به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۲۷۳۰۲۲

ریزش شاغلین بخش خدمات در بهار پارسال

ریزش شاغلین بخش خدمات در بهار پارسال
گروه اقتصادی: بر اساس نتایج یک پژوهش، تعداد شاغلین بخش خدمات در بهار سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن، بیش از ۹۸۰ هزار نفر کاهش داشته است.به گزارش ایسنا، روند بررسی تعداد شاغلین فعالیتهای عمده اقتصادی حاکی از آن است که جمعیت شاغلین بخش خدمات در بهار سال گذشته در مقایسه با فصل مشابه سال قبل از آن با کاهش مواجه شده و ریزش ۹۸۲ هزار و ۵۱۹ نفری نیروهای کار را نشان می دهد. مقایسه تعداد شاغلین بخش خدمات در تابستان ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز از کاهش ۸۹۰ هزار نفری حکایت دارد.
 
بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در بخش ساختمان در حالی که تعداد شاغلین در بهار ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن کاهش ۶۶ هزار نفری را نشان می دهد، آمارها در تابستان ۱۳۹۹ روند افزایشی داشته به گونه ای که بیش از ۲۴۰ هزار نفر به جمعیت شاغلین این بخش افزوده شده است.
افزایش شاغلین بخش ساختمان می تواند نشان از رشد مجدد فعالیتهای ساخت و ساز در کشور باشد و انتظار می رود بخشهایی از صنعت همچون تولید سیمان و کاشی و سایر مصالح ساختمانی رونق بگیرند. البته پیش بینی می شود در صورتی که واردات بی رویه محصولات ساختمانی مشابه سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ را شاهد باشیم، اشتغال در بخش تولید این محصولات تغییر محسوسی پیدا نکند.

بخشهای نفت و معدن نیز طی تابستان سال گذشته روند افزایش تعداد شاغلین را نشان می دهد اما در بخش صنعت فارغ از سه بخش معدن، نفت و ساختمان، مقایسه هر دو دوره بهار و تابستان ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش تعداد شاغلین را به دنبال داشته است.

به موجب این گزارش، تعداد شاغلین در بخش تولید محصولات فلزی ساخته شده با ۱۶ هزار و ۸۹۳ نفر افزایش به ۴۱۷ هزار و ۳۱۷ نفر رسیده که نشان می دهد این بخش در حال تبدیل به یک بخش عمده اقتصادی است و باید توجه داشت که کوتاه کردن دست دلالان از مواد اولیه مورد نیاز این بخش، رونق این بخش را بیش از پیش افزایش خواهد داد.همچنین تعداد شاغلین بخش تولید مبلمان در بهار ۱۹۹۹ نسبت به بهار سال قبل ۳۷ هزار و ۷۵۶ نفر کاهش داشته ولی در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان سال قبل ۵۸۵۳ نفر افزایش یافته است که انتظار می رود با باز شدن مرزها و کاهش قیمت دلار، افزایش واردات موجب رکود در این بخش نشود.

در بخش خرده فروشی تعداد شاغلین در بهار ۱۹۹۹ نسبت به بهار سال قبل ۲۳۶ هزار و ۷۷۶ نفر و در تابستان ۱۹۹۹ نسبت به سال قبل از آن، ۲۵۷ هزار و ۵۰۶ نفر کاهش یافته است لذا در این بخش همچنان تاثیر شیوع بیماری کرونا رو به افزایش است.در بخش هتل و رستوران نیز با کاهش تعداد شاغلین روبه رو هستیم به نحوی که در بهار ۱۳۹۹ بیش از ۱۵۸ هزار نفر و در تابستان ۱۳۹۹ بیش از ۱۲۹ هزار نفر کاهش یافته که نشان می دهد تاثیر شیوع بیماری کرونا اندکی کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا،  کاهش ۶۱ هزار و ۴۸۴ هزار نفری شاغلین بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی در تابستان ۱۹۹۹ نسبت به تابستان سال قبل نیز اگرچه باید مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد ولی به نظر می رسد که این کاهش به دلیل کاهش مراجعه بیماران غیرکرونایی به مطبها و کلینیکهای بخش خصوصی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها