کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قدیمی‌ترین در کاخ گلستان باز شد

28 ارديبهشت 1400 ساعت 11:10


گروه فرهنگی: «باب عالی» که تاریخی‌ترین در کاخ گلستان است، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باز شد.به گزارش ایسنا، «باب عالی» درِ شرقی کاخ گلستان است که با ارگ سلطنتی تهران همسن بوده و بیشتر از ۶۰ سال است که بسته مانده. نخستین‌بار سال ۱۳۸۹ وعده بازگشایی ورودی شرقی کاخ، از خیابان ناصرخسرو داده شد که بدتعهدی‌ها آن را تا امروز به تاخیر انداخت.
 

با بازگشایی این در، دسترسی به کاخ گلستان از خیابان ناصرخسرو و بازار تهران امکان‌پذیر می‌شود.آفرین امامی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان گفته است: برای بازگشایی این در، نمای «باب عالی» پاک‌سازی شده و پرده سمت خیابان ناصرخسرو آویخته شده و برای در امان ماندن نما از فضولات پرندگان، ساختاری فراهم شده، سیستم بلیت‌فروشی الکترونیکی ایجاد شده و ساعت شمس‌العماره نیز به کار افتاده است. 

به گفته او، با بازگشایی در شرقی کاخ گلستان، در جنوب غربی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بسته نمی‌شود. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع دستی پس از افتتاح باب عالی که همزمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی، سه‌شنبه ٢٨ اردیبهشت‌ماه انجام شد، گفت: کاخ گلستان یکی از مراکز مهم بازدید گردشگران خارجی است. به عنوان یک شهروند همیشه برام سوال بود درِ مهم این‌جا چرا بسته مانده است. بازدیدی انجام شد و متوجه شدیم به خاطر بسته بودن این در، از بخش‌هایی از کاخ بازدید نمی‌شود، مشکلاتی هم وجود داشت.

او اضافه کرد: بازگشایی این در حتما موجب رونق بیشتر مجموعه می‌شود. بعد از ورود از این در، به باغ صفوی دسترسی پیدا می‌کنیم. ان‌شاء‌الله با باز شدن باب عالی کل مجموعه در دسترس قرار می‌گیرد.مونسان درباره هزینه مرمت و گشایش باب عالی، گفت: حدود یک و نیم میلیارد تومان برای مرمت این باب خرج شده است. البته کاخ گلستان به عنوان مجموعه جهانی، بودجه ثابتی برای نگهداری دارد.وزیر میراث فرهنگی با اشاره به واگذاری برخی بناهای تاریخی به بخش خصوصی اظهار کرد: با توجه به بودجه محدودی که داریم یک‌سری از بناهای تاریخی که فاخر نبودند به بخش خصوصی واگذار شدند تا تمرکز ما روی بناهای فاخر باشد. 


کد مطلب: 272736

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/272736/قدیمی-ترین-کاخ-گلستان-باز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir