به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۲۷۳۱۶۸

ادامه مذاکرات احیای برجام در سطح فنی

ادامه مذاکرات احیای برجام در سطح فنی
گروه سیاسی: سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات برجام  با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند که «هرچند مذاکرات برجام در وین به پیشرفت های ملموسی رسیده است اما رسیدن به موفقیت تضمینی نداشته و همچنان مشکلات و اختلافات اساسی وجود دارند که باید رفع بشوند.»
سه کشور آلمان و فرانسه و بریتانیا در این بیانیه تاکید کردند که اهمیت دارد ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی راه حلی برای اطمینان از استمرار نظارت آژانس بر فعالیت های هسته ای بیابند چرا که به گفته ترویکا، آلمان و فرانسه و بریتانیا، «بدون توافق با آژانس بین المللی هسته ای هیچ توافقی ممکن نخواهد بود.»
به جز دیپلمات‌های وزارت خارجه که در دو هفته گذشته در مذاکرات احیای برجام شرکت دارند، نمایندگان دیگری از ایران نیز بطور جداگانه مشغول گفتگو با نمایندگان آژانس بین المللی هسته‌ای در وین پایتخت اتریش هستند.
در  همین زمینه  پیتر استانو، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا  گفت:« اتحادیه اروپا هماهنگ کننده برجام است وبه همین واسطه ما درباره جزییات روند مذاکرات نظر نمی دهیم چرا که مذاکرات در اصل محرمانه و دیپلماتیک است و قرار نیست مفاد و محور مذاکرات بصورت عمومی مورد بحث قرار گیرد و یا منتشر شود.آنچه برای ما اهمیت دارد روحیه تعاملی از سوی تمام کشورهای شرکت کننده در مذاکرات و تعهد آنها در جهت کسب یک توافق است. این موضوع برای ما اهمیت زیادی دارد. تمرکز اصلی ما بر تندترشدن روند مذکرات در جهت کسب یک توافق است.»
برخی از دیپلمات های اروپایی حاضر در بروکسل گفته‌اند که مذاکرات برجام در مراحل پایانی است و امکان دارد بزودی نشستی در سطح وزرای کشورهای امضاکننده برجام در وین برگزار شود. با این حال سخنگوی اتحادیه اروپا می گوید هنوز نمی تواند تاریخ مشخصی برای نشست در سطح وزرا تعیین کند.
پیتراستانو می‌گوید:‌«در این مرحله نشست تنها کارشناسان حضور خواهند داشت. چهارمین مرحله مذاکرات در سطح فنی و کارشناسی انجام گرفته است. مذاکرات که نتایج خوبی داشته و پیشرفت‌های قابل توجهی بدست آمده است اما همچنان مواردی هستند که برای توافق جامع باید بر سر آنها گفتگو کرد.
به همین خاطر مذاکرات در وین در هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت. مذاکراتی که در سطح کارشناسی خواهد بود. به همین خاطر نمی خواهیم یک تاریخ و زمان مشخصی برای نشست وزرا به شما بدهیم. گام بعدی، ادامه مذاکرات دیپلماتیک در سطح کارشناسی است که با روند امیدوار کننده ای به پیش می رود.»

 
برچسب ها: مذاکرات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها