به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۲۷۲۶۹۲

مشکل بسیاری ازمردم جهان در پساکرونا چیست

مشکل بسیاری ازمردم جهان در پساکرونا چیست
گروه جامعه: با اینکه محدودیت های ناشی از کرونا در بسیاری از نقاط جهان در حال رفع شدن است اما مردمان زیادی هستند که نمی توانند به زندگی عادی قبل از کرونا برگردند. دلیل این اتفاق چیست؟روان بخش زیادی از مردمان جهان در نتیجه چالش های دوران همه گیری با مشکل مواجه شده است.بیش از یک سال از شروع گسترش همه گیری کرونا در سراسر جهان می گذرد.

در آغاز  دانشمندان اطلاعات کمی در مورد این ویروس جدید و بیماری ناشی از آن داشتند. گسترش سریع ویروس باعث ایجاد ترس در بین متخصصان بهداشت ، دانشمندان و مردم شد.به زودی سفرها و رفت و آمدها محدود شد و دستورات برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به مرحله اجرا درآمد. نبرد عظیمی برای مقابله با کرونا آغاز شد.اما اکنون جهان اوضاع بهتری پیدا کرده است. واکسیناسیون در برخی کشورها آغاز شده و برخی دولت ها مدعی رسیدن به پساکرونا هستند.

با این حال ، برای برخی  بازگشت به عقب و اختلاط با افراد دیگر مفهومی پر از ترس و اضطراب است. اکنون بسیاری از افراد دچار سندرم اضطراب بعد از کرونا شده اند.  علائم این سندرم اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و وسواس-اجباری (OCD) است و قطعا با بیماری همه گیر کرونا ارتباط داشته باشد.در دوران همه گیری نوعی حالت «آماده باش» برای افراد به وجود آمد و ترس به آنها وارد شد.

یکی از جدی ترین چالش ها این خواهد بود که مردمان بسیاری قادر نیستند الگوهای رفتاری به وجود آمده در دوران کرونا را تغییر بدهند. این اختلال زندگی این افراد را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد. برای تعدادی دیگر از مردم جهان که ترس بیشتری دارند همه گیری کرونا همانند یک فاجعه جنگی بود.

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت های هلال احمر یک فاجعه را به عنوان یک واقعه ناگهانی و فاجعه بار طبقه بندی می کند که عملکرد جامعه یا مردم را به شدت مختل می کند و باعث خسارات جانی ، مادی ، اقتصادی یا زیست محیطی می شود.یک فاجعه می تواند عواقب گسترده ای بر سلامت روان داشته باشد. فجایع می توانند اختلال پس از سانحه، اضطراب و افسردگی را در بین مردم افزایش دهند. افرادی که از مشکلات خاص روانی رنج می برند و البته  زنان ، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر عوارض روانی پساکرونا هستند.

در آمریکا به تنهایی 40 درصد از کل جمعیت بزرگسالان به عوارضی همچون اضطراب، افسردگی، مصرف مواد و خودکشی دچار شدند.با درک بیشتر عواقب روانی مرتبط با همه گیری ، دانشمندان گروه نوظهوری از علائم و رفتارهای مربوط به اضطراب را که با بیماری همه گیر مرتبط است شناسایی کردند. آنها این پدیده را به عنوان سندرم اضطراب کووید19  طبقه بندی می کنند.پروفسور آنا نیکچویچ از دانشگاه کینگستون لندن و مارکانتونیو اسپادا از دانشگاه لندن مفهوم سندرم اضطراب کووید19 را ایجاد کردند.

در مقاله ای که در اینباره منتشر شده پروفسور نیکچویچ و اسپادا مشخصات سندرم اضطراب را ترسیم کردند.  از جمله این علائم می توان به بررسی اجباری علائم کرونا، نگرانی و نظارت بر تهدید (به صورت ترکیبی) اشاره کرد.
این سندرم به عنوان عدم توانایی در خروج از خانه به دلیل ترس از کرونا و اجتناب از حضور در موقعیت های اجتماعی یا اشخاص آشكار می شود.

محققان خاطرنشان می كنند كه افراد مبتلا به این سندرم تمایل زیادی به ناهنجاری هایی نظیر خودکشی دارند.
از سویی دیگر به نظر می رسد افرادی که برون گرا و وظیفه شناس هستند کمتر به سندرم اضطراب کووید19 مبتلا می شوند.در این گزارش توضیح داده شده از آنجا که تحقیقات در مورد سندرم اضطراب هنوز در مراحل اولیه است  مردم باید طیف وسیعی از عوامل پیچیده را در نظر بگیرند.

تحقیقات همچنین حاکی از آن است افرادی که تمایل طبیعی به اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندری) دارند (بیماری که باعث می شود یک فرد سالم باور کند بیمار است ) نیز ممکن است به شدت دچار سندرم اضطراب شوند.اما برای مقابله با این امر (سندرم اضطراب کووید19) راه حل های متعددی وجود دارد.
نکته نخست: افراد باید به آرامی به سمت زندگی عادی برگردند نه ناگهانی.
نکته دوم: استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی تا مدت ها باید رعایت شود و به صورت ناگهانی آن را کنار نگذارند.
نکته سوم: فرد در صورت داشتن اضطراب بیش از اندازه به یک فرد قابل اعتماد مشکل خود را توضیح دهد. یک فرد قابل اعتماد با همراهی می تواند اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد.
نکته چهارم: مراقب رسانه های اجتماعی باشید. آنها مدام اخبار متعددی را در رابطه با کرونا منتشر می کنند که بخش زیادی از آنها نادرست است و می تواند منجر به افزایش اضطراب شود.
نکته پنجم: شاید لازم باشد به یک مشاوره روانی مراجعه کنید.
برچسب ها: اضطراب کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها