کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تکثیر مصنوعی یک گونه ماهی در خطر انقراض

28 ارديبهشت 1400 ساعت 17:24


گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: تکثیر مصنوعی جمعیت ماهی کُلمه تالاب انزلی به منظور بازسازی ذخایر برای اولین بار توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه گیلان انجام شد.دکتر بهرام فلاحتکار اظهار کرد: ماهی کُلمه (Rutilus caspicus) یکی از ماهیان ارزشمند دریای خزر است که از لحاظ بوم شناختی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جدا از مسائل زیست محیطی، حضور این ماهی از نظر اقتصادی برای تأمین معیشت اهالی و صیادان بسیار حائز اهمیت است.
 

وی تصریح کرد: مطالعات نشان می دهند که جمعیت این ماهی طی سال های گذشته به شدت کاهش یافته، بطوریکه میزان صید آن از 123 تن در سال 1380 به حدود 6 تن در سال های اخیر کاهش یافته است. 
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان ادامه داد: همین امر سبب شده است که این گونه ارزشمند جزو ماهیان در خطر انقراض دسته بندی شود. از این رو برنامه ریزی برای بازسازی ذخایر و حفظ جمعیت این گونه امری ضروری تلقی می شود.

فلاحتکار خاطرنشان کرد: در همین راستا تکثیر مصنوعی جمعیت ماهی کُلمه تالاب انزلی با استفاده از تکنیک های جدید هورمون­تراپی برای اولین بار توسط دانشجویان دانشگاه گیلان انجام گرفت و بیش از 500 هزار قطعه لارو به منظور رهاسازی به محیط های آبی تولید گردید. وی افزود: این پژوهش با همکاری اداره کل شیلات گیلان و مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری انجام شد، می تواند بطور قابل توجهی جمعیت این گونه ارزشمند را که نقش پر اهمیتی در معیشت صیادان تالاب انزلی دارد بهبود بخشد.

به گزارش ایسنا؛ گروه تحقیقاتی این دانشگاه شامل عرفان اکبری نرگسی دانشجوی مقطع دکتری و دانیال گروهی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و تحت راهنمایی دکتر بهرام فلاحتکار عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان انجام گرفت.


کد مطلب: 272840

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/272840/تکثیر-مصنوعی-یک-گونه-ماهی-خطر-انقراض

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir