به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۲۷۳۰۳۹

استراتژی اصولگرایان برای انتخابات لو رفت

استراتژی اصولگرایان برای انتخابات  لو رفت
گروه سیاسی: تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ کمتر از یک ماه باقی مانده تا چهره پاستور برای ۴ سال دیگر تغییر کند و رئیس جمهوری دیگری بر صندلی ریاست پاستور تکیه بزند. در روزهایی که گذشت پرونده ثبت نام کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ بسته شد تا انتخابات وارد مرحله بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان شود.
به گزارش خبرآنلاین، گرچه از قبل کاندیداتوری برخی چهره ها یا با اعلام رسمی خودشان یا براساس گمانه زنی ها محتمل به نظر می‌رسید اما بودند آنهایی که یکباره وارد گود شدند و معادلات را تا اینجای کار برهم زدند، افرادی چون علی لاریجانی.
آخرین روز از ثبت نام داوطلبان، ساختمان خیابان فاطمی، شاهد شگفتانه های زیادی بود. علی لاریجانی که عدم کاندیداتوری اش قطعی به نظر می‌رسید، بنا به روایت خودش بعد از سخنان رهبر انقلاب عزمش را برای کاندیداتوری جزم کرده بود و در نهایت در آخرین روز از ثبت نام ها به ساختمان فاطمی رفت و با شعار نه کلید نه چکش وارد کاراز رقابت ها شد. او پس از ثبت نام در انتخابات گفت:« حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سیاست روشن و ثبات در قواعد می‌خواهد و فعل و انفعالات طبیعی خود را می‌طلبد و با اقدامات نمایشی، مسایل پیچیده کشاورزان، بازنشستگان، کارگران، بیکاران و ... حل نمی‌شود. هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می‌دهد خلاف می‌گوید.»
ورود لاریجانی اما معادلات را تحت الشعاع خود قرار داد، آنچنان که موج کاندیداتوری اصولگرایان بعد از آمدن لاریجانی دوباره به راه افتاد و آنگونه که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد با فرمان حدادعادل برخی چون زاکانی به میدان آمده اند تا در خط حمله نواصولگرایان به لاریجانی قرار گیرند. گفته می‌شود شورای اصولگرایان از همه نامزدهای بالقوه این جناح خواسته پس از مناظره‌ها انصراف دهند.
لاریجانی اما تا اینجای کار نشان داده که قرار است یک قطب اصلی درانتخابات باشد. اما دیگر قطب های انتخاباتی چه کسانی هستند؟ از آنچه طی روزهای اخیر در اظهارات و گفته های سیاسیون چپ و راست شنیده می‌شود انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند صحنه دوقطبی و سه قطبی های انتخاباتی باشد. از دوقطبی «لاریجانی-رئیسی» و «لاریجانی- جهانگیری» تا سه قطبی «لاریجانی-رئیسی-جهانگیری». برخی نیز سعید جلیلی را وارد این دسته بندی ها کرده و از دوقطبی «لاریجانی-جلیلی» صحبت می‌کنند.
عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب براین باورست که ابراهیم رئیسی در ۲۸ خرداد رقابت را به لاریجانی و جهانگیری باخته و رقابت بین این دو چهره وجود دارد. وی با بررسی و پیش بینی وضعیت انتخابات پیش رو می‌گوید؛ «به نظر می‌رسد که در بخش اول رقابت‌ها گفتمان آقای لاریجانی و گفتمان آقای جهانگیری شباهت‌های نسبتا گسترده‌ای در نوع نگاه به شیوه اداره کشور خواهند داشت، بنابراین در این رقابت سه گانه که قطعا از انتخابات تک مرحله‌ای به دو مرحله‌ای هدایت خواهد شد. به نظر می‌آید با توجه به گفتمان برتری که این دو دارند، در این رقابت‌ها آن کسی که صحنه را واگذار می‌کند، به احتمال زیاد آقای رییسی خواهد بود.»
قاسم میرزایی نیکو، نماینده سابق مجلس نیز درباره انتخابات پیش رو تاکید دارد؛ «دوگانه لاریجانی – رئیسی در انتخابات پیش‌رو محتمل‌ترین دوگانه است اما اصلاح‌طلبان تمام قد پشت لاریجانی قرار نمی‌گیرند. دوقطبی برجام و معیشتی در دوگانه «رئیسی – لاریجانی» شکل خواهد گرفت.»
اما غلامعلی رجایی معتقد است که همیشه انتخابات در ایران دوقطبی بوده است. او می‌گوید انتخابات امسال هم خارج از دو قطبی اصلاح طلب و اصولگرایی «جهانگیری- لاریجانی» نیست؛ البته یک چند ضلعی اصولگرایی«رئیسی- لاریجانی - رضایی»  را داریم و  درست است افرادی هم ثبت‌نام کرده‌اند اما به دلیل آن‌که آرای آنچنانی ندارند  قابل بیان کردن نیستند که بخواهیم در تحلیل‌های انتخاباتی خودمان بیاوریم؛ باید منتظر باشیم شورای نگهبان اعلام نظر کند و بعد آرایش صحنه را دقیق تر تحلیل کنیم.
یک روزنامه اصلاح طلب هم پیش بینی کرده اگر نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند، آنها در دوقطبی لاریجانی-رئیسی به سمت لاریجانی بروند و حتما این احتمال در شرایط کنونی بیش از گذشته تقویت شده است.
اما اصولگرایان که به نظر می‌رسد با آمدن لاریجانی با شوک روبرو شده اند تلاش دارند تا یک استراتژی را پیش بگیرند که بتوانند ابراهیم رئیسی را در انتخابات دوپینگ کنند. برهمین اساس است که تحلیل های انتخاباتی طی روزهای جاری براین موضوع تاکید داشت که آمدن سعید جلیلی به میدان رقابت آنهم در شرایطی که به نظر می‌رسید با کاندیداتوری جلیلی از حضور انصراف دهد تنها با هدف ایفای نقش «کاندیدای پوششی» است. گزاره ای که می‌توان صحت آن را در اظهارات برخی اصولگرایان دید چنانچه مهدی چمران می‌گوید«ما باید از یک نفر حمایت کنیم، اما رئیسی نباید تنها باشد و باید یک تیم باشد تا بتواند به رئیس جمهوری برود.»
حدادعادل هم در بیانیه انتخاباتی که منتشر کرد بر همین نکته انگشت گذاشته و گفته است«همچنان ‌که آیت‌الله رئیسی خود نیز اظهار داشته‌اند حضور ایشان نه‌تنها به معنی نفی حضور دیگر نامزدهای جبهه انقلاب در این مرحله از انتخابات نیست بلکه ثبت نام چهره‌های موجه می‌تواند در عین افزایش مشارکت موجب هم‌افزایی و تقویت جبهه انقلاب باشد.»
گرچه انتخابات تاحد زیادی تحت الشعاع دوقطبی های ذکر شده قرار گرفته است اما دیگر کاندیداهای خارج از این قطبی سازی های سیاسی و رسانه ای، دست روی دست نگذاشته و فعال شده اند. خبر می‌رسد که علی نیکزاد ریاست ستادهای مردمی رئیسی را عهده دار شده تا شاید اگر رئیسی راهی پاستور شد او را هم با خود از بهارستان به پاستور ببرد. خیمه ستادهای انتخاباتی محمد شریعتمداری و اسحاق جهانگیری نیز برپا شده است.
در کنار برپایی ستادهای انتخاباتی برخی دیگر از کاندیداها که به تایید صلاحیت شدن خود امیدوار نیستند گرچه ستاد را راه اندازی نکرده اند اما درحال اظهارنظرهای رسانه ای و دادن وعده های انتخاباتی هستند. آنچنان که سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری خبرهایی درباره حذف کم کم فیلترینگ داده و گفته اینستاگرام فیلتر نخواهد شد.
شمس الدین حسینی وزیر احمدی نژاد هم که در صحنه رقابت حضور دارد تاکنون تن به انصراف به نفع رئیسی نداده و در پاسخ به این سوال که آیا به نفع کسی کنار می‌کشید بیان کرد: به نفع خودم شرکت کردم و مصمم هستم در عرصه انتخابات باقی بمانم. محسن رهامی کاندیدای اصلاح طلب هم نظری مشابه دارد و می‌گوید در صحنه رقابت باقی خواهد ماند. در این میان اما خبر رسید که زریبافان از معاونان احمدی نژاد از صحنه رقابت به نفع رئیسی کنار رفته است.
اما در کنار فعالیت کاندیداهای انتخابات، بخش های نظارتی و اجرایی انتخابات هم فعال هستند.
با اینکه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات در شورای نگهبان به پایان نرسیده است اما بازار داغ شایعات به راه افتاده است. روز گذشته خبری درباره رد صلاحیت محسن رضایی و سعید محمد در فضای رسانه ها منتشر شد که با واکنش کدخدایی رو به رو و تکذیب شد.
علی شکوری راد، فعال سیاسی اصلاح طلب هم در توئیتی از خارج شدن بررسی صلاحیت مصطفی تاجزاده از دستور کار شورای نگهبان خبر داد و نوشت:« ظاهرا شورای نگهبان از همین ابتدا بررسی صلاحیت آقای تاجزاده را از دستور خارج کرده است. این کار نه قانونی و نه در راستای رویکرد افزایش مشارکت است. از مقام‌معظم‌رهبری تقاضا دارم که نگذارند کار به حکم حکومتی که محل مناقشه است بکشد. از همین حالا به شورای نگهبان تذکر لازم را بدهند.»
این درحالیست که آیت الله صادق آملی لاریجانی، درباره رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان می‌گوید: گاهی رد صلاحیت ها، مستند به عدم احراز شرایط است و گاهی هم مستند بر آن که ما احراز می‌کنیم، شخص فاقد شرط است و این بحثی است که در شورای نگهبان داریم.  اعضای شورا را می‌شناسیم و سابقه آنان را می‌دانیم.  ان‌شاءالله با کمال دقت و بی طرفی کامل و بر منوال دیانت و اخلاق [صلاحیت‌ها را] بررسی کرده و تمام وظیفه خود را انجام می‌دهیم.آیت الله جنتی هم در اظهاراتی شرط اصلی تایید صلاحیت شدن کاندیداها را اعلام کرد.
در سوی دیگر گود انتخابات، ستاد انتخابات نیز درحال فراهم سازی شرایط برگزاری انتخابات در روزهای شیوع کروناست. ستاد انتخابات همچنین امروز نسبت به برگزاری هرگونه تجمع انتخاباتی هشدار داد.
باید منتظر تغییر و تحولات در صفحه شطرنج انتخابات طی روزهای آینده باشیم. روزهایی که قرار است شورای نگهبان مجوزهای تایید صلاحیت را به دست تعداد کمی از ۴۰ کاندیدایی که گفته شرایط بررسی صلاحیت را داشته اند بدهد.


 
برچسب ها: اصولگرایان

کارشناس سیاسی اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۲۰:۳۹
اصولگرایان رئیسی جلیلی محسن رضایی ضرغامی لاریجانی تایید خواهند شد.حسین دهقان و علیرضا افشار هم احتمالش است.
اعتدال گرایان جهانگیری شریعتمداری تایید خواهند شد.مهرعلیزاده و محسن هاشمی هم احتمالش است.
اصلاح طلبان فقط دکتر پزشکیان تایید خواهد شد.
بقیه عدم احراز میشوند.بخصوص بیشتر وزرا احمدی نژاد و روحانی یا افرادی مثل سعید محمد رجل سیاسی نیستن.
رجل سیاسی به معنی سابقه فعالیت سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی در 20 سال گذشته است.
برای همین در دوره قبل هاشمی طبا تایید شد اما بسیاری از چهره های مطرح اصلاح طلب و (372766)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها