به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۲۷۲۷۰۲

عامل اصلی تورم در کشور چیست؟

عامل اصلی تورم در کشور چیست؟
گروه اقتصادی: کارشناس اقتصادی گفت: عامل اصلی تورم کشور در بلند مدت رشد نقدینگی مزمن است و برای مهار اساسی و ریشه‌ای تورم چیزی که مهم است، این است که ما رشد نقدینگی را به زیر ۱۰درصد برسانیم.
کامران ندری  با بیان این مطلب گفت: عامل محرک تورم ۵۰ درصدی سال ۹۹ تحریم‌ها بود، منتها سیاست‌های داخلی همین، تورمِ تحریم را تشدید کرد، به زعم من اگر سیاست‌های نادرست و ضعیف داخلی نبود، تورم ما ممکن بود به حدود ۳۰ درصد باشد و ۵۰ درصد نمی‌شد.

این کارشناس اقتصادی، کسر بودجه را از عوامل تورم دانست و گفت: کسر بودجه مشهود بعد از رفع تحریم‌ها بر طرف می‌شود، اما ما کسر بودجه‌های ناپیدا هم زیاد داریم، حتی اگر نرخ ارز هم ثابت شود، فقط باعث می‌شود که برگردیم به همان تورم میانگین سابق که حدود ۲۰ درصد است.ندری با اشاره به این که ما از متغیر‌های کوتاه مدت برای کنترل جهش تورم به خوبی استفاده نکردیم گفت: نرخ تورم بلند مدت ما ناشی از رشد نقدینگی است که خود آن ناشی از اشکالات جدی ساختار اقتصادی مثل کسر بودجه و ناترازی بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و ... است.

این کارشناس اقتصادی افزود: تنها مشکل و مایه گرفتاری ما وابستگی به نفت نیست، بلکه وابستگی به منابع بانکی هم است، ما هر مشکلی در اقتصاد را می‌خواهیم با منابع بانکی و با نقدینگی حل کنیم، این‌ها در نهایت یه خلق پول و رشد نقدینگی منجر می‌شود.

ندری تاکید کرد: مشکل ما ساختاری است، ما باید رشد نقدینگی مان را در بلند مدت به زیر ۱۰ درصد برسانیم، و عوامل رشد نقدینگی را برطرف کنیم، تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را باید برداریم و نباید برای حل مشکلات به سراغ منابع بانکی برویم، بخش عمده این تورم ناشی از همین عملیات‌های فرابودجه‌ای و تکلیفی است.

حمید زمان زاده، دیگر کارشناس اقتصادی، اما نظر دیگری داشت و معتقد بود که ریشه تورم فقط نقدینگی نیست، بلکه در کوتاه مدت دو متغیر نرخ ارز و نرخ سود بانکی بر تورم تاثیر دارد.او گفت: جهش تورم در ۲ سال اخیر ناشی از جهش نرخ ارز بود و انتظار می‌رود با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز تورم‌های ماهیانه تا حدودی کاهش پیدا کند.

این کارشناس گفت: اگر نرخ ارز و رشد نقدینگی عوامل مهم تورم بوده پس ثبات یا کاهش نرخ ارز و کاهش رشد نقدینگی هم عامل کاهش تورم خواهد بود.زمان زاده افزود: کسر بودجه از عوامل رشد تورم است و تحریم از علت‌های کسر بودجه است، زیرا افت درآمد‌های نفتی باعث افزایش کسر بودجه می‌شود، از این جهت اگردرآمد نقتی ما برنگردد هیچ دولتی نمی‌تواند با این ساز و کار موجود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی از دست رفته را جبران کند.

این کارشناس گفت: طبق محاسبه ما در تحریم‌های اخیر، تحریم‌ها سالانه حدود ۲۵ درصد نرخ تورم ما را افزایش داده است.زمان زاده افزود: اگر تحریم‌ها رفع نشود مردم از دولت آینده هم نباید انتظاری داشته باشند و اگر تحریم‌ها رفع شود و درامد‌های نفتی برگردد خود به خود تورم هم کاهش پیدا می‌کند و این خیلی به نوع مدیریت بستگی ندارد.
برچسب ها: تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها