به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۲۷۳۱۸۴

تلاش برای توقف فروش تسلیحات به اسرائیل

تلاش برای توقف فروش تسلیحات به اسرائیل
گروه بین الملل: برنی سندرز، از اعضای مجلس سنای آمریکا لایحه پیشنهادی خود برای متوقف کردن فروش ۷۳۵ میلیون دلار تسلیحات آمریکایی به اسرائیل را به مجلس سنا ارائه کرد.
سایر اعضای ترقی خواه حزب دمکرات در کنگره آمریکا نیز در گذشته لوایح مشابهی را پیشنهاد کرده‌اند ولی هیچ یک از آنها تصویب نشده است. اکثریت قریب به اتفاق اعضای جمهوری خواه کنگره آمریکا از حملات اسرائیل به غزه حمایت می‌کنند ولی فراکسیون دمکرات‌ها در این زمینه اختلاف نظر دارد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از سوی جناح لیبرال حزب خود تحت فشار است.
برنی سندرز، سناتور مستقل که یکی از منتقدان سیاست خارجی آمریکاست گفت: «در شرایط فعلی که بمب‌های ساخت آمریکا غزه را ویران و زنان و کودکان را می‌کشند نمی‌توانیم اجازه دهیم که بدون بحث و رای‌گیری در کنگره تسلیحات بیشتری به اسرائیل فروخته شود.» سندرز این اختیار را دارد که حتی بدون تائید چاک شومر، رئیس فراکسیون دمکرات‌ها در مجلس سنا این لایحه پیشنهادی را به رای بگذارد. ولی با توجه به اینکه حتی اکثریت سناتورهای دمکرات نیز از چنین پیشنهادی حمایت نمی‌کنند تصویب آن بعید است.
دولت آمریکا روز ۱۵ اردیبهشت فروش محموله جدید تسلیحات به اسرائیل به ارزش ۷۳۵ میلیون دلار را به کنگره اطلاع داد. طبق مقررات کنگره آمریکا اعضای این نهاد تا روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت فرصت داشتند لایحه پیشنهادی برای متوقف کردن این قرارداد را به مجالس قانونگذاری ارائه دهند. اما حامیان لایحه پیشنهادی سناتور سندرز می‌گویند پس از این تاریخ نیز می توان آن را به رای گذاشت.
 الکساندریا اوکاسيو کورتز، یکی از اعضای ترقی خواه حزب دمکرات در مجلس نمایندگان نیز لایحه مشابهی به این مجلس ارائه داد. او در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که بسیاری از رهبران جهان از جمله جو بایدن از آتش‌بس حمایت می‌کنند ما نباید به دولت اسرائیل سلاح بیشتری بدهیم که باعث طولانی شدن درگیری شود.»با وجود آن که دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا اکثریت دارند پیش‌بینی می‌شود که لایحه پیشنهادی خانم اوکاسیو کورتز به تصویب نرسد. رهبران فراکسیون دمکرات در مجلس نمایندگان که از این لایحه پیشنهادی حمایت نمی‌کند هنوز تاریخ رای گیری را اعلام نکرده است.
درصد قابل توجهی از یهودیان آمریکا طرفدار حزب دمکرات هستند و با وجود برخی از نظرات مخالف، این حزب معمولا حامی دولت اسرائیل بوده است.با این همه، خشونت‌های اخیر خاورمیانه باعث شده که حتی بخشی از دمکرات‌های میانه‌رو نیز از سیاست‌های دولت اسرائیل انتقاد کنند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها