به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۲۷۲۷۴۷

آشنایی با ارز دیجیتال پولکادات و توکن DOT

گروه کسب و کار:


پولکادات چیست؟
شبکه بلاکچینی پولکادات که دارای ارز رسمی خود به نام dot است، با هدف ایجاد پلتفرمی به منظور تبادل و اشتراک گذاری داده‌ها در میان شبکه های بلاکچینی ارائه شده است. بر اساس گزارش ها پولکادات در نهایت به دنبال ارائه یک اینترنت کاملا غیرمتمرکز است. لازم به ذکر است که یکی از مدیران ارشد بلاکچین polkadot، از بنیانگذاران بلاکچین اتریوم بوده است. به علاوه در طی چندین ماه اخیر، این شبکه با ارائه توکن رسمی خود، رویکردی مشابه با افزایش سرمایه در بازار سهام داشته است و همچنین لیست شدن آن در صرافی بایننس نیز یکی دیگر از دلایل رشد قیمت این ارز بوده است.
همانطور که می دانید بیشتر رمز ارزها با هدف رفع مشکلی در دنیای واقعی در فضاهای بلاکچینی صادر می شوند. حال نکته ای که کارکرد شبکه پولکادات را از سایرین متمایز می کند این است که پولکادات به منظور حل مشکلات بسترهای بلاکچینی توسعه یافته است.
بر اساس وبسایت رسمی بلاکچین، پولکادات درواقع یک فناوری چند زنجیره ای محسوب می شود. به زبان دیگر، پولکادات بلاکچینی است که سایر بلاکچین ها را به یکدیگر اتصال می دهد. یکی از اهداف اصلی پولکادات، رفع مشکلاتی است که از ورود بلاکچین به زندگی روزمره جلوگیری می کنند.
 
ویژگی‌های بلاکچین پولکادات
انزوا در بلاکچین (isolation)
از آنجایی که در دنیای امروزی شبکه های بلاکچینی نمی توانند با یکدیگر در ارتباط باشند، این امر باعث می شود که شبکه های بلاکچینی منزوی و ایزوله باشند.
مقیاس پذیری (scalability)
مقیاس پذیری در شبکه های بلاکچینی به معنی امکان انجام تعداد زیادی تراکنش در مدت زمان کم است. از آنجایی که فناوری بلاکچین هنوز بسیار جوان است، مقیاس پذیری در این پلتفرم ها ضعیف است. حال شبکه بلاکچینی پولکادات با استفاده از تکنولوژی شاردینگ قادر است تا این مشکل را به راحتی حل کرده و تراکنش ها را در چند زنجیره به سرعت به تایید برساند.
 
تاریخچه بلاکچین پولکادات
باتوجه به موارد فوق متوجه شدیم که هدف از توسعه پولکادات ارائه بلاکچینی به منظور اتصال با سایر بلاکچین ها و یکپارچه سازی این تکنولوژی است.
پولکادات عرضه اولیه و یا همان ico خود را در سال 2017 به انجام رساند که در همان سال نیز این عرضه اولیه به عنوان یکی از موفق ترین ico ها شناخته شد. در سال 2017 این توکن به شبکه اتریوم فروخته شد و از فروش آن، در حدود5 میلیون واحد اتر به دست آمد. لازم به ذکر است که در زمانی که توکن پولکادات در اتریوم به فروش می رسید، قیمت آن 0.109 اتر بود.
 
مروری بر ساختار بلاکچین پولکادات
به منظور درک بهتر نحوه کارکرد بلاکچین پولکادات و همچنی اعتماد به این پلت فرم بهتر است تا ابتدا با ساختار آن آشنا شوید:

ریلی چین (relay chain)
ریلی چین، نام بخشی از شبکه پولکادات است که در این بخش تمامی بلاکچین های دیگر به پولکادات متصل می شوند.
پارا چین (para chain)
پاراچین در پولکادات به معنی بلاکچین های موازی است. بدین معنی که بلاکچین های تک زنجیره ای به صورت موازی با پولکادات ارتباط برقرار می کنند.
بریج چین (bridge chain)
بریج چین زنجیره ای است که برای متصل ساختن زنجیره هایی به کار می رود که قانون گاورننس مورد استفاده قرار نمی دهند.
 
الگوریتم اجماع بلاکچین پولکادات
شبکه بلاکچینی پولکادات در بستر خود از الگوریتم اجماع اثبات سهام و یا همان POS استفاده می کند. این بدان معناست که کاربران با خرید و نگه داری ارز دیجیتال DOT این بلاکچین می توانند به نودهای شبکه پولکادات متصل شده و با تایید تراکنش ها به ساخت بلاک های جدید بپردازند.


 
مقایسه پولکادات و اتریوم
از آنجایی که بلاکچین اصلی اتریوم 2.0 قرار است تا نوامبر سال 2020 ارائه، و در سال 2021 فاز اول خود را آغاز کند، این شبکه قرار است تا مکانیسم استیکینگ و یا همان اثبات سهام را به طور کامل به اجرا درآورد. با این حال از نظر بسیاری از متخصصین بازار ارزهای دیجیتال این تغییر در الگوریتم اجماع ممکن است که تا سال ها به طول بیانجامد.
در این میان به نظر می رسد که بلاکچین پولکادات از نظر الگوریتم اجماع اثبات سهام تشابه زیادی با اتریوم 2 دارد. به عنوان مثال هردو بلاکچین پولکادات و اتریوم از فرایند شاردینگ به منظور حل مشکل مقیاس پذیری بر بستر هایشان استفاده می کنند. این امر بدین معنی است که فرایند پردازش تراکنش ها در این بلاکچین ها به صورت موازی و با استفاده از شاردهای فردی به انجام می رسند.
یکی دیگر از وجوه تشابه شبکه پولکادات با بلاکچین اتریوم 2 در مدل‎های اجماع ترکیبی، توابع انتقال حالت ها و مکانیسم های اثبات سهام و یا همان استیکینگ است.
 
ارز دیجیتال دات (DOT) چیست؟
ارز دیجیتال DOT در بلاکچین پولکادات برای به انجام رساندن سه هدف مورد استفاده قرار می گیرد. استیکینگ، مدیریت دارایی و اتصال بین بلاکچین ها.
کاربرانی که توکن دات را در اختیار دارند، برخلاف سایر بلاکچین های مبتنی بر پروتکل اثبات سهام، دارای کنترل کاملی بر شبکه پولکادات هستند. بدین معنی که این افراد قادرند تا در وقایع مهم و حیاتی شبکه از جمله به روز رسانی و ارتقای پروتکل ها و حتی اصلاح شبکه شرکت نمایند. این یکی از ویژگی های شبکه پولکادات است که غیرمتمرکز بودن و دموکراسی را به طور کامل در اختیار کاربران قرار می دهد.
 
استخراج ارز دیجیتال دات (DOT)
همانطور که پیش تر توضیح داده شد، الگوریتم اجماع شبکه پولکادات بر پایه پروتکل اثبات سهام است. این بدان معنی است که ارز دیجیتال دات فقط از طریق خرید آن در صرافی ها امکان پذیر است و به هیچ عنوان قابل استخراج نیست.
 
بایننس ارز دیجیتال DOT را لیست کرد
صرافی بایننس اخیرا ارز دیجیتال دات بلاکچین پولکادات را در لیست ابزارهای معاملاتی پلت فرم خود قرار داده است و هم اکنون کاربران علاقه مند می توانند این ارز را در صرافی بایننس خرید و فروش کنند.
نکه مهم در این باره این است که با لیست شدن هر توکن جدیدی در بایننس، توکن های مذکور با رشد چشمگیری در ارزش مواجه می شوند که ارز دیجیتال دات نیز از این قاعده مستثنی نیست، چرا که درزمانی که خبر لیست شدن ارز دیجیتال دات در صرافی بایننس منتشر شد، قیمت این ارز با رشد چشمگیری رو به رو شد.
 
خرید ارز دیجیتال پولکادات (توکن DOT)
کاربران به منظور خرید و فروش پولکادات می توانند به صرافی معتبر بایننس و سایر صرافی هایی که توکن دات را در پلت فرم خود لیست کرده اند مراجعه کنند. همچنین کاربران مقیم ایران می توانند به دلیل تحریم های وارد شده و کارمزد های بالا در صرافیهای خارجی، برای خرید و فروش ارز پولکادات به پلتفرم معاملاتی موربیت مراجعه کرده و با ثبت نام و احراز هویت بر این بستر، به ترید ارز مورد نظر بپردازند.
 
خرید ارز دات (DOT) از پلتفرم معاملاتی موربیت
برای خرید ارز دات (DOT) از پلتفرم معاملاتی موربیت، به وبسایت رسمی موربیت مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی نمایید.
پس از طی شدن مراحل احراز هویت، همکاران با شما تماس گرفته و حساب شما را فعال می‌کنند. پس از فعال شدن حساب، در صفحه اصلی موربیت، ارز  DOT را یافته و بر روی گزینه معامله کلیک کنید. به خاطر داشته باشید که پیش از ارسال درخواست خرید، ابتدا حساب موربیت خود را شارژ کنید. پس از ارسال درخواست خرید آدرس کیف پول شخصی و یا کیف پول موربیت خود که در قسمت فروش ارائه شده است را وارد کرده تا ارز دیجیتال به حساب شما ارسال گردد.
 


چرا موربیت را انتخاب کنم؟
تحریم کاربران ایرانی در بایننس
صرافی بایننس از جمله صرافی‌های مطمئن، امن و کاربر پسندی بود که در ابتدای فعالیت خود با کشور ایران مشکلی نداشت. افراد بسیار زیادی نیز به این دلیل که این پلت‌فرم از بسیاری از آلت کوین‌ها پشتیبانی می‌کرد، بایننس را برای معاملات خود انتخاب می‌کردند. اما چیزی نگذشت که این بستر به یک باره و بدون هیچ اطلاعیه از پیش تعیین شده‌ای، نام ایران را از لیست کشورهای تحت حمایتش حذف کرد.
پس از این رخداد، بایننس به کاربران ایرانی که هنوز مشغول فعالیت در این صرافی بودند، اعلام کرد که به سرعت دارایی‌های خود را از این پلت‌فرم بیرون کشیده و در غیر این صورت تمام دارایی‌های مذکور بلوکه می‌شوند.
گفتنی است که چند سال پیش از تحریم کاربران ایرانی در بایننس، صرافی بیتمکس نیز به صورت ناگهانی ایران را تحریم، و حساب کاربران ایرانی را مسدود نمود. پس کاربران ایرانی که این رخداد را یک بار دیگر نیز تجربه کرده بودند، این بار با احتیاط بیشتری عمل کردند. 

خطرات استفاده از VPS و VPN
پس از تحریم کاربران ایرانی در صرافی بایننس، راه برای افراد سودجو به خوبی باز شد. این افراد که سعی داشتند همواره از آب گل آلود ماهی بگیرند، از این فرصت استفاده کرده و شروع به فروش VPS  و VPN  های نامعتبر کردند.
اما چرا استفاده از VPS ممکن است دارایی شما را در صرافی‌های خارجی به باد دهد؟ جواب ساده است. اگر شما پیش از تحریم شدن توسط بایننس در این پلت‌فرم اکانت ساخته باشید، حساب شما از کشور ایران بوده و فعالیت‌های شما، حتی پس از نصب VPS هم رصد می‌شود. در مورد VPNهم این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورتی که در هنگام معامله در بایننس، VPN شما به هر دلیلی قطع شود، به سرعت مشخص می‌شود که آی پی شما از کشور ایران است و به تبع دارایی‌هایتان از سمت بایننس بلوکه می‌شود.
 
صرافی‌های داخلی، کارمزد به صرفه تر!
فرض کنید که شما در صرافی‌های خارجی، حتی آنهایی که ایران را تحریم نکرده‌اند، کیف پولی پر از ارزهای دیجیتال دارید و قصد دارید که پس از کسب سود خود، دارایی هایتان را به ریال تبدیل کنید. در این صورت کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا دارایی خود را با کارمزد بالا، به علاوه کارمزد شبکه بلاکچین، به یک صرافی ایرانی انتقال داده و سپس یک کارمزد دیگر نیز برای تبدیل رمز ارز به ریال، به صرافی داخلی پرداخت کنید. بدیهی است که اگر در ابتدا، دارایی‌های رمزارزی شما در یک صرافی معتبر داخلی ذخیره شوند، تنها کارمزدی که می‌پردازید مربوط به تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال می‌باشد و بس.
 
موربیت چیست؟
موربیت بستری امن جهت خرید، فروش و معامله انواع ارزهای دیجیتال است، اگر به دنبال خرید ارز دیجیتال ارزان یا فروش آنلاین رمز ارز در ایران هستید، موربیت فضایی مناسب جهت معامله آنلاین ارزهای دیجیتال در ایران است.
به تازگی رمز ارزها که اغلب با نام‌هایی چون ارزهای رمز نگاری شده یا کریپتوکارنسی هم شناخته می‌شوند طرفداران خاصی در کشور ما پیدا کرده است، از همین رو گروه موربیت با تکیه بر دانش فنی خود اقدام به راه اندازی نوعی صرافی آنلاین ارز دیجیتال در ایران جهت خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارز ها نموده است.
ما در موربیت سعی کرده ایم با حذف واسطه ها کنترل بازار ارزهای رمزنگاری شده را به دست کاربران بسپاریم. در مکانیزم معاملات سایت موربیت قیمت گذاری توسط کاربران صورت گرفته و شما همواره با حجم زیادی از فروشندگان و خریداران رمز ارزها طرف هستید که می‌توانید با انتخاب ارزان ترین قیمت ارز، خرید و فروش بیت کوین خودرا انجام دهید .البته در این بین موربیت با نظارت بر معاملات صورت گرفته ضمانت میکند که خریدار و فروشنده همیشه ارز خودرا به درستی تحویل گرفته و اختلالی در امور معاملات ایجاد نشود.
 
ارز دیجیتال پولکادات و دیفای
دیفای و یا همان حوزه امور مالی غیرمتمرکز بر پایه ترکیب پذیری پروتکل ها، ارتباطات بین شبکه ای و ادغام پروژه های مبتنی بر ارزهای دیجیتال استوار است. حال از آنجایی که تمام موارد یاد شده از اعضای اصلی شبکه پولکادات هستند، می توان به راحتی بیان کرد که پروژه های دیفای از پولکادات استفاده خواهند کرد.
به عنوان مثال، کمپانی اتوماسیون دیفای و آکروپولیس، به ادغام پروژه هایی از جمله maker، compound، curve و dydx بستگی داشته و همچنین مشارکت های زیادی نیز با پولکادات دارند.
اکوسیستم polkadot همچنین دارای بازه گسترده ای از کاربردها در فضاهای بلاکچینی است. هم اکنون در حدود 200 پروژه بر روی این بستر فعالیت دارند. از جمله فعالیت های انجام شده در بلاکچین پولکادات می توان به موارد زیر اشاره نمود:
-    امور مالی غیرمتمرکز دیفای
-    کیف پول های ارزهای دیجیتال
-    صرافی
-    بازی
-    توسعه توکن ها
-    اینترنت اشیا
-    اوراکل ها و یا همان پروتکل های مربوط به پیشبینی
 
از پروژه های معروف مبتنی بر بلاکچین پولکادات نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-    چین لینک
-    انکر
-    سلر نتوورک
-    آکروپولیس
-    اوشن پروتکل
-    زیرو اکس پروتکل

 تیم بلاکچین پولکادات
تیم پولکادات تشکیل شده از تعدادی از معروف ترین متخصصین بلاکچین که در بخش به توضیحاتی در مورد سه نفر از مهمترین اعضای این تیم می‌پردازیم.
رابرت هابرمایر (Robert Habermeier)
 رابرت هامبرمایر بنیان‌گذار شبکه Polkadot است. او دارای سابقه تحقیق و توسعه در زمینه بلاکچین و رمزنگاری است. وی برای یک مدت طولانی، یکی از اعضای پروژه Rust بوده است.
دکتر گاوین وود (Gavin Wood)
 گوین وود نیز یکی از هم بنیانگذاران این پروژه محسوب می شود. لازم به ذکر است که وی فعالیت بلاکچینی خود را به عنوان هم بنیان‌گذار و مدیر ارشد بخش تکنولوژی اتریوم آغاز کرد. گوین وود همچنین  از سازندگان تعدادی از مولفه‌های اساسی صنعت بلاکچین است که از جمله آنها می‌توان به سالیدیتی (Solidity) اشاره نمود. وود در حال حاضر مدیریت هدایت نوآوری‌ها در پروژه های Substrate و Polkadot را در دست دارد.
پیتر سابان (Peter Czaban)
 سابان هم یکی دیگر از بنیان‌گذاران پروژه پولکادات است. پیتر مدیر فناوری بنیاد اینترنت نسل سوم است. وی دارای کارشناسی ارشد مهندسی از دانشگاه آکسفورد بوده و در صنایع مالی و تحلیل داده فعالیت کرده است.
 
پولکادات و بنیاد اینترنت نسل سوم
همانطور که می دانید این بنیاد برای توسعه و حمایت از تکنولوژی ها و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز فضای وب ایجاد شده است. بنیاد اینترنت نسل سوم همچنین از پروتکل‌های نرم افزاری که با استفاده از روش‌های رمزنگاری به توسعه عدم تمرکز می‌پردازند، بسیار پشتیبانی کرده و در تلاش برای تمرکززدایی است.
در همین راستا این بنیاد قصد دارد تا از این طریق به اکوسیستم اینترنت نسل سوم کمک کرده و ثبات آن را فراهم کند. گفتنی است که شبکه Polkadot پروتکل پیشگام بنیاد اینترنت نسل سوم است.
 
آینده ارز پولکادات
کوری میلر مدیر ارشد توسعه در صرافی dYdX و یکی از اعضای هیئت مدیره در شرکت سرمایه‌گذاری جنسیس بلاک کپیتال، رشد ارز دیجیتال پولکادات را حاصل عملکرد فوق ‌العاده بنیاد اینترنت نسل سوم (Web3 Foundation) می‌داند.
همانطور که گفته شد، بنیاد اینترنت نسل سوم بنیان‌گذار و پشتیبان مالی پروژه پولکادات است. میلر در این راستا اظهار کرده است:
"این شرایط بازتابی از کار فوق‌العاده بنیاد اینترنت نسل سوم در خصوص ایجاد جامعه‌ای در سطح بین المللی محسوب می شود. نتایج چنین فعالیت هایی باعث افزایش آگاهی و پذیرش توسعه‌دهندگان شده است."
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها