به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۲۷۳۱۳۷

در مالاوی هزاران واکسن آسترازنیکا را آتش زدند

گروه بین‌الملل: حدود ۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنیکا که تاریخ مصرف آنها در روز ۱۳ آوریل به پایان رسیده بود ظرف ۳۰ دقیقه سوزانده شد
در مالاوی هزاران واکسن آسترازنیکا را آتش زدند
دولت مالاوی در آفریقا حدود ۲۰ هزار واکسن تاریخ‌گذشته آسترازنیکا را در ملاء عام آتش زد تا به این وسیله به مردم این کشور نشان دهد اگر واکسنی برای تزریق ارایه شد، آن واکسن سالم است. نگرانی از کارآیی و کیفیت واکسن‌های کرونا ارسالی به آفریقا، بسیاری از مردم این قاره را درباره واکسیناسیون عمومی نگران و بدبین کرده است. بر همین اساس هم مقام‌های بهداشتی مالاوی ۱۹۶۱۰ دوز واکسن کرونا تولید آسترازنیکا را که یا فاسد و یا تاریخ‌گذشته بود را در مراسمی امحاء کردند. مالاوی نخستین کشور آفریقایی است که واکسن‌های غیرقابل استفاده را آتش زده و علنی اعلام کرده است.
سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر توصیه کرده بود که کشورها واکسن‌ها خراب شده و یا تاریخ مصرف گذشته را آتش نزنند اما اکنون توصیه خود را عوض کرده و منعی برای این کار قایل نشده است. تمایل برای تزریق واکسن کرونا در مالاوی پایین گزارش شده است و مقام‌های بهداشتی این کشور امیدوارند سوزاندن واکسن‌های غیرقابل استفاده موجب افزایش اعتماد عمومی به واکسیناسیون کرونا شود. مالاوی که حدود ۱۸ میلیون نفر جمعیت دارد تا کنون ۳۴ هزار و ۲۳۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش کرده و از مرگ ۱۱۵۳ نفر بر اثر کووید۱۹ خبر داده است. این کشور در ۲۶ ماه مارس گذشته ۱۰۲ هزار دوز واکسن کرونا آسترازنیکا از طریق اتحادیه آفریقا دریافت کرد و حدود ۸۰ درصد آنها را تزریق کرد اما تاریخ مصرف این واکسن‌ها ۱۳ آوریل بود و زمان کافی برای مصرف آنها وجود نداشت. به همین علت هم مقام‌ها با آتشی که حدود ۳۰ دقیقه شعله‌ور بود هزاران دوز تاریخ مصرف گذشته را امحاء کردند به طوری که در آنها فقط شیشه‌های خالی واکسن روی زمین ماند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها