به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۲۷۳۲۵۵

آیا ایران به عمان و یمن گاز صادر می‌کند؟

آیا ایران به عمان و یمن گاز صادر می‌کند؟
گروه اقتصادی: معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت گفت: طرف عمانی متقاضی گاز ایران در ارتباط با تحریم بسیار تحت‌ تاثیر سیاست‌های امریکا بوده و منتظر نتیجه مذاکرات وین است.به گزارش ایلنا، اخیرا وزیر نفت و گاز عمان گفته است که  کشورش تمایل دارد تا قراردادی را که 6 سال پیش با ایران برای واردات نفت پارس‌جنوبی منعقد کرده، احیا کند.

بنا به گفته مقامات عمان، این کشور هم به دنبال واردات گاز بیشتر از ایران است و هم قصد دارد تا این خط لوله را تا یمن گسترش دهد.مقامات این کشور اعلام کرده‌اند: مقسط می‌خواهد مطمئن شود، قرارداد بادوام باشد و مشمول درگیری سیاسی آینده آمریکا و ایران نشود.

مهران امیرمعینی در این باره اظهار داشت: تا زمانی که تحریم‌ها ادامه دارد موضوع صادرات هم مسکوت خواهد ماند، پروژه صادرات گاز به عمان قرارداد نیست در حد تفاهمنامه است و اگر بحث تحریم حل شود، مذاکرات ادامه پیدا کرده و  اقدام به احداث خط لوله می‌کنیم اما اینکه خط لوله از عمان به دیگر کشورها ادامه پیدا کند نیاز به مذاکره دارد. 

وی افزود: تاکنون بحث بازاریابی خارج از عمان را با طرف عمانی به صورت جدی پیگیری نکردیم، ادامه خط لوله تا یمن و حتی کشورهای دیگر  هم نیاز به مذاکره مجدد دارد علاوه بر آن مباحث حقوقی و بازاریابی نیز بسیار اهمیت دارد.معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز  شرکت ملی نفت گفت: اگر خط لوله‌ای تا عمان احداث شود علاوه بر نیاز این کشور؛ مازاد گاز خواهیم داشت، بنابراین باید برای آن میزان مازاد چه داخل عمان و چه کشورهای دیگر برنامه‌ریزی و بازاریابی کنیم. 

وی ادامه داد: دو سال است که مذاکرات متوقف شده و هیچ پیشرفتی حاصل نشده؛ همه منتظرند تکلیف تحریم مشخص شود، طرف عمانی در ارتباط با تحریم بسیار تحت‌تاثیر سیاست‌های امریکا است و با احتیاط برخورد می‌کند، بنابراین منتظر است پس از نتیجه مذاکرات وین پا پیش بگذارد. 

امیرمعینی حجم گازی را که از خط لوله به مقصد عمان ارسال خواهد شد، بیش از 40 میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: طی مذاکرات بخشی از این گاز به ال‌ان جی‌ تبدیل می‌شود، شاید در فاز اول 7 تا 8 میلیون متر مکعب ارسال شود و بقیه مازاد است که به عمان و کشورهای همسایه بخصوص یمن ارسال می‌شود.وی توضیح داد: خط لوله ارسال گاز به عمان باید از آب‌های عمیق عبور کند و نیاز به تکنولوژی خاص و شرکت‌های متخصص فعالیت در این حوزه دارد، ضمن اینکه کشتی‌های لوله‌گذار در آب‌های عمیق محدود و در اختیار شرکت‌های خاصی است، البته قطر لوله هم مهم است که باید در مکان‌های خاص و با استاندارد بالا ساخته شود، بنابراین تکنولوژی و استاندارد خط لوله ما را محدود می‌کند و تحریم نیز تاثیرگذار است. 

معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز  شرکت ملی نفت افزود: ما براحتی امکان فعالیت در آب‌های کم‌عمق را داریم، اما به دلیل تحریم و مشکلات سیاسی فعلا مجبوریم از آب‌های عمیق عبور کنیم. وی تاکید کرد: اگر مشکلات تحریم حل شود از طریق آب‌های کم‌عمق و از مسیر امارات هم می‌توانیم به بازار عمان دسترسی پیدا کنیم، بنابراین علاوه بر تحریم، مباحث سیاسی هم دخیل است. اگر می‌خواهیم هزینه‌های انتقال کم شود باید ابتدا مسائل سیاسی را حل کنیم.
برچسب ها: صادرات گاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها