به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۲۷۲۷۷۱

بیماری‌هایی که با چاقی بروز می‌ کند

بیماری‌هایی که با چاقی بروز می‌ کند
گروه جامعه: یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد، توضیحاتی درباره تاثیر چاقی در ابتلا به بیماری‌های مختلف ارائه داد. فریبرز منصور قناعی استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آستانه برگزاری هفته سلامت گوارش درباره موضوع چاقی، اظهار داشت: چاقی یکی از موضوعاتی است که در راستای زندگی صنعتی طی دو دهه گذشته تعداد زیادی را در کشور گرفتار کرده و سبب بروز مشکلاتی در سلامت افراد شده است.
 
وی افزود: بسیاری از بیماری‌های گوارش و کبد مرتبط با چاقی هستند و در واقع چاقی یکی از ریسک فاکتورهای ابتلاء به بیماری‌های مختلف گوارشی ازجمله ریفلاکس محتویات معده به مری محسوب می‌شود، اکثر افراد چاق دارای این مشکل هستند و بی توجهی به این موضوع می‌تواند سبب التهاب مزمن در بخش انتهایی مری شود حتی امروزه مشخص شده چاقی می‌تواند سبب بروز سرفه مزمن، گرفتگی گلو و حتی مشکلات لثه و دندان و گوش میانی در افراد شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه ۶۰ درصد مردم گیلان گرفتار کبد چرب هستند، گفت: چاقی علت اصلی ابتلاء به کبد چرب است بیماری‌های مزمن و بدون علامت مانند فشار خون بالا، دیابت و مشکلات قلبی و عروقی در ارتباط با مسئله چاقی هستند بنابراین توجه به این موضوع بسیار اهمیت دارد.

وی بیان داشت: همچنین امروزه مشخص شده چاقی ریسک ابتلاء به سرطان‌هایی مانند سرطان روده بزرگ و لوزالمعده را افزایش می‌دهد و به غیر از بیماری‌های گوارشی افراد چاق در معرض ابتلاء به مشکلاتی مانند آرتروز و پوکی استخوان و ساییدگی مفاصل هستند.

قناعی تاکید کرد: بنابراین تحرک و ورزش همچنین تغییر سبک زندگی و استفاده از غذاهایی که فیبر بیشتری دارند در حفظ سلامت فرد و مقابله با چاقی و به طور کلی پیشگیری از بیماری‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: به موقع خوردن وعده‌های غذایی، کم خوردن و ورزش و تحرک کافی می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری نماید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها