به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۲۷۳۱۹۱
دادگاه آنتاریو: شلیک به هواپیمای اوکراین توسط ایران عمدی بود

چالشی تازه در پرونده پرواز پی اس ۷۵۲

چالشی تازه در پرونده پرواز پی اس ۷۵۲
گروه سیاسی: دادگاه عالی آنتاریو در کانادا نتیجه گیری کرد که شلیک به پرواز "پی اس ۷۵۲" اوکراین توسط ایران یک اقدام عمدی و براساس قوانین کیفری اقدام تروریستی بوده است.
پرواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین در ژانویه ۲۰۲۰ هدف اصابت دو موشک  قرار گرفت که به مرگ ۱۷۶ نفر منجر شد.
ادوارد بلوبابا قاضی این دادگاه در تصمیمی اعلام كرد: "با سبک سنگین کردن احتمالات دریافتم که حملات موشکی به پرواز ۷۵۲ عمدی بوده و مستقیما علت مرگ کلیه سرنشینان هواپیما بوده است."
"من همچنین با سبک سنگین کردن احتمالات دریافتم که در زمان مورد بحث، مناقشه‌ای مسلحانه در منطقه در جریان نبود."قاضی گفت: شاکیان ثابت کرده‌اند که سرنگون کردن این هواپیما براساس قوانین مصونیت دولتی، عدالت برای قربانیان اقدامات تروریستی و قوانین کیفری به مثابه "فعالیت تروریستی" است.
فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه قبلی کانادا، در ماه دسامبر ۲۰۲۰ گفته بود که باور ندارد ساقط کردن آن پرواز ناشی از خطای انسانی بوده باشد. وکیل شاکیان پرونده در اطلاعیه‌ای گفت که جلسه دیگری در دادگاه برای تعیین غرامت تشکیل خواهد شد.مارک آرنولد قبلا گفته بود که بهترین راه گرفتن غرامت برای خانواده‌های قربانیان متهم کردن دولت ایران به "ارتکاب عمل تروریستی است."
او نماینده حقوقی شاکیانی است که نزدیکان خود را در آن پرواز از دست داده اند. دولت ایران علیرغم مطلع شدن از این اتهام از دفاع از خود در این دادگاه خودداری کرد.
مارک و جونا آرنولد وکلای این پرونده نوشتند: "تصمیم دادگاه عالی عدالت در کانادا بی‌سابقه است. این از نظر تاثیر فوری بر اعضای خانواده‌های قربانیانی که به دنبال اجرای عدالت هستند حکمی قابل توجه است."
مارک گارنو وزیر خارجه کانادا هفته پیش در پارلمان این کشور گفته بود که کانادا به زودی برای گرفتن غرامت برای خانواده‌های قربانیان با ایران وارد مذاکره خواهد شد.
 گارنو پنجشنبه هفته پیش در کمیته ای پارلمانی گفت: "باید صادقانه بگویم که رفتار دولت ایران در ۱۵ ماه گذشته خلاف وجدان بوده و ما آنها را رها نخواهیم کرد تا از پاسخگویی مطمئن شویم."
او گفت که تهران تازه بعد از ماه‌ها فشار حاضر به تحویل دستگاه‌های ضبط داده‌های پرواز هواپیما برای تحلیل مستقل شد و افزود: ایران هنوز توضیح نداده است که چرا آسمان خود را در شب حادثه نبسته بود.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها