کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فیلم جدید بهمن قبادی در فستیوال کن

روزنامه شهروند , 28 ارديبهشت 1400 ساعت 8:45


گروه فرهنگی: در شرایطی که جشنواره فيلم كن هنوز از تبعات کرونا رهایی نیافته و حتی به رغم اعلام تاریخ برگزاری این دوره، مدام نشست رسانه‌اى برای اعلام فيلم‌هاى این دوره را هفته به هفته به تعويق می‌اندازد؛ اما رسانه‌ها خبر از حضور نام‌های بزرگی در این دوره از فستیوال کن می‌دهند. اخباری که اگر واقعیت داشته باشند، می‌توان گفت که فستیوال امسال کن روزهای خوبی را برای سینمادوستان خواهد ساخت.
 

شگفتی ایرانی
اخبار رسیده از جشنواره کن امسال حکایت از این دارند که به دلیل حجم بالاى فيلم‌هاى ارایهشده به فستیوال انتخاب فیلم‌های این دوره با دشواری پیش رفته و حتی شنيده می‌شود احتمال افزايش تعداد فيلم‌هاى انتخابى نیز وجود دارد.
 
حالا در شرایطی که تاكنون تنها حضور فیلم «انت» ساخته لئو كاراكس (به‌عنوان فیلم افتتاحيه) به‌طور رسمی و قطعی اعلام شده و البته صحبت‌های غيررسمى نیز از حضور فيلم «بندتا» ساخته پل ورهوفن خبر می‌دهند؛ یک رسانه مجازی فارسی خبر از احتمال حضور فیلمی می‌دهد که اگر واقعیت داشته باشد، بی‌تردید شگفتی بزرگی برای سینمادوستان و موسیقی‌دوستان خواهد بود و یک جنجال بزرگ ایرانی در شهر ساحلی کن به پا خواهد شد.
 
دیروز یکی از کاربران سایت سینمایی کافه سینما نوشت: «فستیوال کن امسال شگفتی دیگری دارد که تا امروز افشا نشده. فیلمی به کارگردانی بهمن قبادی، بازی امیر آقایی و چند بازیگر سینمای ترکیه، موسیقی متن حسین علیزاده، تدوین هایده صفی‌یاری، مدیریت فیلمبرداری حسین جعفریان و تهیه‌کنندگی «راجر واترز». بله درست خواندید، همان راجر واترزی که همه می‌شناسیم».
 
در ادامه هم گفته شده بود که «طبیعتا منظور از «شگفتی» کیفیت فیلم نیست، چون هنوز اکران نشده- تا در این‌باره بتوان قضاوتی داشت. اما سوژه فیلم و حضور راجر واترز به‌عنوان تهیه‌کننده قطعا بحث‌برانگیز خواهد بود. اصلا همین که این فیلم تا الان در بایکوت رسانه‌ای بوده، معلوم است که چه سوژه ملتهبی دارد».
 
فیلم جدید بهمن قبادی
درباره فیلم جدید بهمن قبادی- که نه در صفحات شخصی این هنرمند، نه در سایت‌های سینمایی غربی و حتی نه در ویکیپدیا خبری در موردش درج نشده، گفته می‌شود که این فیلم قرار بود سال گذشته به نمایش درآید، که به‌ خاطر کرونا ممکن نشد و ماند تا امسال. فیلمی که تنها جایی که تاکنون اطلاعاتی درباره‌اش منتشر کرده، همین شهروند خودمان بوده- که حدود دوسال پیش به بهانه انتشار عکسی از امیر آقایی درباره احتمال همکاری آقایی، قبادی و راجر واترز نوشت. جز این اطلاعات اصلی فیلم، حتی در حد نام فیلم و فهرست عوامل و… تاکنون از تمام رسانه‌ها مکتوم مانده‌اند.
 
در حقیقت همه چیز زمانی آغاز شد که امیر آقایی عکسی از خودش در کنار راجر واترز، مرد افسانه‌ای پینک‌فلوید منتشر کرد. البته در زمان انتشار این عکس کسی آن را به‌عنوان مقدمه انتشار خبری مهم نمی‌دید. یک اتفاق معمولی- شاید حاصل خوش‌شانسی بازیگری که توانسته با یکی از اسطوره‌های زنده دنیای هنر گپ و گفتی داشته باشد!
 
ولی وقتی فیلمی از آوازخوانی بهمن قبادی در کنار راجر واترز منتشر شد، کم کم اذهان به سمت احتمال همکاری بهمن قبادی و راجر واترز رفت- و تازه اینجا بود که از عکس امیر آقایی هم رمزگشایی شد. بله؛ ظاهرا یک فیلم پرسروصدا و جنجالی در راه بود. فیلمی که چندماه بعد گفته شد در کردستان عراق و استانبول جلوی دوربین رفته است!
 
نزدیکی و علاقه
تاکنون همان‌طور که گفته شد، درباره فیلم جدید قبادی و همکاری او با راجر واترز شاهد انتشار کوچک‌ترین خبر رسمی نبوده‌ایم و همه‌ چیز در قالب «شنیده‌ها» و «گفته می‌شود»ها رسانه‌ای شده است. شایعات و اخباری که حکایت از این دارند بهمن قبادی با راجر واترز فیلمی درباره یک هنرمند کرد ساخته‌اند. فیلمی به کارگردانی بهمن قبادی و البته تهیه‌کنندگی راجر واترز- که پیشتر به بی‌بی‌سی گفته بود که نگاه و نگرش بهمن قبادی به زندگی را دوست دارد و با آن احساس نزدیکی می‌کند.
 
حالا ظاهرا موعد رونمایی از محصول همراهی و همکاری و البته علاقه متقابل بهمن قبادی و راجر واترز فرا رسیده- که گفته می‌شود در فستیوال کن امسال خواهد بود. فیلمی که بعد از «فصل کرگدن» که در آن بهمن قبادی با مونیکا بلوچی همکاری کرده بود؛ تک‌خال دیگری از این سینماگر کرد در همکاری با ستاره‌های معتبر جهانی به شمار می‌آید!البته به جز راجر واترز نام‌های کنجکاوی‌برانگیز دیگری نیز در این فیلم حضور دارند. از جمله امیر آقایی در مقام هنرپیشه، حسین جعفریان در مقام مدیر فیلمبرداری و بهمن اردلان در مقام سناریست. گفته می‌شود بقیه عوامل فیلم ایرانی‌ نیستند.
 
عشق موسیقی
انتشار خبر احتمال رونمایی از فیلم جدید بهمن قبادی در فستیوال کن موجی از امیدواری و انرژی مثبت را در میان سینمادوستان ایرانی به وجود آورده است. به هرحال، کارنامه بهمن قبادی پر از فیلم‌هایی درباره موسیقی و البته کردستان است و نکته امیدوارکننده اینکه سابقه این کارگردان نشان می‌دهد بهترین فیلم‌های قبادی زمانی حاصل آمده‌اند که این سینماگر کرد خواسته موسیقی و کردستان را هم‌زمان در یک فیلم به تصویر بکشد. مثل «آوازهای سرزمین مادری» یا «نیوه‌مانگ» درباره خوانندگان کردی که صداشان خاموش شده- و قله‌های کارنامه قبادی شناخته می‌شوند.
 
قبادی که در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» نیز دلبستگی‌اش به موسیقی را نشان داده؛ به گفته خودش در فیلم جدیدش «داستان یک هنرمند کرد در استانبول» را روایت می‌کند. خط داستانی آشنایی که می‌تواند روایتی دیگر از سناریویی باشد که قبادی سال‌های‌ سال در پی ساخت آن بود، ولی در ایران به نتیجه نرسید. فیلمی درباره دختری که سودای خوانندگی دارد و برای رسیدن به رویایش مجبور به مهاجرت می‌شود.آن زمان نزدیکان بهمن قبادی می‌گفتند که احتمالا گلشیفته فراهانی در این فیلم بازی خواهد کرد. روزگار اما صد بازی پنهان در آستین داشت و گلشیفته و خود بهمن قبادی از ایران دور افتادند و حالا 12- 10 سال بعد از آن روزها بسیاری عقیده دارند فیلم جدید بهمن قبادی که در فستیوال کن امسال رونمایی خواهد شد، روایتی جدید از آن سناریوی کهنه است که قبادی در ساختش در ایران ناکام ماند.
 
بیم و امید
حضور احتمالی فیلم جدید قبادی در کن با استقبال کاربران فضای مجازی مواجه شده است.کاربری در این زمینه با اشاره به فیلم «چه کسی از گربه‌های ایرانی خبر داره؟» به‌عنوان «یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی درباره موسیقی»، حضور راجر واترز، یکی از موثرترین اعضای پینک‌فلوید در فیلم جدید قبادی را به اعتبار آن فیلم ربط داده و می‌نویسد که «این مسأله امیدوارمان می‌کند شاهد یک فیلم خوب دیگر درباره موسیقی خواهیم بود».
 
برخی از کاربران اما درباره نتیجه نهایی چندان خوشبین نیستند: «متأسفانه اسامی بزرگ الزاما فیلم‌های بزرگی به بار نمی‌آورند. نمونه‌اش فیلم «فصل کرگدن» بهمن قبادی- که در تیتراژ ابتدایی اسم مارتین اسکورسیزی درج شده بود و البته مونیکا بلوچی و بهروز وثوقی و یک بازیگر مشهور ترکیه‌ای. نتیجه نهایی کار ولی چنگی به دل نمی‌زد و فیلم شعاری و گل‌درشتی از کار درآمده بود».
 
کاربری دیگر هم نوشته: «امیدوارم که فیلم خوبی شده باشه. حضور بزرگانی چون «حسین علیزاده» و «حسین جعفریان» و بازیگر خوبی مانند «امیر آقایی» آدم رو کنجکاو میکنه برای دیدن فیلم. اما متأسفانه خاطرات خوبی از کارگردانان ایرانی که در خارج از ایران فیلم ساختند، نداریم. از«سهراب شهید ثالث» و «امیر نادری» تا «عباس کیارستمی» و «اصغر فرهادی» هیچ‌کدام نتوانستند موفقیت‌هایی را که با فیلم‌های ساخته‌شده در ایران و اتمسفر و جو اینجا کسب کردند، با فیلم‌های خارج از ایران تکرار کنند. امیدوارم این‌بار داستان عوض بشه و یک فیلم خوب ببینیم».


کد مطلب: 272666

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/272666/فیلم-جدید-بهمن-قبادی-فستیوال-کن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir