کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخابات ۱۴۰۰متفاوت‌تر از انتخابات قبلی است

29 ارديبهشت 1400 ساعت 10:08


گروه سیاسی: هادی حق‌شناس استاد دانشگاه در روزنامه آرمان ملی در یادداشتی با عنوان دمای سیاسی خرداد بیش از دمای اردیبهشت نوشت: این دور انتخابات ریاست جمهوری نسبت به سه مقطع ۷۶، ۸۴ و ۹۲ منظور سه هشت ساله گذشته یک تفاوت اساسی و مبنایی دارد و آن این است که چهره جدیدی که عامل تحریک رای خاموش جامعه باشد، در بین کاندیدا‌های اصلی جریانات سیاسی نیست.
از طرف دیگر تقریبا همه کاندیدا‌های اصلی یا اصطلاحا سه نماد سه جریان اصلی انتخابات، قبلا در معرض رای عموم قرار گرفته‌اند و تقریبا نتوانسته‌اند رای کسب کنند. از این دو نکته که بگذریم، فضای عمومی جامعه باز متفاوت‌تر نسبت به سه مقطع قبلی منظور سال‌های ۷۶، ۸۴ و ۹۲ است. به خاطر اینکه تحریم‌ها از یک سمت و کرونا از سمت دیگر، معیشت مردم را در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار داده است.
با توجه به این نکات، معمولا مردم فرصت ندارند یا اصولا ما علاقه نداریم که به روند تاریخی یک موضوع یا یک پدیده اجتماعی بپرداریم. اصلا ما متناسب با وضعیت حال تحلیل می‌کنیم و اگر هم از روند گذشته مطلع باشیم، باز تمایل نداریم که روند‌ها در تحلیل فعلی دخالت بدهیم. به‌خاطر اینکه گاهی اوقات، آنچنان جو حاضر غالب است که اصلا صدایی جز صدای وضعیت موجود شنیده نمی‌شود.
با توجه به این نکات ذکرشده که البته می‌توان نکات دیگری هم اضافه کرد، به نظر می‌رسد که اگر از هر جریان سیاسی یک کاندیدای اصلی در این دوره از انتخابات بماند و بتواند حرف نو و برنامه نو برای اداره کشور ارائه بدهد، باز دیر نشده است و دور از انتظار نیست که تنور انتخابات تا روز انتخابات بهتر از وضعیت فعلی بشود. البته برگشت به برجام یا بهبود روابط منطقه‌ای یا حداقل بروز نشانه‌هایی از بهبود روابط منطقه‌ای می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور گرم‌کننده تنور انتخابات باشد. به هر حال براساس تجارب مقاطع قبلی داشتیم مقطعی از انتخابات را که چند روز مانده به انتخابات شور انتخابات ایجاد شده است. باید صبر کرد و دید که این دوره مثل گذشته خواهد بود؟


کد مطلب: 272919

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/272919/انتخابات-۱۴۰۰متفاوت-تر-قبلی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir