلام کردند که ابو هربید مسئولیت فرماندهی نیروهای جهاد اسلامی در شمال نوار غزه را برعهده داشت. این خبر در حالی منتشر می‌شود که ارتش اسرائیل پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود در حملات یکشنبه شب و بامداد دوشنبه علاوه بر بمباران تونل‌های زیرزمینی مورد استفاده گروه‌های فلسطینی، ۹ منزل مسکونی متعلق به فرماندهان گروه‌های فلسطینی را که به ادعای تل‌آویو سلاح و تجهیزات نظامی در آن نگهداری می‌شده، هدف حملات هوایی قرار داده است. ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده که ابو هاربید «پشت چندین حمله تروریستی با موشک‌های ضد تانک بر ضد غیرنظامیان بوده است.» یک ژنرال اسرائیل هم به رویترز گفت که کشورش این آمادگی را دارد که جنگ را برای همیشه ادامه دهد.  ارتش اسرائیل اعلام کرده که شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه طی یک شبانه‌روز حدود ۶۰ راکت و موشک را به سوی شهرهای این کشور شلیک کرده‌اند که این میزان نسبت به روزهای گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

واکنش ترودو به خشونت‌ و نفرت‌پراکنی در تظاهرات حامیان فلسطینیان و اسرائیل در کانادا
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا خشونت و نفرت‌پراکنی حامیان اسرائیل و فلسطینیان در جریان تظاهرات روز شنبه در کشورش را محکوم کرد.
ترودو در واکنش به خشونت‌ها و شعارهای ضد یهودی و یا اظهارات اسلام‌هراسانه که در تظاهرات جداگانه حامیان فلسطینیان و اسرائیل در کانادا سرداده شد، ضمن تاکید بر حق برپایی اجتماع مسالمت‌آمیز و ابراز آزادنه عقاید در کشورش اعلام کرد که یهودستیزی، اسلام هراسی و نفرت‌پراکنی را تحمل نمی‌کند. تظاهرات حمایت ازفلسطینیان روز شنبه در چند شهر مهم کانادا برگزار شد. این تظاهرات روز یکشنبه نیز ادامه یافت و در مونترال به دلیل درگیری میان هواداران فلسطینیان و حامیان اسرائیل و سردادن شعارهای ضد اسلامی و ضد یهودی به دخالت پلیس و شلیک گاز اشک آور منجر شد.

 خدمات پزشکی در غزه تحت تاثیر حملات هوایی اسرائیل 
مقامات وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گویند که خدمات‌رسانی پزشکی به مجروحان و حادثه‌دیدگان حملات هوایی اسرائیل در غزه بواسطه وسعت و شدت حملات یاد‌ شده با مشکلات جدی مواجه شده است. بر این اساس گفته می‌شود که تعدادی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در مناطق مختلف بخش محاصره شده سرزمین‌های فلسطینی در غزه بر اثر حملات هوایی اسرائیل آسیب دیده و تخریب شده‌اند.
مقامات بهداشتی و گروه‌های مدافع حقوق ساکنان غزه ضمن ابراز نگرانی عمیق از شرایط یاد شده و یاد‌آوری کشته شدن دو پزشک برجسته فلسطینی در جریان حملات دو روز گذشته اعلام کردند که بمباران‌های هوای جاده‌های منتهی به بزرگترین بیمارستان نوار غزه را نیز به کلی تخریب و دسترسی به این مرکز درمانی را بسیار دشوار کرده است. در حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل به نوار غزه طی روز یکشنبه و تا نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه دست کم ۴۲ تن از ساکنان سرزمین‌های فلسطینی از جمله هشت کودک کشته شدند.
 
 گروه‌های فلسطینی بیش از ۳ هزار راکت به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند
گروه‌های حماس و جهاد اسلامی از ابتدای مناقشه خونین جاری تاکنون بیش از ۳ هزار راکت و موشک به سوی خاک اسرائیل شلیک کرده‌اند.
ارتش اسرائیل شمار راکت‌های شلیک شده از سوی گروهای فلسطینی را ۳ هزار و ۱۰۰ پرتابه اعلام و تاکید کرد که هرگز این حجم از راکت و موشک در فاصله زمانی مشابه تاکنون به خاک این کشور شلیک نشده است. مقامات اسرائیل همچنین مدعی هستند که بخش عمده این حملات با سامانه ضد موشکی این کشور موسوم به گنبد آهنین رهگیری و مهار شده است.

نتانیاهو: حمله به ساختمان دفاتر خبری الجزیره و آسوشیتدپرس مشروع بود
از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز بار دیگر بر تداوم حملات با «تمام قوا» به نوار غزه بر ضد آنچه وی «مواضع گروه‌های تروریستی» خوانده، تاکید کرده و به این ترتیب تخریب و انهدام ساختمانی سیزده طبقه که دفاتر شبکه خبری الجزیره و خبرگزاری آسوشیتدپرس در آن واقع شده بود را توجیه کرده است. وی تاکید کرده که حمله به این ساختمان با توجه به اطلاعاتی که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در دست داشتند «کاملا مشروع» بوده است.

قطع برق و تخریب ۹ اقامتگاه فرماندهان حماس در غزه
حملات سنگین یکشنبه شب اسرائیل به نوار غزه به گزارش خبرگزاری‌ها دامنه وسیعی داشته و بخش‌های زیای را از این منطقه تحت محاصره از سرزمین‌های فلسطینی تخریب و ویران کرده است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از خبرنگار خود در محل اعلام کرد که این حملات هوایی سبب قطع برق در بخش‌هایی از نوار غزه شد. ارتش اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به حملات گسترده هوایی یکشنبه شب و بامداد روز دوشنبه اعلام کرد که ۹ ساختمان و منزل مسکونی متعلق به فرماندهان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس که به ادعای تل‌‌آویو در برخی از آنها سلاح و تجهیزات نظامی نیز نگهداری و انبار شده بود هدف حملات واقع شده‌اند.

۴۲ کشته در یک روز
حملات هوایی بامداد روز دوشنبه به مناطق مختلف در نوار غزه شدید‌ترین حملات از نوع خود طی یک هفته رویارویی نظامی میان تشکیلات خودگردان فلسطینی و ارتش اسرائيل بود. ناآرامی‌ها در غزه در حالی همچنان ادامه دارد که به گزارش وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی در جریان حملات هوایی و توپخانه‌ای روز یکشنبه ارتش اسرائیل ۴۲ تن از ساکنان غزه از جمله هشت کودک و دو پزشک جان طی یک روز باختند. خبرگزاری فرانسه در گزارش خود آورده است که جنگنده‌های ارتش اسرائیل ساعات ابتدایی روز دوشنبه ده‌ها بار به فاصله چند دقیقه به مواضع از پیش تعیین شده در نوار غزه حمله کردند. مقامات محلی هنوز از شمار دقیق قربانیان حملات تازه ارتش اسرائیل آماری ارائه نکرده‌اند اما به گزارش رسانه‌ها صدها ساختمان در جریان این حملات تخریب یا منهدم شده‌اند.
به گفته برخی شاهدان محلی حملات هوایی یکشنبه شب و بامداد روز دوشنبه اسرائیل به نوار غزه بسیار سنگین بوده و خسارات زیادی بر جای گذاشته است. جنگ در غزه در حالی با شدت ادامه دارد که فراخوان جامعه جهانی و نهاد‌های بین‌المللی و نیز دبیرکل سازمان ملل متحد برای توقف فوری درگیری‌ها هنوز با پاسخ مثبت از سوی اسرائیل همراه نشده و شورای امنیت نیز روز یکشنبه سومین نشست ویژه خود برای بررسی بحران غزه را باز هم بدون اجماع بر سر صدور بیانیه‌ای مشترک به پایان رساند. وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نیز روز یکشنبه ضمن محکوم کردن حملات مرگبار به غزه، اسرائیل را مسئول اصلی این بحران معرفی کردند و خواستار توقف فوری درگیری‌ها شدند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز نگرانی از اینکه تداوم بحران جاری به »یک فاجعه بزرگ امنیتی و اقتصادی در منطقه» منجر شود از طرف‌های درگیر خواست تا زمینه تحقق تلاش‌های میانجی‌گرانه را فراهم کنند و به سرعت به حملات پایان دهند.
برچسب ها: غزه اسراييل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها